Aauntolaina loppuu, pitäisiköhän ruveta laittamaan vastaava
Summa/kk eläkesäästötilille...tai ainakin osa omasta osuudesta mikä mennyt asuntolainaan. Mulla ei ole latin latia säästössä eläkevuosia ajatellen.
Kommentit (5)
Ketää mielummim johonkin korkeakorkoiselle säästötilille niin saat tarvittaessa niitä käyttöön heti.
En laittaisi eläkesäästötilille. Laittaisin osan hätäbufferiksi korkeakorkoiselle säästötilille (josta saa hätätilanteessa rahat pois jos tahatilanteesi ei ole nyt kummoinen), lisäksi sijoittaisin sijoitusrahastoihin (riskiprofiili suhteutettuna ikääsi).
Vierailija kirjoitti:
Miten te muut?
Ap
Osta hyvä yksiö ja laita vuokralle. Sellainen minkä saat kaupaksi helposti myöhemmin, opiskelijapaikkakunnalta. Jyväskylä, Tampere, Kuopio, Turku.
Kannattaa laittaa, itse en ole vielä tosin niin tehnyt, sillä elinkustannusten nousu, elämäntilanteen muutos ja matkailu on syönyt tuon rahan omalla kohdallani.
Pitäisi kyllä säästää rahaa eläkkeelle edes vähän. Arvioni mukaan eläkenettoni on n. 1500e ja nyt nettopalkka on 2600e. Tuloissa tulee siis olemaan merkittävä ero. Minulla on tosin puoliso, mutta sitähän ei tiedä miten elämä heittelee.
Asuminen on iso osa myös eläkeläisen kuluista, mutta asumismuodon muutos eläkkeellä ei välttämättä auta. Nyt velattoman okt-talon asumismenot ovat 800e /kk. Kerrostalokaksion vastike ei taida olla paljoa edullisempi.
Miten te muut?
Ap