Onko opettajan virassa jokin tietty ikä, jolloin pitää viimeistään erota siitä?
Vai saako sitä työtä jatkaa niin kauan kuin haluaa?
Kommentit (28)
Ei voi jatkaa työssä loputtomiin. Yleisestikään kunnan töissä ei voi jatkaa vaikka kuinka vanhaksi.
Varmaan 70. Itse pääsen eläkkeelle 68 v 9 kuukauden iässä aikanaan. 70 on ylin eläkeikä.
Meidän kaupungissa ainakin se on 67v, kun pitää jäädä eläkkeelle.
Viranhaltijalain mukaan virkasuhde päättyy ilman erillistä sopimusta sen kuun lopussa, jolloin viranhaltija täyttää 68 vuotta.
Onpa typerää. Työuria pitäisi voida pidentää.
Vierailija kirjoitti:
No worries, Orpon hallitus kyllä hoitaa homman.
Vierailija kirjoitti:
Viranhaltijalain mukaan virkasuhde päättyy ilman erillistä sopimusta sen kuun lopussa, jolloin viranhaltija täyttää 68 vuotta.
Tämän täytyy muuttua jatkossa sen mukaan miten eläkkeelle pääsee. Mulla eläkeikä on jo yli 68. Olen 46.
Ennen muinoin pääsi opettajan työstä eläkkeelle 60-vuotiaana, jos oli valinnut kyseisen eläkeiän. Se oli muistaakseni mahdollista vuoteen 1989 asti.
Veikkaan, että aika harva maikka jaksaa kuuskasiin saakka.
Kuka hullu haluaisi olla töissä niin vanhaksi?
Tyttäreni lukion englannin opettaja jää tänä kesänä eläkkeelle. Hän on 68-vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan, että aika harva maikka jaksaa kuuskasiin saakka.
Pakkohan se on jaksaa jos meinaa jonkinlaista eläkettäkin saada. Itse yritän jaksaa ihan tappiin asti eli 70-vuotiaaksi. Merkittävä ero eläkkeessä vs. 68.
Vierailija kirjoitti:
Ennen muinoin pääsi opettajan työstä eläkkeelle 60-vuotiaana, jos oli valinnut kyseisen eläkeiän. Se oli muistaakseni mahdollista vuoteen 1989 asti.
Tämän sai valita palkankorotuksen tilalle. Sitten tehtiin laki eläkkeen superkertymästä, jolla sai paljon suuremman eläkkeen, jos jatkoi yli alimman eläkeiän töissä. Nykyisinkin tämä on olemassa. Jokainen kuukausi, jolla lykkää eläkkeelle jäämistä, tuo eläkkeeseen lisää 0,4 prosenttia. Jos on vaikkapa vuoden yliaikaa, saa eläkkeeseen 12x0,4 eli 4,8 % lisää.
Nykyisinhän saa eläkettä jo opiskelustakin. Jos käy vielä opiskelun ohessa töissä, saa myös siitä eläkettä.
Meillä töissä melkoinen kääkkä, semmoinen ylenkatsova kovaääninen besserwisser, ja hänen eläkeikänsä tuli täyteen jo vuosi sitten. Saisi jo jäädä pois mokoma akka, mutta nähtävästi on vielä seuraavankin lukuvuoden töissä.
Laskurit - Työeläke.fi (tyoelake.fi)
Tuolta voit katsoa oman alimman eläkeikäsi, jolloin alat saada täyttä eläkettä, ja tavoite-eläkeikäsi, johon sinun toivotaan pystyvän. Jo alimman eläkeiän jälkeen jokainen ylimääräinen kuukausi korottaa eläkettäsi. Tavoite-eläkeiän kohdalla sinulle sanotaan heippahei. Sen jälkeen voit käydä töissä esimerkiksi sijaisena saaden samalla eläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Kuka hullu haluaisi olla töissä niin vanhaksi?
Työnarkomaanit.
Toivottavasti aika isokaan rupsahtaminen ei haittaa, se on tuommoinen vuorovaikutusammatti, jossa ulkonäöllä on merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Mikäs kokkare se siellä mesoaa?
On. Yksi kollega oli hyvin pettynyt, kun hänet pakotettiin eläkkeelle iän vuoksi.