Auttakaa elatustukiasiassa!
Synnytin lapsen 2006 ja isyys vahvistettiin käräjillä 2008. Samalla lastenvalvoja määritti elatusavun suuruuden, se oli 10 euroa enemmän kuin minimi elatustuki. Hän kertoi, että tämä on normikäytäntö. Tämän jälkeen ei asiaan ole puututtu.
Olen saanut lapsen syntymästä asti elatustukea kelasta eikä lapsen isä ole koskaan minulle suoraan maksanut mitään. Vuosia sitten sain myös muutaman kerran muutaman kympin elatusapua kelan maksamana. Ymmärsin, että ehkäpä isä on ollut töissä ja kela on saanut jotain perittyä häneltä. Nyt olen viimeiset kymmenen vuotta saanut elatustukea. Määrä on hieman pienempi kuin ns minimi.
Kysymys kuuluukin, että maksaako lapsen isä itse mitään? Tiedän hänen olevan hyväpallkaisessa työssä, mutta aiemmin oli opiskelija eikä varmastikaan maksanut itse mitään. Lapsen isä ei ole ollut lapsen elämässä mukana ja olen välillä kokenut jopa huonoa omaa tuntoa, että olen selvittänyt isyyden virallisesti ja "laittanut hänet maksamaan". Mutta siis maksaako hän itse vai pystyykö kelan keplottelemaan maksamaan ja näin välttyä maksuilta?
En halua asiaa kelasta selvittää, kun lapsikin juuri täyttää 18 ja en ole rahaa sinänsä vailla, asia vain periaatteessa kiinnostaa.
Kommentit (30)
Kela on varmasti yrittänyt sitä isältä periä, mutta jos isä on varaton, sitä ei ole saatu. Isä voi myös hakea itse vapautusta elatusmaksuista, vedoten varattomuuteensa. Se on isän ja Kelan välinen asia, etkä sinä heidän järjestelyistään tiedä. Eihän asia sinulle edes kuulu, koska saat Kelalta sen, mikä sinulle on luvattu.
Elatustuki on vakio. Ei ole mitään minimiä johon voisit verrata. Elatusapu on eri asia. Se voi olla isompi tai pienempi kuin elatustuki.
Itse kysymykseesi, miksi asia on sinulle tärkeä? Mitä väliä sillä sulle on?
Kela kyllä katkaisee elatustuen maksamisen pian sen jällkeen jos se saa tietää/ sas vahvan epäilyn siitä, elatusvelvolliseb elatuskyky on palautunut. Nykyään on myös harvinaisempaa, että Kelan sausi maksamaan toistaiseksi vaan sopimus tehdään alun alkaenkin usein "vain"määräajaksi; siis jos Kela tulee maksaja. 2. Juttu on se maksukykyiset elstusvelvolliset sopivat mitä sopivat.
Kela perii omansa, jos miehellä on tuloja.
Vuosia sitten sain myös muutaman kerran muutaman kympin elatusapua kelan maksamana.
Eli kela on saanut perittyä isältä muutaman kympin.
Valtion ns elatusapuvelka on miljoonia eli vahvistetut vanhemmat eivät ole maksaneet senttiäkään lastensa elatuksesta.
Minulle ei ole ihan selvää, miksi isä ei ole halunnut olla lapsen kanssa tekemisissä. Olen miettinyt, onko syy siinä, että hän joka kuukausi joutuu maksamaan. Olen myös miettinyt, olisiko isä ollut enemmän tekemisissä, jos isyyttä ei olisi vahvistettu ja näin hän olisi välttynyt maksuilta.
Tämä on tietenkin tyhmää mietintää, mutta jotenkin haluaisin tietää, onko hän oikeasti edes maksanut mitään. Jos kerran on todettu varattomaksi, tarkastaako kela näitä määräajoin?
Mitä vi tu n väliä sillä sulle on? Käytäisitkö sitä jotenkin isää vastaa esim isän haukkumiseen lapselle?
Täysimääräinen elatustuki on 196,02 e/kk. Itse en saa tätä vaan vähemmän, koska aikanaan elatusapu määriteltiin suuremmaksi kuin silloinen minimi. Kaikki indeksikorotukset eivät ole vaikuttaneet minulle määriteltyyn apuun.
