Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä olette vanhanaikaisista ihmisistä?

Vierailija
01.07.2024 |

Joiden käytös ja tavat tuntuvat olevan ajalta jota kukaan nyt elossa oleva ihminen ei ole elänyt. Ja pukeutuminen sivistyneesti mutta vanhanaikaisesti. Pistää mietityttämään kun tapasin tällaisia ihmisiä Ivalossa vieraillessani. 

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tarkoitat hyviä käytöstapoja, kuten silmiin katsomista ja kohteliasta tervehdystä älypuhelimen tuijottamisen sijaan niin arvostan kovasti. 

Vierailija
2/19 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhanaikaiset ihmiset tekee lapset itse.

Nykyaikana ne hankitaan valmiina avaimet käteen-periaatteella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tarkoitat hyviä käytöstapoja, kuten silmiin katsomista ja kohteliasta tervehdystä älypuhelimen tuijottamisen sijaan niin arvostan kovasti. 

Tuota pidän ihan normaalina. Tarkoitan muun muassa suutelemista kädelle naisen tavatessa ja kumarrusta miehen tavatessa. 

AP

Vierailija
4/19 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee aina mieleen, että ovat jotain taiteilijoita. Kivalta näyttää, jos on joku vähän jäykempi tyyli, puku tms. Vanhat pieruverkkarit ei jaksa hymyilyttää, vaikka olisi antiikkia. Jotkut tosin osaa kantaa tyylillä mautontakin. Yleispätevää neuvoa tai mielipidettä ei taida olla.

Vierailija
5/19 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee aina mieleen, että ovat jotain taiteilijoita. Kivalta näyttää, jos on joku vähän jäykempi tyyli, puku tms. Vanhat pieruverkkarit ei jaksa hymyilyttää, vaikka olisi antiikkia. Jotkut tosin osaa kantaa tyylillä mautontakin. Yleispätevää neuvoa tai mielipidettä ei taida olla.

....vai tarkoititko muodista poistuneita vaatteita ja käyttäytymistä? En ajattele muuta kuin etteivät ole ajan hermolla. Jos asut syrjäseudulla, et pysy mukana menossa ja jos käyt harvoin missään, se ei edes kiinnosta. Siihen voi jopa samaistua. Ei ole perillä siitä, miten pitää tervehtiä, jos haluaa trendata lasten edessä tai välttää naurun pyräykset. Naurakoot...

Vierailija
6/19 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastan eniten sitä, että esim muiden pukeutuminen kuulu minulle pätkääkään.

Julkinen tila kuuluu kaikille, ei vain sinulle mitä sitten kuvitteletkin olevasi. 

Vierailija
7/19 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En karsasta vanhanaikaisuutta juuri muussa kuin sisustuksessa ja vaatetuksessa. Omalla kohdalla netti, telkku ja kännykkä kun löytyvät, on tarpeeksi moderni omaan makuun. Jos jollain ei sellaisia ole, en pyörry. Itsellä ei ole edes älyluuria.

Olen muuttamassa maahan, jossa on paljon vanhanaikaisuutta ja ihan suorastaan jo odotan sitä, että elämä alkaa muistuttaa taas enempi nuoruuttani eli 80- ja 90-lukua.

Vierailija
8/19 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko olla vanhanaikaisia ihmisiä? Mielipiteitä ja ajatuksia voi olla, mutta niitähän mahtuu.

Vierailija
9/19 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En karsasta vanhanaikaisuutta juuri muussa kuin sisustuksessa ja vaatetuksessa. Omalla kohdalla netti, telkku ja kännykkä kun löytyvät, on tarpeeksi moderni omaan makuun. Jos jollain ei sellaisia ole, en pyörry. Itsellä ei ole edes älyluuria.

Olen muuttamassa maahan, jossa on paljon vanhanaikaisuutta ja ihan suorastaan jo odotan sitä, että elämä alkaa muistuttaa taas enempi nuoruuttani eli 80- ja 90-lukua.

Juu no mä puhuin kyllä ihan keskiaikaisesta elämäntavasta/käyttäytymisestä. 1700 luvun tyylisestä. 

Ap

Vierailija
10/19 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä MISSÄ asioissa se heidän 'vanhanaikaisuutensa' ilmenee.

Vierailija
11/19 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

1800 oli jokunen kartano. Siis, että ajateltaisiin 1700?

Vierailija
12/19 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin Treen keskustassa keski-ikäisenä, oli paljon nuoria ihmisiä liikkeellä (tai ainakin osa hoikkia) ja tunsin itseni muumioksi. Ei ole pitkä aika kun itse oli nuori aikuinen ja tässä sitä ollaan.

Vierailija
13/19 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iron Maiden has lived since 1975.

Vierailija
14/19 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1800 oli jokunen kartano. Siis, että ajateltaisiin 1700

Oli silloin jo linnojakin.

Vierailija
15/19 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Popeda has lived since 1977

Vierailija
16/19 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mozart lived in the 18th of century.

Vierailija
17/19 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu no mä puhuin kyllä ihan keskiaikaisesta elämäntavasta/käyttäytymisestä. 1700 luvun tyylisestä. 

Ap

Keskiaika päättyi 1500-luvun alussa ja 1700-luvulla elettiin jo ns. 'Valistuksen aikaa'. 

Keskiajalla uskottiin noituuteen ja 1700-luvulla saivat alkusysäyksensä taas monet vielä  nykyaikanakin yliopistomaailmassa harjoitetut tieteet.

Syntyi tieteellinen maailmankuva, joka  haastoi uskonnollisen.

Näinhän me vanhat koulussa historiasta 'ennenvanhaan',oppikouluaikana opimme.

Vierailija
18/19 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelaavat roolipeliä. Onko pukeutuminenkin 1700-luvun tyyliä?

Vierailija
19/19 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, se vanhanaikaisuus on suhteellista. 

Olen törmännyt uudet pelit ja vehkeet ja vermeet omaaviin nykynuoriin, joiden arvomaailman ja ajatukset ovat lähinnä keskiaikaisia minun (60-luvulla syntyneen ) näkökannalta katsoen. Nykynuoret ovat todella konservatiivisia ja vanhanaikaisia ajatusmaailmaltaan. Myös ne tytöt, vaikka he ovat selvästi liberaalimpia kuin pojat.

Ja vanhanaikaisuus on pääosin kivaa. Vain uskontojen ja ääri-ideologioiden yhteydessä se muuttuu ahdasmielisyydeksi ja toisinajattelijoiden vainoksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kahdeksan