Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä määrä säästöjä on riittävästi, että voit hyvällä omallatunnolla käyttää kk-tulosi?

Vierailija
25.06.2024 |

Minulla on 100.000e rahastoissa ja osakkeissa. Asunto on velaton. Laitan edelleen säästöön ison summan rahaa joka kk, olen 50v. Jotenkaan en vaan osaa antaa mennä ja käyttää rahaa rennommin.

80v äitini säästää puolet eläkkeeestään 'pahanpäivän varalle'. Hänelläkin kymmenientuhansien säästötili. Äitini tilanteessa ei ole mitään järkeä. Siksi olen miettinyt, pitäisikö itse osata nauttia rahoistaan enemmän ja vielä nyt kun pystyy.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/20 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee nyt alkuun edes joku yksi nautinnollinen hankinta, niin saat tuntumaa sellaiseenkin elämänmuotoon, kun sinulla kuitenkin on mielessäsi muutakin kuin "säästöjä, säästöjä, lisää säästöjä".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on vähän kaksipiippuinen juttu. Kuka tahansa meistä voi milloin vain saada vaikka aggressiivisen syövän.

Sillä hetkellä tuskin on tyytyväinen siihen että on vain säästänyt.

Toisaalta itse haaveilen 120000€ auton ostamisesta, sekään ei ehkä ole niin fiksua, mutta toisi iloa elämään :D

Vierailija
4/20 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee nyt alkuun edes joku yksi nautinnollinen hankinta, niin saat tuntumaa sellaiseenkin elämänmuotoon, kun sinulla kuitenkin on mielessäsi muutakin kuin "säästöjä, säästöjä, lisää säästöjä".

Mikä määrä SINULLLE säästöjä on riittävästi, että voit hyvällä omallatunnolla käyttää kk-tulosi?

Vierailija
5/20 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on vähän kaksipiippuinen juttu. Kuka tahansa meistä voi milloin vain saada vaikka aggressiivisen syövän.

Sillä hetkellä tuskin on tyytyväinen siihen että on vain säästänyt.

Toisaalta itse haaveilen 120000€ auton ostamisesta, sekään ei ehkä ole niin fiksua, mutta toisi iloa elämään :D

Toisaalta, niist säästöistä voi olla hyötyä, että saa parhaan mahdollisen hoidon ja siedettävän loppuelämän

Vierailija
6/20 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samanikäinen ja sama tilanne, velaton asunto ja saman verran säästöjä. Oletko tarkistanut paljonko sinulle on kertynyt eläkettä? Itse säästän sitä varten, että eläkkeellä voisin säilyttää oman elintasoni. Samoin työttömyyden ja sairastumisen varalta on hyvä olla säästöjä. Mieheltäni meni yllättäen työpaikka alta vuosi sitten ja siinä kun laskettiin, miten pärjätään, jos uutta ei päälle viisikymppinen löytäisi, niinne säästöt tulevat todellakin tarpeeseen. Onneksi kuitenkin sai töitä. Asumme omakotitalossa, joten isompia remppatarpeita varyen on myös hyvä olla rahaa. Toisaalta kerran täällä vaan eletään ja huomisesta ei tiedä kukaan, joten jos sinulla on joku haave ja rahaa siihen, toteuta se nyt.

Vierailija
7/20 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmasti mikään määrä koska lapsuudessa ja elämänsä aikana on toistuvasti muistutettu miten käy kun ei turvaa itseään taloudellisesti. Muistaa myös ne hetket kun säästöt on helpottaneet elämää ja tehnyt kaikesta nopeaa ja sujuvaa. Se nyt on vain niin, että raha on ainoa asia elämässä mihin voi luottaa. Enemmän rahaa on enemmän turvaa. Edes kivutonta kuolemaa et saa jos et ole varoissasi.

Vierailija
8/20 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle säästäminen ja sijoittaminen on harrastus. En nauti niinkään rahan tuhlaamisesta, eli jos kuolen huomenna kuolin ihan tyytyväisenä ja lapsille jää muhkea perintö, all good.

Vierailija
9/20 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 55 vuotias mies joka sai potkut muutama viikko sitten. Sijoitusvarallisuutta asunnoissa, metsässä ja pörssissä on yhteensä 1,7 miljoonaa ja sijoitusvelkaa 300 kiloa. Nettosijoitusomaisuus siis 1,4 miljoonaa. Lisäksi okt ja matkavene yhdessä vaimon kanssa yhteensä arvoltaan noin 0,5 miljoonaa. 

