Olen 30-vuotias amislainen ja haluaisin yliopistoon
Haluaisin opiskelemaan biologiaa. Olen suorittanut liiketalouden perustutkinnon vuonna 2016 ja ollut työelämässä valtion viraston asiantuntijatyössä vuodesta 2017 lähtien. Minulla on virka ja olen muuten tyytyväinen palkkaan ja työtaakan suuruuteen, mutta haluaisin tehdä elämälläni jotakin merkityksellisempää ja mielenkiintoisempaa. Lisäksi virasto, jossa olen töissä tulee lakkautetuksi kokonaan 2025 ja siirryn kunnan alaisuuteen. Tämä ei sinänsä houkuttele kun työtehtävät voivat muuttua ja samalla palkkaus surkeammaksi.
Koska en ole suorittanut ylioppilastutkintoa, en voi hakea suoraan yliopistoon. Vaihtoehtoina olisi siis kokeilla pääsykokeiden kautta. Tätä varten tulisi kuitenkin opiskella joko itsenäisesti tai aineopiskelijana lukion biologian oppimateriaali + yliopiston pääsykoemateriaali.
Kannattaako tehdä noin vai lähteä suorittamaan ensin koko ylioppilastutkinto, mikä söisi taas seuraavat kolme (?) vuotta elämästä. Vuosikin tässä iässä tuntuu kriittiseltä, eikä kukaan työllistä enää 45v+ ikäisiä ilman hyvää tuuria tai kytköksiä oikeisiin ihmisiin.
Näen työssäni paljon työttömiä korkeakoulutettuja ja vähän pelottaa ottaa riski ylipäätään, kun olen ns. mukavuusalueella vakityön ja suht ok palkan suhteen tällä hetkellä. Ei tällä alle 3000€ kuukausipalkalla juhlita, mutta parempi se on kuin työttömyys.
Olisiko heittää vinkkejä tai kertoa omakohtaisia kokemuksia? :)
Kommentit (31)
Kyllä mä tota bilsaa vielä miettisin. Tuttavani teki väikkärin bilsasta, ja turhautui kun mitään muita työllistymismahdollisuuksia ei ole, kuin jatkaa tutkijana.
Vierailija kirjoitti:
Liiketalouden perustutkinnolla olet päässyt valtiolle asiantuntijaksi ja peräti viranhaltijaksi? Onko sun sukulainen siellä duunissa. Olen hieman kateellinen.
Ei ole tuttuja duunissa :) Mä pidän tätä virkaa oikein lottovoittona. Mut varmaan tunnistetaan nyt jos joku kollega saattaisikin lukea tätä keskustelua, mutta aloitin siis lyhyessä kahden kuukauden sijaisuudessa vuonna 2017 ja mut kirjaimellisesti soitettiin sinne sängyn pohjalta. En ollut hakenut pestiä, mutta heillä tuli viimetipan peruutus ja nuorten/nuorten aikuisten työllisyyspalvelulinja (tai millä nimellä se silloin olikaan) löysi mut mun työharjoittelukokemuksen perusteella järjestelmästä. Olin vastavalmistunut ja työttömänä.
Sijaisuus oli pelkkää arkistointia, mutta sain osallistua yhteisiin kokouksiin ja kiinnostuttuani tiimiläisten työnkuvasta kysyin pomolta, josko saisin kokeilla ko. työtä. Pomo lupasi antaa minun kokeilla, mikäli saan arkistoinnin valmiiksi ennen sijaisuuden päättymistä.
Tein todella pitkää päivää saadakseni urakan loppuun, niin että arkistointi tuli uniinkin. Pääsin sitten yhden tiimiläisen perehdytettäväksi ja osoitin olevani yhtä kyvykäs kuin muutkin. Sille tielle jäin ja tiimini, sekä pomoni ovat sanoneet, kuinka hyvä ja tehokas lisä olen ollut ja kuinka onnellisia he ovat olleet saadessaan minut tiimiin. :) Työ sisältää JTYPlain osaamista ja soveltamista, joten olen aika ylpeä, että olen pärjännyt näin pitkälle.
