Airbnb aiotaan kieltää
Syyksi nähdään Airbnb ja vastaavat palvelut, joiden suosio saa yhä useammat sijoitusasuntojen omistajat tarjoamaan asuntoja lyhytaikaiseen vuokraukseen turisteille paikallisten asukkaiden sijasta.
Samalla vuokrat ovat nousseet voimakkaasti.
Suomen hallitus on kaavaillut lakia, joka antaisi kunnille oikeuden kieltää sijoitusasuntojen lyhytaikainen vuokraus.
Kommentit (37)
Vuokrat pilvissä maailmanlaajuisesti tän paskan takia. Hyvä hyvä.
Todella hyvä asia! Kielto mahd.pian voimaan!
Vierailija kirjoitti:
Jos laki ei puutu, niin kohta S-ryhmä lähtee mukaan touhuun ja sen jälkeen se valtaa markkinat.
Jep. Kaikkiin sama tunkkainen kuolettavan tylsä sisustus. Vaneri kalusteet ja kestävät pinnat, bonukset päälle.
Vierailija kirjoitti:
Aika hölmöä taas kerran. Kesällä saa kaupunkiasunnosta hyvät vuokrarahat kun oleskelee itse mökillä.
Oma asunto ei ole sijoitusasunto
Ystäväni vastapäinen talo airbnb. Joka viikonloppu kovaääniset grillijuhlat pihalla ja ihme porukkaa. Idea on ollut hyvä,mutta käytäntö eri. Miten tulkitaan kotirauha? Sitä ei enää ole.
Pitäisi olla myös henkilökunta joka valvoo yöpyjien käytöstä ja hoitaa sotkut pois.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaista kateutta taas. Naapuri kun saa vähän lisätuloja niin heti ollaan kateellisena kieltämässä. Samahan se on asuuko siinä omistaja vai joku muu.
Ei se ole kateutta, vaan myötätuntoa kerrostalonaapureita kohtaan, sekä kohtuullishintaista vuokra-asuntoa tarvitsevia kohtaan.
Helppo kiertää. Kyseessä ei ole sijoitusasunto, jos joku perheenjäsen on siinä kirjoilla.
Miten määritellään sijoitusasunto?
Oma kotihan ei ole sijoitusasunto, eikä myöskään omassa käytössä oleva kesämökki tai loma-asunto. Entä lapselle hankittu asunto, jossa tämä asuu? Ei sekään kyllä ole.
Mikä on lyhytaikainen vuokraus? Monet tarvitsee lyhytaikaisen vuokra-asunnon esimerkiksi harjoittelun tai työkeikoille, hotellit ja vastaavat kalliita eivätkä aina sovi muutenkaan.
Johtaa vain toisenlaiseen markkinaan.Vieraiden kutsumista kun ei voi kieltää. Maksu käteisellä.
Tuskinpa moni kunta tähän lähtee.
Hotellitkin varmasti mielissään. Aika moni majoittuu hotellin sijaan airbnb:ssä nykyisin. Etenkin jos on tarvetta yhtään useammalle kuin yhdelle yölle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaista kateutta taas. Naapuri kun saa vähän lisätuloja niin heti ollaan kateellisena kieltämässä. Samahan se on asuuko siinä omistaja vai joku muu.
Ei se ole kateutta, vaan myötätuntoa kerrostalonaapureita kohtaan, sekä kohtuullishintaista vuokra-asuntoa tarvitsevia kohtaan.
Minä en osta sen takia sijoitusasuntoa, että joku saisi halvan vuokra-asunnon. Sijoituksella on tarkoitus maaksimoida tuotto. Sossutoiminta on eri asia, kuin yksityisen asunto.
Itsellä on kaksi osaketta ja yksi talo AirBnB:ssa lapissa. Tienaan asunnoilla kahdessa kuukaudesa enemmän kuin 12kk pitkäaikaisessa vuokrasuhteessa. Mitäpä luulet onko vanhaan paluuta. En minä ainakaan pode huonoa omaatuntoa, jos en vuokraa jollekkin halvalla asuntoa. Tietääkseni emme elä kommunismissä tai muussakaan sosialistiroskassa..
Vierailija kirjoitti:
Miten määritellään sijoitusasunto?
Mulla oli sijoitusasunto, vuosia oli vuokralainen, kunnes muutti eri kaupunkiin. Ajattelin myös tuota Airbnb hommaa, mutta jätin tyhjilleen. Nykyisin asun itse siellä talvet ja kesät maaseutu asunnossa. Enkä vuokraile kun kaikki omat tavarat kumminkin. Mieluummin köyhempänä, kun toisten jälkiä siivoamassa
Hyvä aloite. Naapuritalossa oli yksi tällainen huoneisto ja levotonta oli. Roskia jätettiin pitkin pihaa, kännistä mölinää oli varsinkin suurtapahtumien aikaan ja kerran yksi avaimen kadottanut kiipesi pitkin seiniä asunnon parvekkeelle. Onneksi vuokraaja sittemmin muutti pois.