Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onnellisen elämän neuvo: Välttäkää velanottoa

Vierailija
07.07.2024 |

Velka on kaiken pahan alku , sitä pitää välttää viimeiseen asti . Lapsille ja nuorille pitää opettaa säästämään  ja jos jotain ostetaan niin vasta sitten kun rahat on kasassa .. eikä missään nimessä saa ostaa mitään jos sitä ei tarvitse.

Kommentit (289)

Vierailija
221/289 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän perheen jonka asunnon myi ulosottovirasto.

Vauvasta ja lapsista ei saanut sossurahaa.

Huonostipa hoiti asiansa. 

Toinen vanhenpi irtisanottiin, siinä se.

Paljonko teidän perheellä on säästössä irtisanomista varten?

Ainakin 3 kuukauden asuntovelka- ja ruokarahat pitäisi olla, se on pankin suositus.

Meidän perheellä ei ole SÄÄSTÖSSÄ yhtään irtisanomisia varten. Meillä on SIJOITUKSISSA sen verran että niiden sijoitusten osinkotuotoilla katamme välttämättömät menomme.

Hyvä, koska teillä on noi sijoitukset niin ette sa

Osinkoja pitäisi olla 2606 euroa kuukaudessa, jotta työttömyystuki menisi nollaan. Aika harva yksityissijoittaja saa kuukaudessa tällaista osinkoja (eli 30 000 euroa vuodessa)  ja jos saa, niin ei paljon haikaile työttömyysturvan perään 

Vierailija
222/289 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin 3 kuukauden asuntovelka- ja ruokarahat pitäisi olla, se on pankin suositus.

Meidän perheellä ei ole SÄÄSTÖSSÄ yhtään irtisanomisia varten. Meillä on SIJOITUKSISSA sen verran että niiden sijoitusten osinkotuotoilla katamme välttämättömät menomme.

Huono provo.

Ensinnäkin työmarkkinatuki on 800 , lapsikorotukset lähti huhtikuussa.

Ja työmarkkinatuesta menee 20 % vero.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/289 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velallahan tämä maailma pyörii. Tietenkin se on voiman oikealla puolella, joka luotottaa niitä muita.

Vierailija
224/289 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työmarkkinatuki maksetaan 4 viikon välein ja se on 744 brutto - 20 % vero.

Kelan sivuilla on 800 kuukaudessa siksi, että se maksetaan 4 viikon välein eli 13 kertaa vuoden aikana.

Vierailija
225/289 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän taloyhtiössä on otettu taloyhtiön hallintaan useita asuntoja viimeisen viiden vuoden aikana. Yleensä ne on rempattu ja sen jälkeen myyty tai vaihtoehtoisesti annettu vuokralle jollekin osakkaan sukulaiselle.

Ei haittaa, jos taloyhtiö joutuu lunastamaan asuntoja, ainakaan Helsingissä.

Huhtikuussa asumistuesta leikattiin 300 euron ansiotulovähennys, se poistuu vuositarkastuksen yhteydessä, joka on osalla vasta ensi vuonna.

Ansiosidonnaisen porrastus tulee vasta syksyllä ja sairaslomaraha leikkaus ensi vuonna.

Ja nyt hallitus miettii sunnuntai lisien poistoa.

Kaikki tietävät tämän - mitä sitten? Ei hetkauta millään tavalla.

Missähän va55aribileissä te ootte ollut, kun uskotte ihan käsittämätöntä propa gandaa a y-liikkeiltä. Välillä mietin, että asunko minä Suomess vai  venäjällä, jossa propa ganda on tullut jo arkitodellisuutta. 

Vierailija
226/289 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velaksi kuluttaminen on virhe. Asunnon osto velaksi voi olla elämäsi paras ostos. Mutta vain jos ostat sen oikeaan aikaan. Muuten se voi olla myös se huonoin.

