Kurkussa kutittaa kolmatta päivää ja yskittää jatkuvasti, mikä avuksi?
Koivulle oon allerginen, senkin oireena yskä, mutta se kausi meni jo. Tuoreeltaan tehty laajat allergiaselvitykset muun asian vuoksi, eikä muille siitepölyille todettu allergiaa. Kolmas päivä, kun yskänköhää ja kurkun kutittamista jatkuvasti .EI flunssaa, ei kuumetta. En tupakoi.
Mikä auttaa? Voin luetella, mikä EI auta:
Yskänlääke
Panacod
Kuuma tee
Ryaltris nenäsuihke (kortisoni + antihistamiini)
närästyslääke
antihistamiini maksimiannoksella (useampia kokeiltuna)
Code-tabs
Mynthon väkevä
Hunaja
suolapiippu
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni samoilla oireilla laboratoriossa todettu streptokokki c/g.
Noita majailee kurkussa muutenkin. Hoidetaan antibiootilla vain, jos on korkea kuume ja vaikeat oireet.
Jos olisit asiantuntija niin tietäisit että se määrä määritetään vuljelyssä. Sain antibiootit noilla oireilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli noilla oireilla korona.
Eikö mitään muita oireita sulla ollut?
Alkoi kurkun kutinalla ja pienellä köhällä, sitten alkoi korventaa keuhkoputkia niin kuin ne olisi kaadettu kuumia hiiliä täyteen tai olisi hengittänyt jotain hengitysteitä ärsyttävää kemikaalia. Olo oli kuin jyrän alle jääneellä ja raajat lyijyä, vuorotellen kuuma ja kylmä mutta kuumetta ei ollut missään vaiheessa. Kolme viikkoa olin sairauslomalla.
Kuumeeton keuhkokuume?
Bafucin puuduttava imeskelytabletti. Sisältää hieman puudutusainetta ja kun sitä nieleskelee niin kurkun kutina helpottaa.
Suihinotto syväkurkkuna auttaa kutinaan
Vierailija kirjoitti:
Bafucin puuduttava imeskelytabletti. Sisältää hieman puudutusainetta ja kun sitä nieleskelee niin kurkun kutina helpottaa.
Ei sitä myydä enää Suomessa
Panacod??? Melko överi lääkekokeilu kurkun kutinaan.
Voisihan se olla allergia jollekin sellaiselle heinälle, joka ei sisältynyt niihin tehtyihin tutkimuksiin? Minulla on tällä hetkellä pahin allergiakausi meneillään, ei auta allergialääkkeetkään. Ikkunan jos aukaisen niin alkaa heti aivastelu ja köhiminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä myydä enää Suomessa
Voi ei, onpa kamalaa. Bafucin oikeasti toimi!
Vierailija kirjoitti:
Limakalvojen kuivuus voi laittaa kutittamaan ja yskittämään. Kutinan iskiessä siemaile vettä tai kivennäisvettä. Riittävä vedensaanti pitää myös limakalvot kosteana.
Carmolis-pastillit ovat myös minua auttaneet kurkun ärsytykseen.
Carmolistipat tehoavat mielestäni paremmin. Sekoitetaan veteen ja nautitaan yskänlääkkeen tapaan.
Siitepölyallerginen voi olla allerginen myös hunajalle. Riippuu siitä, minkä kasvin kukkia mehiläiset ovat suosineet.
Aterian jälkeen tulisi kurlata kurkku suolavedellä (1tl suolaa lasilliseen vettä). Ruuan jäänteet nielussa eivät edistä paranemista. Kurlata voi myös vedellä, johon on lisätty pari tippaa teepuuöljyä.
Kuumat juomat pitkittävät kurkkutulehduksia. Kun ärtyneille limakalvoille kaadetaan lähes kiehuvaa teetä, se polttaa ne. Yleensäkin kaiken syötävän ja juotavan olisi olla mahdollisimman lähellä ruumiin lämpötilaa.
Ja kun on hankkinut/saanut flunssan, on se suoritettava.
Vierailija kirjoitti:
Voisihan se olla allergia jollekin sellaiselle heinälle, joka ei sisältynyt niihin tehtyihin tutkimuksiin? Minulla on tällä hetkellä pahin allergiakausi meneillään, ei auta allergialääkkeetkään. Ikkunan jos aukaisen niin alkaa heti aivastelu ja köhiminen.
Ristiallergiaa voi syntyä allergikolle, vaikka sitä ei olisi todettukaan.
Esim. koivuallergikko voi saada oireita kasviksista tai hedelmistä: https://www.allergia.fi/allergia/ruoka-ja-juoma/ristiallergiat/
Itse käytän maskia ulkoillessa. Sanotaan, että maski on mahdollistanut kesäulkoilun. Ennen sain pysytellä kotonani pahimpina siitepölyaikoina - ja niitähän riittää viimeistään huhtikuusta alkaen, mutta jotkut lehtipuut jo aiemmin. Koivu on minulle ilkein puu keväisin.
Mulla on kutissut kurkussa ja yskittänyt jo puolisentoista vuotta, eikä mitään syytä ole löydetty. Todella ärsyttävää ja häiritsevää tämä jatkuva kutina.
Heinänuha täsmäisi ajankohtaan, pujokin aloittelee. Kokeile allergialääkettä ja kunnon siivousta.
Yliherkkyys jollekkin hajusteelle tai muulle kemikaalille.
MJinulla on ollut muutama kerta sama ja aina korona, menee ohi kuukauden sisään yleensä, ei muita oireita.....listerin vie joskus pois.
Todennäköisesti jokin virusinfektio kun on alkanut noin äkillisesti. Aika parantaa.
Minulla oli kerran juuri semmoinen infektio, että kurkkua alkoi aina välillä kutittaa niin sietämättömästi, että piti yskiä. Parin päivän päästä ääni lähti, mitä kesti pari päivää. Ei ollut nuhaa, kuumetta eikä sairasta yleisvointia. Samassa taloudessa asuva lääkäri piti tätä viruksen aiheuttamana kurkunpään tulehduksena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni samoilla oireilla laboratoriossa todettu streptokokki c/g.
Noita majailee kurkussa muutenkin. Hoidetaan antibiootilla vain, jos on korkea kuume ja vaikeat oireet.
Jos olisit asiantuntija niin tietäisit että se määrä määritetään vuljelyssä. Sain antibiootit noilla oireilla.
No tavallaan olen tässä asiassa asiantuntija, kun minä ne antibiootit määrään.
t. se, jolle kommentoit
Tee ja ajattele jotain muuta. Mitä väliä onko korona tai joku muu flunssa jos oireet on kurkun kutitus? Ehkä pärjäät asian kanssa ja menee ohi ajallaan. Voi apua jos jokainen nostaisi metelin joka kutinasta yms.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kutissut kurkussa ja yskittänyt jo puolisentoista vuotta, eikä mitään syytä ole löydetty. Todella ärsyttävää ja häiritsevää tämä jatkuva kutina.
Asunto tai työpaikka homeessa?
Alkoi kurkun kutinalla ja pienellä köhällä, sitten alkoi korventaa keuhkoputkia niin kuin ne olisi kaadettu kuumia hiiliä täyteen tai olisi hengittänyt jotain hengitysteitä ärsyttävää kemikaalia. Olo oli kuin jyrän alle jääneellä ja raajat lyijyä, vuorotellen kuuma ja kylmä mutta kuumetta ei ollut missään vaiheessa. Kolme viikkoa olin sairauslomalla.