Töihin en enää aikonut mennä. Saa nähdä miten käy

Vierailija
10/20 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästöissä on käteisvaroina n. 40 000, kaikki muu on sijoitettu. Suurin osa on sijoitusmetsää ja kiinteistöjä, yhteensä hieman yli miljoonan. Osakkeissa ja rahastoissa on varmaan karkeasti joku 800 000, en katsele kursseja edes viikoittain. Loput on arvometalleissa, kelloissa, museoautoissa ja bitcoineissakin jotain. Yhteensä kaikkineen joku 2,5M.

Olen 47 ja tavoitteena on jäädä pois työelämästä ja oravanpyörästä viisikymppisenä.

Vierailija
11/20 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole säästöjä, kaikki menee mitä pitkällä sairaslomalla tulee. 

Vierailija
12/20 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen samanikäinen ja sama tilanne, velaton asunto ja saman verran säästöjä. Oletko tarkistanut paljonko sinulle on kertynyt eläkettä? 

Tässä on vielä 15 vuotta aikaa kerryttää eläkettä, lisäksi tulen perimään vanhempani.

Ap

Vierailija
13/20 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen samanikäinen ja sama tilanne, velaton asunto ja saman verran säästöjä. Oletko tarkistanut paljonko sinulle on kertynyt eläkettä? 

Tässä on vielä 15 vuotta aikaa kerryttää eläkettä, lisäksi tulen perimään vanhempani.

Ap

Vierailija
14/20 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan eniten iloa rahoistani, kun annan niitä pois hyviin tarkoituksiin.Tänä vuonna olen pannut varojani sileäksi peräti 43 000 euron edestä, Ehdottomasti oma ennätykseni.

Nautin säästäväisesti elämisestä. Harkitsen tarkkaan, ennen kuin ostan. Tarvitsenko todella tuota itse vai käyttäisinkö senkin hinnan muiden ihmisten hyväksi.mikä on tähänastinen ennätykseni.

Vierailija
15/20 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi apua.... Vaikka raha nyt näyttääkin jokaisen elämässä enemmän tai vähemmän suurta roolia, niin ap:n tapainen jatkuva rahan ajatteleminen, laskeminen ja aina vaan sen lisäsaaminen on minulle vierasta ja lisäksi näyttäytyy todella...no, kylmältä, kovalta ja tyhmältäkin tavalta. Kaikkea kun ei voi mitata rahassa. 

Ja se, että ap ei edes osaa ymmärtää käyttää rahojansa, kertoo jo paljon. Mikään lukunumero maailmassa tilinsä saldonaan ei ole riittävä.

Mitenhän mahtaa käydä siinä tilanteessa, jos vaikka äkkiä menettäisi kaiken. Tili näyttäisi puhdasta nollaa. Ei olisi omaisuutta, materiaa myytäväksi.

Itse elän kädestä suuhun matalapalkka tuloillani teinieni kanssa. Ja vaikka rahaa ei todellakaan ole, koen olevani onnellinen. Terveyskin jo mennyt ja kohta kai karisee loputkin, kun syöpä asuttaa kehoa, mutta siitä huolimatta elämääni täyttää niin moni muu pieni suuri tärkeä asia. Ja onneksi lapsenikin ovat ymmärtäneet, että raha on tärkeä mutta ei todellakaan tärkein. Kuollessaan ei saa maallista mammonaansa mukaansa.

Meitä on moneksi. Rikkaus sekin. Toivottavasti ap saa lanttikylpynsä kuten Roope-ankka, jos se suo hänelle myös sisäisen rauhan.

Vierailija
16/20 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleinen suositus on, että 3 kuukauden palkka pitäisi olla säästössä, jossa jotain yllättävää tapahtuu.

Vierailija
17/20 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirsturahat on varattu, muuten käytän normisti plus matkustelen.

Vierailija
18/20 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Jos et kuole ennen heitä !

Vierailija
19/20 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaista summaa ei ole. Asia on sidottu ikääni ja elämäntilanteeseeni, ei rahamäärään. Siis realististen mahdollisuuksien rajoissa. Minulla on miljoona ja vaimolla on kaksi. En silti nyt töissä ollessani halua käyttää koko palkkaani elämiseen vaan säästän ja sijoitan puolet pakollisten menojen jälkeen ylimenevästä osasta. Puolet tuhlaan mm. matkusteluun.

Jos joskus pääsen eläkkeelle hengissä, voin alkaa tuhlaamaan. Ainoa tilanne ennen sitä olisi, että sairastuisin vakavasti. Sitten voisin tuhlata ylimääräisiin hoivapalveluihin.

Vierailija
20/20 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästöjä 190k,mutta asuntolainaa 60k ja remontteja tulossa.Juuri oli yt:t joista oli potkut lähellä.Sitten ehkä kun on velaton asunto,boin bäjän höllätä.Tässä kuussa meni kyllä kaikki mikä tulikin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yksi