Kävitiskö lääkärissä näiden vatsaoireiden perusteella?
Joku kuukausi sitten alkoivat nämä ja tänään oli taas oireita. Muistan ainostaan, että söin silloin paljon cashew pähkinöitä, mutta en muuta normaalista poikkeavaa. Tuosta seuraavalla viikolla alkoi vatsan epämääräiset oireilut.
Viikot ovat menneet suurinpiirtein näin:
- Noin kaksi ripulipäivää viikossa (ei veristä tai mustaa ulostetta)
- Loput päivät suht normaalia ulostetta, mutta silti välillä sellaista, kuin vatsa ei pystyisi prosessoimaan ruokaa (sitkeää, "suikaleita")
- Normaalia enemmän ilmavaivoja, jonkin verran turvotusta
Ei ole huonoa olo, kuumetta, oksentelua. Syön, nukun ja liikun normaalisti. Toisaalta kuitenkin sanoisin olevani vähemmän energinen kuin kuukausi sitten. Ruokavalio on terveellinen eli: vihanneksia, täysjyviä, max 50g sokeria, makeutusaineita kohtuullisesti/ei aina ollenkaan.
Mikään ei tunnu jännittävän, tai huolettavan erityisemmin. Mulla on kuitenkin joskus ns stressivatsaa, mutta ei passaa minusta tähän nyt. Ibs oireihin passaisi, mutta mikä olisi yhtäkkiä aiheuttanut? Ennen tätä vatsa toimi loistavasti ja mulla on ollut erittäin harvoin esimerkiksi ripulia. Lääkekuureja ei ole ollut tällä ajanjaksolla. En käytä alkoholiakaan.
Keliakiaa tai laktoosi-intorelanssai ei ole todettu, mutta sehän olisi oireillut varmaan ihan lapsesta asti?
Mulla on aktiivisuusranneke ja se ilmottaa joka pv, että olen stressaantunut (ihan tapissa asteikolla)
Kommentit (13)
Olet vain perfektionistinen suorittaja, ja myös erittäin tyypillinen aktiivisuusrannekkeen käyttäjä. Ei ihme että jossain vaiheessa tulee vatsaoireita. Lopeta ruumiintoimintojesi tarkkailu ja heitä se ranneke menemään.
No lääkäri todennäköisesti sanoo että stressivatsa/IBS.
Kokeile jättää yksi kerrallaan mahdollisia aiheuttajia pois muutamaksi viikoksi ja katso auttaako. Makeutusaineet on yksi, sokeri toinen, jos käytät esim. kauramaitoa niin sekin saattaa aiheuttaa oireita. On ihmisiä joiden vatsa ei kestä kokojyväviljaa/siemeniä/pähkinöitä. Silloin kannattaa rauhoittaa tilanne syömällä mahdollisimman helposti sulavia ruoka-aineita muutama viikko. Syötkö paljon salaatteja? Ne saattaa aiheuttaa vatsaoireita myös, varsinkin kaupan valmissalaatit.
Säästäisin lääkärirahat imodiumiin ja tutkisin aiheuttaako jokin ruokavaliossa oireet.
Aktiivisuusranneke Helvettiin ja aloitat kesäloman!
Laktoosi-intoleranssin puhkeamisen todennäköisin ikä on neljänkympin tienoolla, ei lapsena. laktoosi- intoleranssi ka keliakia kulkevat usein käsi kädessä. Testiin pois sulku mielessä. Ärtynyt paksusuoli voisi olla kyseessä.
Niin mutta mikä sen stressin muka voinut aiheuttaa? Kuntosalilla kolmesti viikossa, hyvä yöunet, terveellinen ruoka.
Pitkäaikaistyöttömyys, laihdutus, parin harrastuksen lopettaminen, koulujen valintatulosten seuraaminen. Ei nuo mitään stressiä aiheuta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Olet vain perfektionistinen suorittaja, ja myös erittäin tyypillinen aktiivisuusrannekkeen käyttäjä. Ei ihme että jossain vaiheessa tulee vatsaoireita. Lopeta ruumiintoimintojesi tarkkailu ja heitä se ranneke menemään.
En minä seuraakkaan 247 tuon rannekkeen antamaa dataa. Kiinnitin vain huomiota, että ranneke väittää stressin kohonnee. Samaa se väittää myös treenatessa kun syke on koholla.
Ap
Ja mitä hittoa on normaali syöminen?
Jos haluat maksaa 200 e siitä, että sinulle kerrotaan tilanteen olevan normaali, stressi tuon aiheuttaa, niin mene ihmeessä. Tosin voi se olla syöpäkin, mutta noilla oireilla leikkauksesta ei ole enää hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Laktoosi-intoleranssin puhkeamisen todennäköisin ikä on neljänkympin tienoolla, ei lapsena. laktoosi- intoleranssi ka keliakia kulkevat usein käsi kädessä. Testiin pois sulku mielessä. Ärtynyt paksusuoli voisi olla kyseessä.
Husin lääkäri sanoi mulle, että laktoosi-intoleranssin voi saada jonkun infektion seurauksena, joten se voi puhjeta periaatteessa koska vaan. Geneettisesti ei siis tarvitse olla, mutta elimistö eivaan kykene tuottamaan laktaasientsyymiä.
Ei hätää kun oireiden perusteella on kyse ärtynnyt suoli oireyhtymästä. Jotkut saa apua FODMAP dieetistä.
No stressimahalta tuo on aktiviisuusrannekkesi mukaankin on
Relaa jo 🌸