90-luvun nuorisokulttuuri! Mihin kuuluit?
Keskustellaan ysärin nuorisokulttuurista!
Mihin kuuluit?
Olitko hoppari, punkkari (anarkisti?), rockabilly, tavallinen vai urheilija? Oliko muita?
Nykyään ei taida nuoriso olla niin kategorioissa? Toki on roadmanit ja luxuspojat mutta onko enää esim rockabillyja ?
Kommentit (36)
Filan lenkkarit, ylisuuret farkut ja joko iso t-paita tai tiukka napapaita. Siinä vaatetukseni teini-ikäisenä. Soittimesta kuului Cypress Hill.
Ja kas kummaa, omalla tyttärellä nyt sama tyyli. Näin se kiertää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vm-80 ja hevari. Eipä näkynyt 90-luvun puolen välin/lopun aikoihin katukuvassa kovin montaa, vaikka asuin yhdessä suurimmista kaupungeista
Joo, silloin oli hoppareita. Hevarit oli muka noloja.
Hevareiden mielestä taas hopparit oli tosi noloja :D
Hevi, punk, rock, kaikki sekopäät oli pitkään käytännössä samaa porukkaa. Bilepaikoilla oli tappeluita, kun tuli väärinkäsityksiä. Anarkistit ja äärioikeistolaiset näytti samalta :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vm-80 ja hevari. Eipä näkynyt 90-luvun puolen välin/lopun aikoihin katukuvassa kovin montaa, vaikka asuin yhdessä suurimmista kaupungeista
Joo, silloin oli hoppareita. Hevarit oli muka noloja.
Hevareiden mielestä taas hopparit oli tosi noloja :D
Sitten oli meitä jotka tapaili salaa ja vaihteli c-kasetteja. Se oli tarkkaa..!
Musiikeista mulle upposi hard rock ja grunge. Radiosta kuuntelin myös maailmanmusiikkia Gasthaus Ristolasta. Ylipäätään radio-ohjelmien parissa viihtyi. Ei enää.
Vierailija kirjoitti:
Koskarin kulmilla Tampereella näkyi rockabilly tyylisiä ihmisiä 90-luvulla. Mikähän sen naisvastineen nimi olikaan.
Fiftari? Sitä käytettiin kyllä molemmista.
Olin silloin jo aikuinen, mutta ehkä punkkari pääsee lähemmäs tyyliäni silloin.
Vierailija kirjoitti:
Musiikeista mulle upposi hard rock ja grunge. Radiosta kuuntelin myös maailmanmusiikkia Gasthaus Ristolasta. Ylipäätään radio-ohjelmien parissa viihtyi. Ei enää.
Lisään vielä, että olinhan minä myös vähän punk. Nenärengas ilmestyi 13-vuotiaana ja tykkäsin kovasti ruotsalaisesta punkista.
Nykyään kuuntelen popinpaa ja heviä. Kaikista eniten inhoan ysärihittejä ja r'n'b:tä. Oli kamalaa kun sisko kuunteli niitä MTV:ltä So 90's-ohjelmasta.
-80 syntynyt
Vierailija kirjoitti:
Silloin oli kyllä radio tosi suosittu. Radiomafia oli ihan ykkönen. Anssi ja Salovaaran ohjelmat, Räkkärimarketti jne. Ei enää radiota kuunnella samalla tavalla.
Olin rockabilly-girl suurimman osan ysäristä. Omilta yläaste- ja lukioajoiltani muistan muutamia rockareita, punkkareita, lökäpöksyjä sekä grunge-tyyppejä. Joku tunnustuksellinen skinikin koulussa oli. Asuin Tampereen seudulla, jossa tunnetusti oli ja on kai edelleenkin aika paljon 50's rock'n'roll -orientoituneita ihmisiä. En ole varma, kuinka paljon on (alle) parikymppisiä mukana. Jo ysärillä edustin "alan" harvalukuisempaa nuoriso-osastoa.
Radiomafiaa kuunneltiin perjaintai-iltana ja -yönä. Päätelkää siitä.
Vierailija kirjoitti:
Koskarin kulmilla Tampereella näkyi rockabilly tyylisiä ihmisiä 90-luvulla. Mikähän sen naisvastineen nimi olikaan.
Rockabilly / -billari, fiftari ja rockari ovat kyllä ihan sukupuolineutraaleja nimityksiä. Teddy boy ja teddy girl kertovat sitten sukupuolenkin, jos sitä halutaan korostaa. Mutta osa jengistä on tai ainakin oli tosi tarkkoja "tittelistään". Kaikki eivät ole/olleet teddyjä. :D
Kuuluin siihen hevarien alalajikkeeseen, joilla oli oikeita luita mukanaan. Kulttilainen.
Vierailija kirjoitti:
Radiomafiaa kuunneltiin perjaintai-iltana ja -yönä. Päätelkää siitä.
Avaruusromua?
Rockabilly lähinnä 1978-80 huipussaan ja jokin lopun crazy Cavan oli lähinnä Brittiläisiä jengitappelu yhtyeitä.