Mun duunarivanhemmat ovat olleet tosi ylpeitä. Tässä vuosien varrella olen saanut kohennettua itsetuntoa ja alkanut uskoa omiin kykyihini. Ennen ajattelin olevani liian tyhmä yliopistoon, mutta nyt haluaisin antaa sille mahdollisuuden. Jotenkin on sellainen tunne, että minulla olisi annettavaa enemmän kuin mitä olen tähän mennessä saavuttanut.
Biologia oli yksi lempiaineitani yläasteella ja vapaa-ajallani lueskelen milloin mitäkin kasveista bakteereihin, viruksiin ja ihmisen biologiaan liittyen. Matemaattiset taidot ovat jääneet aika alkeellisiksi, joten mietin sitäkin, mitä voisin tehdä tulevaisuudessa, että tulisin työllistetyksi. Miksikään insinööriksi minusta ei ole.
ap
Btw toi nimike asiantuntija kuulostaa hienommalta, kuin mitä se on tässä mun työssä. Olen siis työkkärissä töissä (muussa tehtävässä, kuin henkilöasiakaspalvelussa).
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liiketalouden perustutkinnolla olet päässyt valtiolle asiantuntijaksi ja peräti viranhaltijaksi? Onko sun sukulainen siellä duunissa. Olen hieman kateellinen.
Ei ole tuttuja duunissa :) Mä pidän tätä virkaa oikein lottovoittona. Mut varmaan tunnistetaan nyt jos joku kollega saattaisikin lukea tätä keskustelua, mutta aloitin siis lyhyessä kahden kuukauden sijaisuudessa vuonna 2017 ja mut kirjaimellisesti soitettiin sinne sängyn pohjalta. En ollut hakenut pestiä, mutta heillä tuli viimetipan peruutus ja nuorten/nuorten aikuisten työllisyyspalvelulinja (tai millä nimellä se silloin olikaan) löysi mut mun työharjoittelukokemuksen perusteella järjestelmästä. Olin vastavalmistunut ja työttömänä.
Sijaisuus oli pelkkää arkistointia, mutta sain osallistua yhteisiin kokouksiin ja kiinnostuttuani tiimiläisten työnkuvasta kysyin pomolta, josko saisin kokeilla ko.
Sun pitäisi ymmärtää ettei itse TYÖ ole samaa kuin jonkin asian opiskelu. Biologi ei lue työkseen biologiasta... Lähimmäksi tätä päässee tutkija, mutta heidänkin työstään valtaosa on oikeasti opettamista, kirjoittamista, seminaareja ja rahoituksen hakemista. Jos lähdet opiskelemaan jotain siltä pohjalta että tykkäsit aineesta koulussa, on se täysin väärä lähtökohta (ja aika naaivi, yleensä tuon virheen tekevät ne lukiosta suoraan opiskelemaan lähtevät).
Mieti alan valintaa sillä perusteella millaista TYÖTÄ haluaisit tehdä, ja mikä koulutus siihen johtaa - ja onko niitä töitä tarjolla. Monet itselle mieluisat asiat voi/joutuu jättämään ihan vain harrastuksiksi, koska sellaisia töitä (kuten biologiasta lukemista) ei ole olemassakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijaisuus oli pelkkää arkistointia, mutta sain osallistua yhteisiin kokouksiin ja kiinnostuttuani tiimiläisten ty
Oletko sä tuo kateellinen? Hieman tulee kuva, että haluat vain ojentaa apta, jolla kävi tuuri työnsä kanssa. Mielenkiinto on ihan hyvä lähtökohta opintoihin, niitä mahdollisuuksia voi löytyä myös matkan varrelta, jolloin klikkaa että tätähän mä haluan tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijaisuus oli pelkkää arkistointia, mutta sain osallistua yhte
Kateellinen mistä? Kunnan virasta amistutkinnolla :D?! Kateuden rima on aika alhaalla...
