Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perintö, suku, moraali jne. Mitä tässä voi tehdä?

Vierailija
02.07.2024 |

Tarvitsen neuvoja ja kysyn jo ennen kun tilanne räjähtää päälle. 

Perin iisovanhemilta kiinteistön jo vuosia sitten. Siihen jätettiin hallintaoikeus vanhemmille. Veljeni jätettiin perinnöstä ulos, koska hänellä on isot ulosotto velat ja elämää hallitsee päihteet ja rikollisuus. Silloin kun päihteistä ja muusta ei vielä tiedetty, on aina puhuttu että vaikka toinen perisikin, voimme silti käyttää kiinteistöä yhdessä ja "omistaa" sen yhdessä. Tähän ajatukseen olen kasvanut. 

Tässä vuosien saatossa, kun jäljellä oleva vanhempi uhkaavasti näyttää menettävän pian henkensä alkoholin käytön seurauksena (käyttö vaan yltyy vaikka on ollut jo hengenlähtö lähellä ja sairaalassakin) on veljeni muistuttanut olemassa olostaan tuon kiinteistön suhteen ja väittää testamenttia jopa väärennetyksi. Väärennökseen ei tule löytymään mitään perusteita, joten en luultavasti tarvitse lakiapua tms. 

Kaipaan lähinnä näkemyksiä mitä minun kannattaa tulevaisuudessa tehdä. 

Joskus ajattelin vain myyväni koko kohteen ja antaisin puolet rahasta veljelleni tai hänen aikuisille lapsilleen (joilla ei valitettavasti mene sen paremmin)

Jotta ei tarvitsisi sitten joutua katkeran vihan kohteeksi. Hänhän joutuisi tietysti maksamaan lahjaveron ja ulosotto olisi varmuudella myös kiinnostunut rahasta, mutta tämä ei ole minun murheeni. 

Kun viimeksi näytti vanhempani terveyden osalta siltä, että nyt on käsillä todella se hetki kun tämä koko pakka leviää käsiini, mietin todella tuon kiinteistön kohtaloa. Tuli mieleen sen vuokraus mahdollisuus loma-asuntona. Kohteessa on sijainnin ym. vuoksi kyllä erityäin suuri potentiaalia siihen. Vuokra-rahoilla voisin kattaa juoksevia kuluja sekä ja pikkuhiljaa remontoida ja nostaa kohteen tasoakin. 

Kenties kohdetta voisi hyödyntää joskus lainan takuuna jos hankkisin haaveilemani sijoitusasunnon joskus. Voisin siis saada taloudellista varmuutta tämän kädestä suuhun kituuttamisen tilalle.

Mutta sitten on veli... ihanne tapauksessa hänkin saisi käyttää kohdetta ja auttaa sen ylläpidossa. Valitettavasti pelkään kuitenkin että siitä tulee huumeluola joka hajotetaan bileissä. 

Jos kiellän käytön häneltä, pelkään vihaa ja kostoa joka kohdistuu joko minuun tai kiinteistöön. 

Auttaisin häntä niin mielelläni jos voisin, enkä tahdo olla itsekäs paskiainen, joka vei koko perinnön. Jos kohde vuokraustoiminnalla tuottaisi yli sen kulujen, voisinko osan tuotosta käyttää jotenkin myös veljen hyväksi? Rahoittamatta kuitenkaan vaan huumeiden käyttöä?  Sillä sitä en tahdo tukea, vaan kannustaa pärjäämään elämässä.

Toisaalta pahoin pelkään, ettei meidän yhteinen kiinteistön hoito ja omistus tule toimimaan. 

Mitä te tekisitte? 

Terveisin 

Pelokas ja epätietoinen

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomaathan että sinä joudut maksamaan lahjaveron mikäli lahjoitat veljelle myyntituottoa, ei hän. Tosin, pahimmillaan ison rahan saaminen johtaa sellaiseen huumehuuruun että veli menettää henkensä kun kerrankin on varaa rällätä. Viisainta on tässä tilanteessa pitää kaikki itsellä, sehän oli perinnön jättäjän tahto myös. 

Mikähän aivopieru tämäkin taas on. Lahjaveron maksaa lahjan saaja, ei lahjan antaja. 

Vierailija
22/35 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomaathan että sinä joudut maksamaan lahjaveron mikäli lahjoitat veljelle myyntituottoa, ei hän. Tosin, pahimmillaan ison rahan saaminen johtaa sellaiseen huumehuuruun että veli menettää henkensä kun kerrankin on varaa rällätä. Viisainta on tässä tilanteessa pitää kaikki itsellä, sehän oli perinnön jättäjän tahto myös. 

