Kapselivaatekaappiin pyrkiminen on järkevöittänyt ostokäyttäytymistäni
Sain raivattua keväällä vain osan vaatekaapista, mutta valitsin kapselivärit. Sen jälkeen olen ostanut vaatteita ainoastaan kapseliväreissä.
Miten teidän kapselivaatekaappinne voi?
Kommentit (5)
Ei varsinaista kapselia, mutta tiettyjä periaatteita vaatteita ja asusteita ostaessa:
Ennen ostamista pitää olla jo ajatus useammasta asukokonaisuudesta, johon uutta vaatetta/asustetta voi käyttää.
Ostan vain tietystä väriskaalasta.
Harkitaan yön yli, mielummin kahden yön yli.
Kesävaatteet ovat talvikauden pois kaapista ja toisin päin.
Uutta kivaa ei osteta, jos omistaa jo tarpeeksi sitä laatua. Esim. nyt etätöitä tehdessä on turha olla kovin montaa toimistolle sopivaa mekkoa, kun kesäpäivät menevät kuitenkin urheilusortseissa ja topissa/t-paidassa. Sortseja taas olen ostanut viime aikoina lisää, sillä käytän niitä 95% ajasta. (Töitä tehdessä, juostessa, koiran kanssa lenkillä, lapsen urheilukisoissa jne.) Sama homma talvisten vaatteiden kanssa: rentoja koti- ja urheiluhousuja sekä huppareita löytyy kaapista enemmän kuin toimistovaatetta.
Mikä kapselivaatekaappi ja mitä tarkoittaa kapselivärit? Tyhjennän sukulaisten kuolinpesiä ja minulla on kellarissa 300-400 jätesäkillistä vaatteita, yhteen säkkiin menee 50-150 vaatetta. Olen nyt 2 vuotta yrittänyt lajitella niitä, hyvät myyntiin kirpparille tai lahjoituksena sukulaisille tai ystäville ja huonot roskiin tai tekstiilikeräykseen. Laskin että jos pitäisin nuo kaikki minulla olisi tuhansiksi vuosiksi vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Mikä kapselivaatekaappi ja mitä tarkoittaa kapselivärit? Tyhjennän sukulaisten kuolinpesiä ja minulla on kellarissa 300-400 jätesäkillistä vaatteita, yhteen säkkiin menee 50-150 vaatetta. Olen nyt 2 vuotta yrittänyt lajitella niitä, hyvät myyntiin kirpparille tai lahjoituksena sukulaisille tai ystäville ja huonot roskiin tai tekstiilikeräykseen. Laskin että jos pitäisin nuo kaikki minulla olisi tuhansiksi vuosiksi vaatteita.
Onko kauhean vaikea käyttää Googlea, jos ei tiedä jotain termiä. Luotettavampi se vastaus siellä usein on kuin täällä palstalla.
Mulla on muutama eri kapseli: vapaa-ajankapseli, urheiluvaatekapseli ja työvaatekapseli. Eniten käytän vapaa-ajanvaatteita. Sitä aina päivitän vuodenaikojen vaihtuessa, niin että aina on esillä vain ko. vuodenaikaan sopivat vaatteet, ja keskenään yhteensopivissa väreissä. Tänä kesänä mun kesäkapselin väriteema on valkoinen, turkoosi ja fuksiapinkki. Näissä väreissä löytyy housuja, paitoja, jakku, villatakki, pari pitkää mekkoa... On se kätevää kun aika pieni vaatekokoelma riittää moneen asuun, kun kaikki sopii kaikkien kanssa yhteen.
Ei ole kapseleita vaan yli 240 vaatetta, pois lukien alusvaatteet ja sukat. Siinä on yli puolet liikaa. En osta enää yhtään vaatetta ennen kuin puolet tuosta on hävinnyt. Tuo saattaa kyllä olla liian kova haaste.