Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Auttakaa elatustukiasiassa!

Vierailija
06.07.2024 |

Synnytin lapsen 2006 ja isyys vahvistettiin käräjillä 2008. Samalla lastenvalvoja määritti elatusavun suuruuden, se oli 10 euroa enemmän kuin minimi elatustuki. Hän kertoi, että tämä on normikäytäntö. Tämän jälkeen ei asiaan ole puututtu.

Olen saanut lapsen syntymästä asti elatustukea kelasta eikä lapsen isä ole koskaan minulle suoraan maksanut mitään. Vuosia sitten sain myös muutaman kerran muutaman kympin elatusapua kelan maksamana. Ymmärsin, että ehkäpä isä on ollut töissä ja kela on saanut jotain perittyä häneltä. Nyt olen viimeiset kymmenen vuotta saanut elatustukea. Määrä on hieman pienempi kuin ns minimi.

Kysymys kuuluukin, että maksaako lapsen isä itse mitään? Tiedän hänen olevan hyväpallkaisessa työssä, mutta aiemmin oli opiskelija eikä varmastikaan maksanut itse mitään. Lapsen isä ei ole ollut lapsen elämässä mukana ja olen välillä kokenut jopa huonoa omaa tuntoa, että olen selvittänyt isyyden virallisesti ja "laittanut hänet maksamaan". Mutta siis maksaako hän itse vai pystyykö kelan keplottelemaan maksamaan ja näin välttyä maksuilta?

En halua asiaa kelasta selvittää, kun lapsikin juuri täyttää 18 ja en ole rahaa sinänsä vailla, asia vain periaatteessa kiinnostaa. 

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi alunperin halusit isyyden vahvistaa oikeuden kautta? Sinähän olisit saanut elatustuen Kelalta ilmankin isyyden vahvistamista. Jos nyt oikeasti pohdit sitä että onko se vaikuttanut miehen haluttomuuteen olla lapsensa kanssa tekemisissä. Mitä kaikkea siinä isyyden vahvistamisen takana oli? Uskoisin että syy löytyy sieltä. 

Olisiko ihan mahdoton ajatus, että moni saattaa haluta, että lapsella on isä muustakin syystä kuin "vain"siitä, että saa isästä nahdollisen elatusavun maksajan. - Ja ellei Ap olisi vapaaehtoisesti selvittänyt kuka lapsensa isä on niin myös esim lastenvalvoja voi ottaa tehtäväkdeen selvittää kuka lapsen isä on. 

Vierailija
22/30 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi alunperin halusit isyyden vahvistaa oikeuden kautta? Sinähän olisit saanut elatustuen Kelalta ilmankin isyyden vahvistamista. Jos nyt oikeasti pohdit sitä että onko se vaikuttanut miehen haluttomuuteen olla lapsensa kanssa tekemisissä. Mitä kaikkea siinä isyyden vahvistamisen takana oli? Uskoisin että syy löytyy sieltä. 

Olisiko ihan mahdoton ajatus, että moni saattaa haluta, että lapsella on isä muustakin syystä kuin "vain"siitä, että saa isästä nahdollisen elatusavun maksajan. - Ja ellei Ap olisi vapaaehtoisesti selvittänyt kuka lapsensa isä on niin myös esim lastenvalvoja voi ottaa tehtäväkdeen selvittää kuka lapsen isä on. 

Tässä tapauksessa sitä isää ei nimenomaan ole sitten ollut ja ap miettii onko syy siinä että on joutunut maksamaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä vi tu n väliä sillä sulle on? Käytäisitkö sitä jotenkin isää vastaa esim isän haukkumiseen lapselle? 

Haluaisin vaan tietää, onko hän maksanut mitään, lähinnä mietin, onko isä katkera kun on "joutunut maksamaan". Vai onko edes joutunut, voiko maksuilta välttyä?

Kyllä, maksuilta voi myös välttyä. Esim minä olen työkyvyttömyyseläkkeellä ja minulla ei ole mitään mistä periä, jos jättäisin maksut maksamatta. 

Minäkin sain pysyvän eläkkeen saatuani vapautuksen toistaiseksi. Mutta sitä ennen, kun olin kuntoutustuella 2v, 1/2 v pätkissä, niin tuon sai vain yhtä pitkäksi ajaksi kuin oli kuntoutustukipäätös voimassa. Eli puolen vuoden välein piti usein käydä uusimassa sopimusta. Oletan että työttömien kohdalla tarkistetaan myös säännöllisesti. 

Työtön olisin minäkin ollut kyllä, jos ei kuntoutustukea olisi jatkettu aina.

Tuohon jatkamiseen kyllä tarvittiin myös molemmat vanhemmat sinne sopimuksen tekoon paikalle, siis puolenkin vuoden välein.

Vierailija
24/30 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko siis näin, että minulle maksetaan elatustukena, vaikka isältä saataisiin koko summa perittyä? Itseä hämmentää se, että vuosia sitten sain myös elatusapua, mutta nyt jo vuosia pelkkää elatustukea.

Jos isältä saada  säännöllisesti perittyä kela lopettaa tuen maksamisen jossain vaiheessa ja isä alkaa taas maksamaan suoraan äidille.

Vierailija
25/30 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko siis näin, että minulle maksetaan elatustukena, vaikka isältä saataisiin koko summa perittyä? Itseä hämmentää se, että vuosia sitten sain myös elatusapua, mutta nyt jo vuosia pelkkää elatustukea.

Se on nyt jo vanhentunut asia. Elatusapusopimuksia ei tehdä takautuvasti. 

Vierailija
26/30 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos isältä saada  säännöllisesti perittyä kela lopettaa tuen maksamisen jossain vaiheessa ja isä alkaa taas maksamaan suoraan äidille.

Missään vaiheessa isä ei ole maksanut suoraan. Eli jos saan vain elatustukea voin tulkita, että kela ei saa perittyä isältä maksua? 

Vierailija
27/30 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missään vaiheessa isä ei ole maksanut suoraan. Eli jos saan vain elatustukea voin tulkita, että kela ei saa perittyä isältä maksua? 

Kela maksaa vain sen elatustuen. Ei.       missään vaiheessa enempää. 

Vierailija
28/30 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä vi tu n väliä sillä sulle on? Käytäisitkö sitä jotenkin isää vastaa esim isän haukkumiseen lapselle? 

No onhan sillä nyt väliä ja paljonkin. Jos isä on hyvätuloinen, AP olisi saanut paljon  enemmän elatusmaksua, mitä Kela maksaa.

Ei silläkään enää ole väliä, kun lapsi on jo aikuinen. 

Vierailija
29/30 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kela maksaa vain sen elatustuen. Ei.       missään vaiheessa enempää. 

Ei, kyllä kela maksoi aiemmin joskus satunnaisesti muutamia kymppejä elatusapua. Oletin, että on saanut isältä jotain perittyä. Nyt ei vuosiin ole tullut kuin elatustukea. 

Vierailija
30/30 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on melkoinen salapoliisi. Sai selville jopa, kuka on lapsensa isä.