Vierailija
227/289 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, koska teillä on noi sijoitukset niin ette sa

Ei sijoitukset vaikuta työmarkkinatukeen. Sijoitusten tuotto tosin vaikuttaa. Minä syötin kelan laskuriin minun pääomatuloni mutta en oikein ymmärrä miten se toimii koska sinkkuna en saisi yhtään mutta avioliitossa ollessani saisinkin 512 €. Mikään muu tieto laskurissa ei muuttunut.

Vierailija
228/289 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työmarkkinatuki maksetaan 4 viikon välein ja se on 744 brutto - 20 % vero.

Kelan sivuilla on 800 kuukaudessa siksi, että se maksetaan 4 viikon välein eli 13 kertaa vuoden aikana.

Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea enää tammikuussa.

Pitääkä toimeentulotuki säännöt vielä toistaa.

Millainen idiootti suunnittelee omistusasunnon velkarahalla tukien varaan? Sietääkin mennä pakkomyyntiin

Vierailija
229/289 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen 2 lapsen äiti sai työmarkkinatukea 740 netto, kun oli 2 lapsikorotusta, mutta hallitus poisti lapsikorotukset työmarkkinatuesta huhtikuussa.

Vierailija
230/289 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen 2 lapsen äiti sai työmarkkinatukea 740 netto, kun oli 2 lapsikorotusta, mutta hallitus poisti lapsikorotukset työmarkkinatuesta huhtikuussa.

Kummallinen päätös ollut alunperinkin, että työmarkkinatuki nousisi lapsikatraan pääluvun mukaan sitähän varten maksetaan lapsilisää.. kakkua kakun päälle!

Vierailija
231/289 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli nyt saa 595 netto  4 viikon välein.

Vierailija
232/289 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä ketjua lukiessa huomaa selvästi kuinka erilaisissa todellisuuksissa suomalaiset elävät. Joku tukien varassa elävä ei ymmärrä ollenkaan, että monelle muulle on kertynyt niin paljon omaisuutta, että mitään toimeentulo- tai asumistukia ei ole koskaan anottu eikä tulla koskaan anomaan. Itsekin olen miettinyt, että jos jäisin työttömäksi, niin viitsisinkö edes mennä työkkäriin vai jäisinkö elämään säästöjen ja sijoitusten ja tietysti sen omistusasunnon turvin. Eläkekertymää on sen verran, että kai sieltäkin tulevaisuudessa jotain tulee.

Vierailija
233/289 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummallinen päätös ollut alunperinkin, että työmarkkinatuki nousisi lapsikatraan pääluvun mukaan sitähän varten maksetaan lapsilisää.. kakkua kakun päälle!

Saa työssäolevakin palkan lisäksi lapsilisät jopa 5000 netto palkalla.

Vierailija
234/289 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä ketjua lukiessa huomaa selvästi kuinka erilaisissa todellisuuksissa suomalaiset elävät. Joku tukien varassa elävä ei ymmärrä ollenkaan, että monelle muulle on kertynyt niin paljon omaisuutta, että mitään toimeentulo- tai asumistukia ei ole koskaan anottu eikä tulla koskaan anomaan. Itsekin olen miettinyt, että jos jäisin työttömäksi, niin viitsisinkö edes mennä työkkäriin vai jäisinkö elämään säästöjen ja sijoitusten ja tietysti sen omistusasunnon turvin. Eläkekertymää on sen verran, että kai sieltäkin tulevaisuudessa jotain tulee.

Ja minä olen työtön ja puoliso ainoa lapsi jonka vanhemmilla omakotitalo ja 2 kesämökkiä.

Lisäksi perin vielä omilta vanhemmilta.

Nyt asun vuokralla.

Vierailija
235/289 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahaa laskin kanssa nyt lähes viisikymppisenä velattomana ja hyvän varallisuuden kanssa elävänä ensimmäistä kertaa mitä saisin vaikken tekisi yhtään mitään . Nyt loppu työstressi. Pääomatulojen lisäksi saisin lähes tonnin kuussa rahaa tukena. Siis ennen ansiosidonnaista. 

