Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pestään hoitolaitokseen joutuneen Alzheimer-potilaan hampaat?

Vierailija
09.07.2024 |

Naapurin 70-vuotias, muistisairas rouva joutui keväällä hoitokotiin. Hänellä on hyvät hampaat.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammasharjalla

Vierailija
2/27 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuijanukutus ja sitten jynssätään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuen hänen fyysisestä toimintakyvystään laitetaan pesemään itse. Hoitaja auttaa ja neuvoo, jos ei enää osaisi.

Äitini on täysin liikuntakyvytön, niin hoitsu ottaa kertakäyttöisen kaarimaljan  leuan alle suojaamaan äitiä ja pesee äidin hampaat hammasharjalla niin kuin joskus lapsille tehdään. Käsittääkseni ei pese joka päivä.

Vierailija
4/27 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pestä. Nypitään pois. Näet YLEn ohjelmasta Kandit (Areena). Eilinen jakso.

Vierailija
5/27 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a, enpäs ole tullut koskaan ajatelleeksi moista asiaa.

Vierailija
6/27 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voipi olla vähän hankalaa aggressiivisen Alzheimer-potilaan kanssa.

Vierailija
7/27 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtelevalla menestyksellä,pahimmassa tapauksessa ei anna hoitajan pestä eikä pse myöskään itse. Sitten valittaa että hampaisiin sattuu. 

Vierailija
8/27 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niin tarvittaisiin eutanasia tähänkin maahan.

Vierailija
9/27 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso Yle Areenassa:

https://areena.yle.fi/1-2736457

Pörriäisissä ei pestä. Suihkuun pääsee joka toinen viikko, koska tärkeintä on liikevoitosta maksettavat osingot.

Vierailija
10/27 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä ei mitenkään, koska ovat visusti tallessa jossakin kaapissa. Jos hampaita ei saada mitenkään irti, voidaan yrittää saada pestyä jollakin edellä mainitulla keinolla.

Vierailija
11/27 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, helpossa tapauksessa ihan hammasharjalla. Joku voi pestä itse tai hieman ohjattuna.

Mutta ongelmia tulee, kun nykyään vanhuksilla on omat hampaat ja ne reikiintyvät, pesusta huolimatta. Sitten tulee aika jolloin muistisairaus on niin pitkälle edennyt, ettei vanhus anna pestä. Ovat varmasti kipeitä ja hammashoitoihin ei enää lähdetä, jos vanhus ei ymmärrä mitä tehdään eikä ole nukutuskelpoinen sydän- yms. sairauksien vuoksi. Melkoisia mustia tynkiä olen nähnyt.

Kyllä vanhat kunnon tekarit on hyviä.

T. Hoitaja 

Vierailija
12/27 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankalaa se on. Pyritään pitkään siihen, että vanhus itse pesee hampaansa. Tekohampaat hoitaja pesee. On muuten inhottavaa vaikka toki käytän suojahanskoja. Ne tekohampaat on mulle jopa pahempi kuin vaipan vaihto. En tiedä miksi. :D 

Vierailija
13/27 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä niin tarvittaisiin eutanasia tähänkin maahan.

Muistisairas ei voi sitä saada kun ei kävyt riitä sen omatoimiseen pyytämiseen. 

Euranasian kuuluisi olla täyspäisen ihmisoikeus.

Vierailija
14/27 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihtelevalla menestyksellä,pahimmassa tapauksessa ei anna hoitajan pestä eikä pse myöskään itse. Sitten valittaa että hampaisiin sattuu. 

Osaa valittaa ja tietää, mitä hampaat ovat.

Vierailija
15/27 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan moni muistisairas onkaan levoton hammassäryn vuoksi?

Vierailija
16/27 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yöllä kun mumma nukkuu, revitään tekarit suusta ja käytetään tiskikoneessa. No joskushan ne menee sekaisin, mutta vaihdelkoon ja sovitelkoon niitä sitten aamulla päiväsalissa saavatpahan jotain puuhaa muuten niin ankeaan arkeen. 

Vierailija
17/27 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se oli kontinentaalinen ratkaisu.

Vierailija
18/27 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunpa Putiniin iskisi Alzheimer.

Vierailija
19/27 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin nuorilla on sama edessä kohta.Hoidetaan hyvin kaikkia.Hampaita saattaa särkeä käynti hammaslääkärillä.Tekohampaat pitää pohjustaa yhtenään kun ne löystyy.Ikenet voi kevyesti harjata pehmeällä ja hiukan kieltä.Suu pitää huuhdella ennen tekstien laittoa suuhun.Joskus käy että tekohampaat hukkuu lakanoiden sekaan tai jää laatikkoon.Ne on henkilökohtaista intiimiä hygieniaa ja purenta on tärkeää.Tekohampailla ei voi purra kuin omilla hampailla siksi ruoka pitää olla pehmeää tai sosetta.Leipä pehmeää ja kivettömät viinimarjat puolittaa ja lääkkeet.Nieleminen voi olla hankalaa joten kärsivällisyyttä.Joskus on osa proteesi sen hoitaminen on vaikeampaa.Jääkylmä vesi virkistää kun yleensä hoidettavien juomat on lämpöistä.

Vierailija
20/27 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankkikaa se eutanasia Suomeen. Osa haluaa vanhana sen ennen hoitsujen ja laitosten varaan joutumista, paitsi osalla voi pää toimia hyvin vielä. Osa ei halua perhehoitoon tai ryhmiinkään. Vaan omaa rauhaa ja tuttua tekemistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kahdeksan