Suomalainen alkoholikulttuuri, valoa tunnelin päässä on näkyvissä. Muutos on kuitenkin hidasta
Eniten minua häiritsee kuinka kaikki vapaa-aika ja tekeminen todella monilla pyörii alkoholin ympärillä. Kun on syntynyt tähän kulttuuriin pitää sitä ihan normaalina. Vasta myöhemmällä iällä on tajunut kuinka epäterveellinen ja sairas juomakulttuuri Suomessa on.
Minun piti käytännössä löytää täysin uudet kaverit kun lopetin juomisen noin 10v sitten. Koska ne edelliset kaverit eivät voi tehdä mitään, jos ei samalla vedetä kovia kännejä. Heitä ei myöskään saa selvinpäin mihinkään, ei edes pikku ulkoilulenkille, kaikkeen täytyy tuoda kaljaa tai viinaa mukana.
Ja tiedän kaikki eivät ole samanlaisia, mutta voi kuinka yleistä tuo oikeasti on ja olisipa meillä pikkuisen terveellisempi sosiaalinen kulttuuri ja voitaisiin olla ja seurustella ilman alkoholiakin luontevammin. Koen olevani marginaalissa, kun lopetin juomisen, en sulaudu porukkaan kun käyttäydyn ns."normaalisti" ja jutut ja tekeminen ei ole alkoholin sävyttämää. Minä ainakin otan ilolla vastaan, jos yhä vähemmän käytetään alkoholia tai mitään muitakaan päihteitä, rupeaa minun kaltaiset olemaan se normi, eikä ympäripäissään tokkuroivat.
Kommentit (2)
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset= läskikasajuoppoja
Känniörveltäminen tuntuu olevan joku normi Suomessa, sitä en ole ikinä tajunut, miksi se on mukamas niin hauskaa.
Suomalaiset= läskikasajuoppoja