On tässä kyllä ponnisteltukin yötä päivää joten ei ole makaamalla tullut tilanne. Kärsimystä. 

Vierailija
236/289 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä koe mitenkään, että oma asuntolaina olisi huono juttu. Asun halvemmalla paljon isommassa talossa kuin vuokralla ollessa. Ja laina on maksettu viiden vuoden sisään kokonaan, joten sitten maksettavaksi jää enää kiinteistövero. Isommat remontit on tehty tässä ajan kuluessa omalla rahalla. Kun laina on maksettu, se summa siirtyy jatkossa säästöön.

Kiinteistövero nousee tänä vuonna.

Jos et maksa laskuja esim. irtisanomistilanteessa niin asunto lähtee.

Kun olet eläkkeellä niin joudut ostamaan kodin siivouksen, samoin jos sairastut syöpään ja isoon asuntoon siivous on kalliimpi ostaa.

Ei ole olemassa mitään ilmaissiivoojia jotka tulisivat siivoamaan asuntosi, kun saat aivoinfarktin työikäisenä tai eläkkeellä.

Juu kiinteistövero nousi kympillä. Ei mielestäni paha. Se ei muutenkaan päätä huimaa täällä maalla. Eläkkeellä voin pitää tätä mökkinä ja muuttaa kaupunkiin, jos haluan. Olen vielä nuori. Mulla on myös todella tiivis lähisuku omalta ja miehen puolelta. En ole jäänyt yksin vaikka joskus onkin ollut terveyshuolia. Ihme ajatuksia ihmisillä, että aina pitäisi pärjätä yksin.

Vierailija
237/289 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja minä olen työtön ja puoliso ainoa lapsi jonka vanhemmilla omakotitalo ja 2 kesämökkiä.

Lisäksi perin vielä omilta vanhemmilta.

Nyt asun vuokralla.

Naapurit ei tiedä tulevista perinnöistä mitään.

Eli sun vuokralla asuva naapuri voi periä sitä sun tätä.

Vierailija
238/289 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ottanut vain asuntolainaa. Yliopisto-opiskelun kustansin työnteolla ja auton ostin vasta kun oli työpaikka ja raha siihen riitti. Asuntolaina ok-taloon ja sen olen saanut jo maksettua. Nyt on pienempi laina keskustayksiöön, jota vuokraan ja jota myös omat lapset voivat halutessaan hyödyntää jos menevät sinne opiskelemaan. Makselen pois pikku hiljaa. En koskaan ottaisi lainaa lomaa, autoa, venettä tmv vastaan, vaan jos rahaa ei ole, niin niitä ei osteta eikä ulkomaan lomalle lähdetä.

Toivottavasti myös lapseni oppivat tämän. Huolestuttaa kyllä tuo ettei kesätöitä/osatöitä ole samaan tapaan kuin itse opiskellessa vaan tyrkytetään lainaa ja sitten ollaan isot velat päällä valmistuessa eikä takuuta työpaikasta. 

Vierailija
239/289 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän yh-äidin joka asuu vuokralla ja nostaa yh-tuet, miesystävä ollut koko ajan. Ja tulevaisuudessa ainoana lapsena tulee perimään vanhemmiltaan kaksi asuntoa.

Vierailija
240/289 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olemme lapsiperhe ja maksoimme asuntolanan jo. Ei kannata ostaa uudiskohdetta tai muutakaan ylihinnoiteltua kohdetta.

Ensin maksetaan asuntolaina pois. Vasta sen jälkeen Ranskan Alpeille ja Singaporeen.

Eläkkeellä voi sitten elää? Harmillisen moni ehtii vaan kuolla ennen sitä. Itse kuulun siihen epäsuosittuun ihmisryhmään, joka ei halua elää 'sitkun'-elämää, vaan nauttia kaikesta nyt kun ehtii ja jaksaa. Ja on terve ja elossa.