Ap nyt vaan kuulostaa vähän naiivilta, eikä ole vielä sanonut mitään joka kertoisi siitä että hän ymmärtää mitä TYÖTÄ haluaisi tehdä. Aikuisen alanvaihtajan pitäisi perustaa valintansa vähän vankemmalle pohjalle, kun aikaa urahaahuiluun ei ole enää samalla lailla kuin 18-vuotiaalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijaisuus o
Okei, tuolla oli aiemmin kommentoija, joka suoraan sanoi olevansa vähän kateellinen, joten vissiin joku sitten kuitenkin on. Sun ulosanti on sen verran kitkerää, että ajattelin sun ehkä olevan tämä kade. Ihan hyvä huomio toki, että kannattaa miettiä myös sitä työelämää (miksi kirjoitat sen capsilla?), mutta usein ne mahdollisuudet avautuu, kun alkaa opiskella ja tehdä. Siispä mielenkiinto oikein hyvä pohja.
Hei! Ehdottomasti kannattaa katsoa eteenpäin ja opiskella! Liiketaloustausta on varmasti hyödyllinen valmistumisen jälkeen. Pohtisin jo tässä vaiheessa sitä mitä toivoisit valmistumisen jälkeen tekeväsi? Biologeille ei ole suunnatonta kysyntää, mutta yhdistettynä muihin aloihin voit luoda sopivan asiantuntijuuslokeron itsellesi. Uskoisin myös, että aiemmasta kokemuksesta on varmasti hyötyä! Valtavasti tsemppiä!
"Kateellinen mistä? Kunnan virasta amistutkinnolla :D?! Kateuden rima on aika alhaalla...
Ap nyt vaan kuulostaa vähän naiivilta, eikä ole vielä sanonut mitään joka kertoisi siitä että hän ymmärtää mitä TYÖTÄ haluaisi tehdä. Aikuisen alanvaihtajan pitäisi perustaa valintansa vähän vankemmalle pohjalle, kun aikaa urahaahuiluun ei ole enää samalla lailla kuin 18-vuotiaalla."
Kateellinen vaikka siitä, että kykenee ja haluaa katsoa eteenpäin ennakkoluulottomasti ja avoimesti. - Emme me kaikki ole aikeissa tehdä mitenkään erityisen merkittvää ja vavisuttavaa uraa, vaan meitä motivoi enempi se, että saamme ja voimme opiskella tai ainakin tähdätä opiskelemaan asioita, joita meitä itseämme sattuu kiinnostaa, kuten vaikka sitten biologiaa tai vaikka taidehistoriaa. Mutta ei kaikilla ole tällaista kun kokevat, että mitä siitä olisi hyötyä kun arvottavat kaiken vain rahassa, jolloin saattaa, ainakin lyhyellä tähtäimella olla fiksumpaa pysyä tutussa ja turvallsiessa, eikä heittäytyä opiskelijaksi, koska harvassa ovat ne alat, joista vois luvata. että kun tätä "alaa" opiskelet aikasi, niin pääset vähintään hyviin ansioihin ja tuloihin, eikä päivääkään tarvitse olla työttömän, ellet sitten itse halua olla työttömänä, luonnollisesti suuren ansiosidonnaisen turvin.
Toiseksi kateelline voisi olla siitä, että hänellä ona "varaa" haaveilla ja unelmoida ja avoimesti miettiä ja harkita, että mitähän tässä tekisi. - Turhauttavampaa on olla työtön, joka on voinut valmistua yliopistolta ja jolle työkkäri ehdottelee, että mitäs jos alkaisint opiskella vaikka lähihoitajaksi tai laitoshuoltajaksi ja uonhtaisit "oman alasi" paikat kun hei ei olisi kannattanut opiskella "väärää alaa" siellä yliopistolla. Kun hei olisi kannattanut opiskella vain sellaita, jossa on vähintään 110% varma työllistyminen. - Vaan mikäpä tuollainen ala olisi? - Kun ei me kaikki voida varmaan jatkossakaan opiskella lääkäreiksi, joilla on ollut viime vuosikymmeninä verraten hyvä työllisyys. (-Vaikka lääkäriliitto on lääkärien työllistymisestä luultavasti aivan eri mieltä).
hyvä vinkki!