Hah, " kansa ja päättäjät" molemmat sitä mieltä, että sairaanhoitajien palkkaan saatava tuntuva korotus.
Kuulemma 400¿ olisi realistinen summa (joka tosin minusta minimi). Mutta rahaa ei kuulemma ole (vaikka Suomi rikkaampi kuin koskaan....)
Kommentit (17)
kuin vain sairaanhoitajien palkka.
Koko julkisen sektorin palkkaus on yksityistä jäljessä.
Olisivat opiskelleet aikoinaan lääkäreiksi itse, niin saisivat tietää mitä vastuu todella on. Sairaiden ihmisten hoito on arvokasta työtä, mutta ovatko sairaanhoitajat itse oikeita henkilöitä arvioimaan kuinka arvokasta työ todella on ja miten arvostuksen tulisi palkassa näkyä? Ensin muut asiat hoitoalalla kuntoon, kuten hierarkkinen johtamiskulttuuri ja loputtomat pätkätyöt, niin johan alkaa työnteko maittaa.
Sitäpaitsi saisivat nekin palkkojen perään ruikuttajat miettiä miten kävi esim. niille hoitoalan koulutuksen saaneille ihmisille, jotka palkkojen ja muiden etujen takia jättivät hoitoalan ja mm. menivät Perlokselle ja muihin Nokian alihankkijoiden leipiin. Ahneus sai siinäkin p-maisen lopun!
Vierailija:
Olisivat opiskelleet aikoinaan lääkäreiksi itse, niin saisivat tietää mitä vastuu todella on. Sairaiden ihmisten hoito on arvokasta työtä, mutta ovatko sairaanhoitajat itse oikeita henkilöitä arvioimaan kuinka arvokasta työ todella on ja miten arvostuksen tulisi palkassa näkyä? Ensin muut asiat hoitoalalla kuntoon, kuten hierarkkinen johtamiskulttuuri ja loputtomat pätkätyöt, niin johan alkaa työnteko maittaa.Sitäpaitsi saisivat nekin palkkojen perään ruikuttajat miettiä miten kävi esim. niille hoitoalan koulutuksen saaneille ihmisille, jotka palkkojen ja muiden etujen takia jättivät hoitoalan ja mm. menivät Perlokselle ja muihin Nokian alihankkijoiden leipiin. Ahneus sai siinäkin p-maisen lopun!
Vierailija:
kuin vain sairaanhoitajien palkka.Koko julkisen sektorin palkkaus on yksityistä jäljessä.
Sanon taasen ja sadannetta kertaa : TEHKÄÄ ASIALLE JOTAIN. Täällä vauvalehdellä se ruikutus ei tuota tulosta.
Ymmärrän teitä (edelleenkin) mutta alkaa tulemaan korvista jo tuo itku. Aika toimia eikä märistä.
Aletaan säästää muussa. Nytkin jo on aivan liikaa säästöjä. Jos on ylimääräistä rahaa, se pitää käyttää lisäväen palkkaamiseen tai hoitopaikkojen lisäämiseen ja kohentamiseen.
Mieluummin vaikka vanhukselle enemmän kuin kaksi vaippaa vuorokaudessa tai jokainen vanhus joka päivä halutessaan tuoliin, kuin palkankorotus hoitajille.
Olisivat opiskelleet lääkäreiksi ja plaa plaa plaa.....
Ei varmaankaan kannataisi ollenkaan kommentoida jos tietää jostain ammatista noin minimaalisen vähän niinkuin sinä! Lääkärin vastuulla ei ole mitään tekemistä sairaanhoitajan vastuun kanssa muuta kuin sen verran että molemmissa ollaan ihmishengestä vastuussa. Molemmilla on kuitenkin omat vastuunsa.
Joka päivä olisi yhdellä ainoalla sairaanhoitajalla kontollaan useita kuolemia jos ei olisi koko ajan tarkkana ja tuntisi vastuuta potilaista. Itse opin arvostamaan ammattia suuresti vasta sen jäleen kun itse siihen aloin. Alussa suorastaan pelotti se vastuun ja kiireen määrä, joka yhdistettynä voisi olla kohtalokas, joten valppaana on oltava vaikka kipinät iskee kantapäistä.