Huomaathan, että sinä et tiedä lahjaverosta hevonvittua. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljeni jätettiin perinnöstä ulos, koska hänellä on isot ulosotto velat

- Hänen osuus menee silloin valtiolle. Ei veljelle mene mitään.

Vierailija
24/35 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutenkaan en tajua tuota, miten se veli sen perii enää sen jälkeen, kun sinä olet sen perinyt.

Odota että saat puukosta. Huijasitte toista.

Vierailija
25/35 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olisin AP:n tilanteessa itsekäs. Isovanhemmilla on varmasti ollut syynsä, miksi ovat halunneet testamentata yli sukupolven AP:lle. Testamentin moiteaika on muuten muistaakseni vain viisi vuotta. Uhraamalla pari sataa juristille, varmistat, ettei yllätyksiä tule, ja voit olla rauhassa. 

Jos annat rahaa, se menee todennäköisesti vain viinaan ja ties mihin. Ja se kaivo on muuten pohjaton. Annat osan, kohta ollaan vailla lisää ja lisää ties millä verukkeilla.

Minä olen ollut tilanteessa, jossa olen joutunut katkaisemaan välit veljeeni.  Oli ainoa tapa, jotta oma mielenterveys säilyi. Ja ikävä todeta, että oli ainoa tapa, kun rahaa oltiin jatkuvasti vailla, että minulla ylipäätään on jotain säästössä eläkepäiville. 

Vierailija
26/35 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole veljellesi yhtään mitään velkaa,  hän on itse valinnut elämäntyylinsä ja isovanhempasi ovat toimineet tahtonsa mukaan. 

Sinuna minä myisin koko paikan, koska sen ylläpidosta tulee vain vaivaa ja rahanmenoa (tulee ne korjauskustannukset myös!). Pidä rahat ja osta koti itsellesi. Jos testamentti on pätevästi tehty, veljellesi kuulunee lakiosa (joka on puolet siitä mitä hän normaalisti saisi), mutta jos hän ei ole sitä vaatinut säädetyssä ajassa, ei kuulu killinkiäkään. Rintaperillisen on vaadittava lakiosaansa 6 kk kuluessa siitä, kun hän sai tiedon testamentista. Sen jälkeen ei nillitys auta, jos testamentti on aito. 

Onko välien menetyksellä lopulta mitään väliä? Päihteiden väärinkäyttäjästä ei yleensä ole kuin harmia. Tämän sai isäni sisaruksineen oppia oman veljensä kohdalla. Itse jouduin tämän "Esko"-setäni kanssa pari kertaa tekemisiin, heitin ulos mummoa kiusaamasta -90. Teki sellaisia törkeitä temppuja, että pian tämän jälkeen kaikki välit katkaistiin, puhelinnumerot meni salaisiksi ja vaihtoon, mummo muutettiin muualle ja osoite salattiin, rauha laskeutui lopulta maahan. Sen koommin en nähnyt kuin ruumisarkkunsa -03. Setäni "Eskon" lapset ei perineet killingin killinkiä mummilta. Setä nimittäin myi osuutensa isänsä kuolinpesään ja mummi lahjoitti kaiken omansa pois muille lapsilleen jo eläessään. Ja mun mielestäni se ei ollut väärin setäni lapsia kohtaan, koska nämä eivät pitäneet mitään yhteyttä mummiin eivätkä tulleet edes hänen hautajaisiin -16. Mummi näki heidät viimeksi Eskon hautajaisissa. 

Sä voit ihan rauhassa irtisanoa koko ihmissuhteen päihteidenkäyttäjään, laittaa puhelinnumerot uusiksi ja salaisiksi, ja muuttaa uuteen omaan kotiin salaamalla osoitetiedot. Face kannattaa jättää ym. sos. media ettei lähipiiri laulele sijaintiasi. Sen jälkeen sulla pitäisi olla oma elämä edessä vailla juoppoja ja narkkareita. 

Vierailija
27/35 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljelle ei kuulu mitään jos ryyppää ja käyttää huumeita. Sinun ei kannata rahoittaa sen elämää kun rahat menisi juopotteluun ja huumeisiin koska pahentaisit sitä.

