Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka päästä yli vihasta?

Vierailija
25.06.2024 |

Minulle tehtiin todella väärin 4kk sitten. Suutuin asiasta, huusin ja raivosin, laitoin välit poikki tuohon ihmiseen. Välillä on helpompaa, tänään taas sattuu älyttömästi, itkettää ja vtuttaa. 

Kuinka päästä yli? Asiaa ei auta ettei virhettä myönnetty edes. Olen niin pettynyt. 

En myöskään ymmärrä miksi koen aina pettymykset näin raskaasti? Voiko ADHD olla syy? Jokin muu?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä päivystä palstalla 24/7! :D

Vierailija
2/6 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sen kikkelin suuhun otit

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko vaan jankuttaa itselleen, että en anna muiden ihmisten kusipäisyyden määritellä minua tai tunteitani. En halua tuntea vihaa tai katkeruutta, eli en anna sen ihmisen vaikuttaa minuun. 

Vierailija
4/6 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet oikeudenmukainen?

5/6 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ainakin tuosta voinee päätellä että sinulla on toimiva oikeudentunto. Et hyväksy vääryyttä, tulet siitä vihaiseksi. Niin pitää ollakin.

Kun on todennut että vääryys on tapahtunut, kannattaa antaa anteeksi. Vaikkei syyllinen olisi edes myöntänyt tehneensä väärin, kannattaa silti antaa hänelle anteeksi omassa mielessään. 

Itse uskon että anteeksianto on tietoinen päätös. Se kannattaa tehdä heti kun rauhoittuu ja pystyy ajattelemaan järkevästi. Vihan tunne yleensä alkaa tyyntyä kun on antanut anteeksi. Anteeksi antamalla vapautuu siitä kuluttavasta tunteesta.

Vierailija
6/6 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ChatGPT

Vihan ja pettymyksen käsittely voi olla erittäin vaikeaa, etenkin jos sinusta tuntuu, että sinulle on tehty vääryyttä eikä sitä ole myönnetty. Tässä muutamia ehdotuksia, jotka voivat auttaa sinua pääsemään yli näistä tunteista:

1. **Hyväksy tunteesi**: On tärkeää hyväksyä, että tunnet vihaa ja pettymystä. Nämä tunteet ovat luonnollisia ja osa ihmisen kokemuksia. Hyväksyminen voi auttaa sinua käsittelemään tunteitasi sen sijaan, että tukahduttaisit ne.

2. **Ilmaise tunteesi terveellä tavalla**: Kirjoittaminen, keskustelu luotettavan ystävän tai terapeutin kanssa voi auttaa purkamaan tunteitasi. Voit myös yrittää luovia ilmaisutapoja kuten maalausta tai musiikkia.

3. **Harjoittele anteeksiantoa**: Vaikka anteeksianto voi tuntua vaikealta, se voi olla avain rauhan löytämiseen. Anteeksianto ei tarkoita, että hyväksyt toisen teot, vaan se vapauttaa sinut negatiivisista tunteista.

4. **Pidä huolta itsestäsi**: Fyysinen aktiivisuus, terveellinen ruokavalio ja riittävä uni voivat parantaa mielialaasi ja auttaa sinua käsittelemään stressiä ja negatiivisia tunteita.

5. **Meditaatio ja mindfulness**: Nämä tekniikat voivat auttaa sinua keskittymään nykyhetkeen ja vähentämään ahdistusta ja vihaa.

6. **Etsi tukea**: Ammatillinen apu, kuten terapia, voi olla erittäin hyödyllistä. Terapeutti voi auttaa sinua ymmärtämään tunteitasi ja löytämään keinoja niiden käsittelemiseen.

Mitä tulee ADHD:hen, se voi vaikuttaa tunteiden säätelyyn. ADHD:n kanssa elävät ihmiset voivat kokea tunteita voimakkaammin ja heillä voi olla vaikeuksia hallita impulsiivisia reaktioita. Jos epäilet, että ADHD vaikuttaa tapaan, jolla koet pettymykset, keskustelu asiantuntijan kanssa voi olla hyödyllistä. He voivat tarjota tukea ja strategioita, jotka auttavat sinua hallitsemaan tunteitasi paremmin.

Muista, että toipuminen vie aikaa, ja se on ok ottaa aikaa parantua. Itsemyötätunto ja kärsivällisyys itseäsi kohtaan ovat tärkeitä tässä prosessissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yhdeksän