Tai vaikka peruspäivärahan korottamiseen tai minimieläkkeiden korottamiseen.
Itse olen AINA vaihtanut potilaan/asukkaan kuiviin jos vaippansa on märkä. En ole todellakaan alkanut miettiä että onkohan kunnalla varaa näihin vaippoihin. Eikä ole kyllä kukaan työkaverinikaan märiksi ketään jättänyt. Mutta kai tätäkin voi jossain tapahtua... valitettavasti.
Mielestäni kaikkien hoitajien täytyy pitää potilaansa ja asukkaansa puhtaina ja kuivina miettimättä asiaa sen enempää.
Kaikkein ärsyttävintä palkkakeskustelussa on se totaalinen syy-seuraussuhteiden tuntemisen puuttuminen. Se nyt vaan on fakta, että sairaanhoito on kutakuinkin tuottamtonta työtä, voittoa ei sillä alalla tehdä, ei sitten millään. Ja sitten pitäisi vielä palkkoja nostaa, yhtälö on yksinkertaisesti mahdoton.
Sen sijaan ennalta ehkäisevään työhön pitäisi Suomessakin panostaa. Väki senkun lihoo ja sairastaa aina vain enemmän mm. monia sellaisia sairauksia jotka jokainen pystyisi välttämään esim. terveellisillä elämäntavoilla. Kaikesta tästä on se seuraus, että sairaanhoidon kustannukset vain ja ainoastaan kasvavat. Siinä yhteydessä on täysin mahdotonta vielä nostaa henkilökunnan palkkoja.
Olen myös aivan varma, että suurimmalle osalle sairaanhoitajista suurin helpotus omaan työhäön olisi, jos sitä paljon puhuttau vastuuta olisi jakamassa useampi työntekijä. Kuka oikeasti haluaa tehdä kolmen ihmisen työt? En oikeasti usko, että sitä haluaisi kukaan, vaikka siitä saisi jopa kolminkertaisen palkan.
Olen asunut riittävän kauan ulkomailla, nauttinut siellä sairaanhoidon tasosta ja kokenut suuren järkytyksen Suomen paluun yhteydessä. Se järjestelmä, joss aitse kasvoin, on purettu aika päivää sitten. Siksi satsaan kaikin mahdollisin keinoin terveellisiin elämäntapoihin ja pahimman varalle on takuuna yksityiset vakuutukset, joiden turvin voimme hoidattaa itsemme ja lapsemme tarvittaessa vaikka entisessä kotimaassa. Suomalaiseen sairaanhoitojärjestelmään en enää luota eikä vähiten pienten resurssien ja kiireen vuoksi.
laitetaan vanhukselle kaksi vaippaa vuorokaudessa. Sitten aamulehdessä oli taulukko eri hoitopaikoista. Siinä ilmeni, että aika monessa ei vanhus päässyt päivittäin tuoliin istumaan, vaikka olisi halunnut. Aivan kamalaa minusta. Jos nyt nostettaisiin paljon palkkoja, nämä asiat vaan huononisivat.
kuka haluaa " paskaduuniin paskapalkalla" ?? jos palkat olisivat edes KESKITASOA, niin ehkä uusia halukkaita opiskelijoita löytyisi enemmän!? Kun on lisää henkilökuntaa, niin ehkä on aikaa ja resursseja nostaa jokainen pappa sieltä sängyn pohjalta?!
Sitä on mm. työ metallialalla konepajassa, josta maksetaan parhaimmillaan 8 euroa tunti, työturvallisuudessa on suuria puutteita, palkanmaksu takkuaa ja työolosuhteet ovat terveydelle haitalliset. Käypä joskus jossakin nyrkkipajassa, niin näet mitä voi paskaduuni olla.