Vierailija
28/35 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään "veljen osuutta", jos isovanhemmat ovat testamentanneet yhdelle lapsenlapselle koko kiinteistön (varsinkaan silloin, kun heidän omat lapsensa ovat vielä elossa). Aloituksessahan lukee, että se on testamentattu, ja ap:n vanhemmilla on hallintaoikeus kiinteistöön.

Vierailija
29/35 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit myydä mökin ja maksaa osan sen ulosotosta mutta älä anna sille rahaa.

Vierailija
30/35 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moraalinen puoli riippuu aika paljon siitä, oliko isovanhempien perimmäinen toive, että vain ap saisi kiinteistön, vai toivoivatko he, että myös veli voisi käyttää sitä, mutta kiinteistö testamentattiin vain ap:lle, koska veljen saama osuus olisi mennyt ulosottoon.

Tilanne on kuitenkin se, että mikään yhteiskäyttö ei onnistu pahasti päihdeongelmaisen kanssa käytännössä. Mutta kuinka paljon veli aiheuttaa ap:lle harmia, jos hän kokee tulleensa epäreilusti kohdelluksi? Välien täysi katkaiseminen ei ole välttämättä käytännössä helppoa. Yksi vaihtoehto voisi olla se, että ap myy kiinteistön, mutta ostaa puolilla rahoista (omaan omistukseensa) toisen paikan, jota veli saisi käyttää vapaasti yksin.

Vierailija
31/35 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä varmaan myisin ja vasta kaikkien kulujen jälkeen antaisin jonkin summan veljelle. Pääsisit koko asiasta eroon. 

Vierailija
32/35 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veljelle kuuluu vähintään lakiosa. 

Ei kuulu, koska perintö tuli isovanhemmilta. Omilta vanhemmilta voi tulla perintöä, mutta ei tässä ollut siitä kyse.

Tuossa tilanteessa yrittäisin pysyä erossa veljestä mahdollisimman paljon. Ei missään tapauksessa mitään yhteistä! 

Vierailija
33/35 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moraalinen puoli riippuu aika paljon siitä, oliko isovanhempien perimmäinen toive, että vain ap saisi kiinteistön, vai toivoivatko he, että myös veli voisi käyttää sitä, mutta kiinteistö testamentattiin vain ap:lle, koska veljen saama osuus olisi mennyt ulosottoon.

Tilanne on kuitenkin se, että mikään yhteiskäyttö ei onnistu pahasti päihdeongelmaisen kanssa käytännössä. Mutta kuinka paljon veli aiheuttaa ap:lle harmia, jos hän kokee tulleensa epäreilusti kohdelluksi? Välien täysi katkaiseminen ei ole välttämättä käytännössä helppoa. Yksi vaihtoehto voisi olla se, että ap myy kiinteistön, mutta ostaa puolilla rahoista (omaan omistukseensa) toisen paikan, jota veli saisi käyttää vapaasti yksin.

Päihdeongelmainen on kaikkien sääntöjen tavoittamattomissa, valitettavasti. Jokainen pelastakoon itsensä, jos lähipiirissä on päihdeongelmainen, koska myös läheiset ennen pitkää sairastuvat. Ehkä aloittaja on jo vähän sillä tiellä? Oli miten oli, kiinteistö kannattaa myydä mahdollisimman pian. Aloittaja pitää rahat, mutta jos omatunnon kanssa tulee ongelmia (ja jos isovanhempien tahto on ollut, että velikin voi jollain lailla hyötyä mökistä), voihan aloittaja kustantaa veljelle vaikka muutaman loman veljen valitsemalla vuokramökillä tai etelän lomakohteessa.

Lähtökohtaisesti kaikki yhteiskäytössä olevat mökit ovat saatanasta - itse olen juuri sellaisessa tilanteessa, että mökistä on vain harmia.

Vierailija
34/35 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo.olet oikeassa ja toinen on väärässä joten tee ihmeessä kompromissi ja luovu osasta omaisuuttasi vapaaehtoisesti. Mitään et tule voittamaan. Veljesi haastaa sinut oikeuteen ja hävittyään tulee ovelle kirveen kanssa.

Vierailija
35/35 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narkkaiden sanaan ei voi luottaa missään asiassa, heidän kanssaan ei voi sopia mistään, heidän lupauksiin ei voi luottaa. Sitä veljeä ei ole enää olemassa, on vain addiktio. Joten anna olla, hän on jo valintansa tehnyt. Velihän ei ole tyytyväinen ennen kuin on saanut kaiken, luuletko tosiaan että hän on onnellinen jostain osuudesta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän seitsemän