En ymmärrä opiskelijoiden valitusta pienistä tuista kun tuossa iässähän vanhemmat käytännössä maksaa heille vielä kaiken ja valtion
maksamat tuet on pelkkää extraa joilla lähinnä matkustetaan ja biletetään. Opintolainankin moni sijoittaa. Aina niissä valituspuheissa unohdetaan kertoa tällaiset seikat
Kommentit (177)
No ei maksa läheskään kaikkien vanhemmat mitään opiskelijoille. Suomessa pitää pärjätä omillaan.
Mikä on tuo ikä?
Ei kaikilla ole vanhemmilla varaa tukea opiskelijaa mitenkään merkittävästi.
Meillä on, mutta ymmärrän täydellisesti, että se on poikkeuksellista.
Vierailija kirjoitti:
No ei maksa läheskään kaikkien vanhemmat mitään opiskelijoille. Suomessa pitää pärjätä omillaan.
Sitten pitää opiskella jokin lyhyempi tutkinto. Ei se ole yhteiskunnan vika, jos jonkun vanhemmat ei maksa.
Lainojen korot on tällä hetkellä sen verran korkeat että millä sijoituksella ajattelit saada enemmän?
Vierailija kirjoitti:
Opintotuen historiasta pitäisi ottaa takaisin käytäntöön vanhempien tulojen huomioiminen laajemmin.
Tuolla on myös tavaton määrä vanhempia jotka maksaa.
- opiskelija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten pitää opiskella jokin lyhyempi tutkinto. Ei se ole yhteiskunnan vika, jos jonkun vanhemmat ei maksa.
Juurikin näin.
Vierailija kirjoitti:
Minä ostin opintolainalla prätkän.
M41
Ja minä ensiasunnon.
N25
Kaikkien ei tarvi ottaa opintolainaa lainkaan. Joskus kesällä voi olla pari kuukautta töissä, niin saa CV:hen täytettä.
Saan tällä hetkellä työmarkkinatukea eli 500 euroa ja risat. Ei oikein riitä opiskelijalapselle tuosta 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri työelämää vartenhan ihmiset maleksivat kahdeksan vuotta yliopistossa lukemassa sellaisia asioita kuin että Mona Lisa on Freudin mukaan mytologisen, arkkityyppisen, androgyynin korppikotkan kuva? Kukapa osaisi tehdä mitään hyödyllistä ilman tällaista tietoa?
Vierailija kirjoitti:
Lainojen korot on tällä hetkellä sen verran korkeat että millä sijoituksella ajattelit saada enemmän?
Ap vissiin näitä pällejä jotka luulee että opintolainassa on jotenkin pienempi korko kuin muissa lainoissa.
Vierailija kirjoitti:
Monet tienaavat seksillä 200€/tunti
Helppoa rahaa nuorille
Sitäkö sinä olet suositellut omille opiskeleville tyttärillesi? Vai oletko peräti painostanut heidät seksityöhön? On siinä meillä isä. Käytkö heidän asiakkaanaan? Antavatko he isille ilmaiseksi?
En saanut vanhemmiltani kotoa lähtiessä kuin vanhoja astioita, mitään muuta tukea ei tullut.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien ei tarvi ottaa opintolainaa lainkaan. Joskus kesällä voi olla pari kuukautta töissä, niin saa CV:hen täytettä.
Itse olen päätynyt tekemään kolmea työtä opintojen ohella ja olen koettanut puhua opiskelu kavereita töihin, mutta miksi tehdä töitä kun vanhemmat maksaa?
Vanhemmat ei tajua mikä karhunpalvelus se on lapsille, ei kerry sitä työkokemusta. Ja miksi säästää kun vanhemmat kuitenkin maksaa kaiken.
Bingo, osui ja upposi ensimmäinen fiksu