Äitini ja anoppini ovat hoitoalalla ja alhaisesta koulutustasosta (perushoitajia) huolimatta heidän keskimääräinen kuukausipalkkansa ylittää suomalaisten naisten keskivertoansion, joka on noin 2250 euroa kk. Ei kannata katsoa lähtöpalkkoja vaan sitä minkä saa käteen kaikkine lisineen jne.
(ei kylläkään läheskään aina, kun saadan ihmiset uudestaan työkykyisiksi tuottavaan työhönsä jne.) työtä, mutta sivistysvaltiossa välttämättömäksi katsottua työtä. Niinpä tuottavaa työtä verotetaan ja niillä rahoilla maksetaan sitten näitten tuottamattomien, mutta yleishyödyllisten töiden palkkoja.
Sitten on se, mitä ihmiset ovat omista käteen jäävistä rahoistaan valmiita maksamaan näistä " tuottamattomista palveluista" eli sairaanhoidosta ja lastenhoidosta esim. Suomessa ihmiset eivät ole valmiita ITSE maksamaan juuri mitään esim. lastenhoidosta. Jos yhteiskunta ei maksa suurinta osaa esim. eka- ja tokaluokkalaisten iltapäivähoidosta, niin ihmiset sitten mielummin antavat lastensa olla ilman hoitoa kuin kaivavat kuvettaan. Itse asun Keski-Euroopassa ja täällä on esim. tuon asian suhteen ihan eri mentaliteetti. Katsotaan, että lastenhoito on ensisijainen juttu ja lapsille etsitään se hoitaja omalla vaivalla ja hyväksytään, että hoitokulut on itse maksettava.
Kyllähän vanhustenhoitoonkin varmaan saataisiin lisää resursseja, jos omaiset maksaisivat osan siitä. Mutta suurin osa suomalaisista ei tosiaankaan ole valmiita sijoittamaan penniäkään siihen, että isä tai äiti saisi kotisairaanhoitajan paikalle pari kertaa enemmän tai ulkoiluttajan muutaman kerran viikossa tms. Sen sijaan koiranulkoiluttajille ihmiset on valmiita maksamaan. Suurimmalle osasta suomalaisia olisi aivan kauhistus, jos joutuisi LUOPUMAAN esim. vuosittaisesta lomamatkasta, jotta saisi kustannettua omille vanhemmilleen lisähoitoresursseja.
Kyllä hoitoalan palkkoja voidaan nostaa, mutta se vaati sen, että SEKÄ valtio/kunta ETTÄ palvelujen loppukäyttäjät itse haluavat tuosta hoidosta maksaa. Nykyisellä vanhussukupolvella ei itsellään ole varaa hirveästi maksella, kun ovat enimmäkseen pienviljelijöitä jne. vähän koulutettuja ihmisiä, jotka sotien jälkeen tekivät hurjasti raakaa fyysistä työtä pienen elantonsa eteen ja nauttivat nyt todella minimaalisia eläkkeitään. Sen sijaan heidän lapsensa eli suuret ikäluokat ovat useimmiten melko hyvissä varoissa ja jäävät eläkkeelle verrattain nuorina ja hyväkuntoisina. Heitä ei vaan paljon vanhustenhuolto kiinnosta, muuta kun tietysti siten, että huutavat, miten yhteiskunnan pitäisi lisätä omaisille täysin ilmaisia hoitoresursseja.
Summa summarum - jos ihmiset oikeasti arvostaisivat hoitotyötä, niin palkat nousisi. Suomalaiset eivät arvosta. Hoidon laadusta voisikin todeta, että " sitä saa, mitä tilaa" .
Päättäjät ei nosta hoitajien palkkoja, koska päättäjillä on sen verran hyvät tulot, että ne käy yksityisellä hoidossa. Eläkkeetkin on varmaan sellaset, ettei tarvii näihin kunnallisiin hoitokoteihin mennä.
Lakko taitaa olla ainoa keino, miten hoitajat saa palkkojaan nostettua.