Vierailija kirjoitti:
Mitä vi tu n väliä sillä sulle on? Käytäisitkö sitä jotenkin isää vastaa esim isän haukkumiseen lapselle?
Haluaisin vaan tietää, onko hän maksanut mitään, lähinnä mietin, onko isä katkera kun on "joutunut maksamaan". Vai onko edes joutunut, voiko maksuilta välttyä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin vaan tietää, onko hän maksanut mitään, lähinnä mietin, onko isä katkera kun on "joutunut maksamaan". Vai onko edes joutunut, voiko maksuilta välttyä?
Kyllä, maksuilta voi myös välttyä. Esim minä olen työkyvyttömyyseläkkeellä ja minulla ei ole mitään mistä periä, jos jättäisin maksut maksamatta.
Kelan ja isän asia, mutta minimi on 0€ elatustuessa. Mini luulee tämän väärin. Meillä on esim. lapsesta 0€ sopimus, eli ei vanhemmat eikä Kela maksa mitään kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, maksuilta voi myös välttyä. Esim minä olen työkyvyttömyyseläkkeellä ja minulla ei ole mitään mistä periä, jos jättäisin maksut maksamatta.
Niin ja Kelan perimästä elatusapuvelasta voi hakea vapautusta työkyvyttömyyden tai työttömyyden perusteella kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja Kelan perimästä elatusapuvelasta voi hakea vapautusta työkyvyttömyyden tai työttömyyden perusteella kokonaan.
Tai jos tulot on alle 1200 euroa kuussa.
Vierailija kirjoitti:
No onhan sillä nyt väliä ja paljonkin. Jos isä on hyvätuloinen, AP olisi saanut paljon enemmän elatusmaksua, mitä Kela maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vuosia sitten sain myös muutaman kerran muutaman kympin elatusapua kelan maksamana.
Eli kela on saanut perittyä isältä muutaman kympin.Valtion ns elatusapuvelka on miljoonia eli vahvistetut vanhemmat eivät ole maksaneet senttiäkään lastensa elatuksesta.
Perityksi saadusta rahasta maksetaan ensin lapselle se, mikä häneltä on jäänyt saamatta eli paljoa ei ole isältä saatu perittyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan sillä nyt väliä ja paljonkin. Jos isä on hyvätuloinen, AP olisi saanut paljon enemmän elatusmaksua, mitä Kela maksaa.
No, jos ei ole rahaa tilillä näkynyt ns minimin lisäksi kuin muutama kymppi isältä ei ole saa perittyä hittojakaan.
Miksi alunperin halusit isyyden vahvistaa oikeuden kautta? Sinähän olisit saanut elatustuen Kelalta ilmankin isyyden vahvistamista. Jos nyt oikeasti pohdit sitä että onko se vaikuttanut miehen haluttomuuteen olla lapsensa kanssa tekemisissä. Mitä kaikkea siinä isyyden vahvistamisen takana oli? Uskoisin että syy löytyy sieltä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi alunperin halusit isyyden vahvistaa oikeuden kautta? Sinähän olisit saanut elatustuen Kelalta ilmankin isyyden vahvistamista. Jos nyt oikeasti pohdit sitä että onko se vaikuttanut miehen haluttomuuteen olla lapsensa kanssa tekemisissä. Mitä kaikkea siinä isyyden vahvistamisen takana oli? Uskoisin että syy löytyy sieltä.
Syitä voi olla moniakin, miksei halua olla tekemisissä. Ennen isyyden vahvistamista tapasi vauvaa vaikka emme olleet suhteessa. Miehen parisuhteen myötä käynnit alkoivat vähentyä, vaikka minua ei hänen suhde haitannut lainkaan, mitäs se minulle edes kuului. Peruttuaan sovitun tapaamisen tokaisi, että onkohan tuo lapsi edes minun. Loukkaannuin ja sanoin, että se kyllä voidaan selvittää. Ja selvitettiin. Tapaamiset loppuivat kokonaan jo 10 vuotta sitten.
Onko siis näin, että minulle maksetaan elatustukena, vaikka isältä saataisiin koko summa perittyä? Itseä hämmentää se, että vuosia sitten sain myös elatusapua, mutta nyt jo vuosia pelkkää elatustukea.
Kela kyllä selvittää ja perii mahdollisesti liikaa maksamansa takaisin.