Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun ampiainen pistää ihmistä, joka on allerginen ampiaisille?

Vierailija
24.06.2024 |

Jos on allerginen ampiaisille ja ampiainen pistää, pitää käyttää Epipeniä ja soittaa 112, sen verran tiedän. Mitä sitten tapahtuu? Otetaanko automaattisesti sairaalaan? Miten hoidetaan sairaalassa? Kuinka kauan ollaan sairaalassa?

Ihan oikeasti, en tiedä.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up up, tämähän kiinnostaa jo minuakin!

Vierailija
2/21 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä me tiedetään, kukaan ei vaan kerro! Ei lomalla työasioita! 

T. Lääkäri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota kyypakkauksesta tabu/tabuja.

Vierailija
4/21 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensiavussa  6 tuntia, jos ei tule jälki komplikaatioita

Vierailija
5/21 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä vaan, jos ALLERGINEN olet! Luulisin, että avaavat hengitystiet ensin työntävät Rauta putken kurkkuun ja sitten muovinen pillin tapainen letku ja adrenaliinia perään. Tuon adrenaliinia antamisen tiedän varmaksi, muusta en sitten ole ihan niin varma.

Vierailija
6/21 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ne pistä jos on allerkine ne kyl kysyy eka että hei ookko alerkinen vai onks ok jos pistän

Vierailija
7/21 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harva (tuskin kukaan) on ampiaisille allerginen. Ehkäpä ampiaisen myrkylle.

Vierailija
8/21 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harva (tuskin kukaan) on ampiaisille allerginen. Ehkäpä ampiaisen myrkylle.

Hyvä pointti!

Vierailija
9/21 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemus. Omakotitalomme takapihalla on nurkkaus, ossa kasvaa tuuheaa heinää ja pientä koivurisua. Tässä yksi päivä viime elokuussa otin trimmerin ja lähdin huiskimaan sitä matalammaksi. Siellä oli maassa joku myyränkolo tai vastaava, maan alta alkoi tulla niitä keltamustia ampiaisia satoja. Minä tunsin yhden nipsauksen otsassani, heitin trimmerin maahan ja juoksin kiljuen taloon sisälle.Sisällä tyttö ja mieheni katsoivat tutkivat minua, minulla oli selässä tai siis oikeassa kyljessä selän puolella pistos, navan yläpuolella pistos ja oikeassa olkavarressa piston tuon otsapistoksen lisäksi.

Olin kauhuissani, nyt varmasti kuolen, patit turposivat ja kovettuivat. Mieheni rauhoitteli, istu rauhassa keittön pöydän ääressä, keskity hengittämiseen, sano tai metelöi heti jos alkaa hengitys ahdistamaan. Siinä istuin varmaan vartin, sitten pyysin tytärtä tuomaan voltaren-voidetta, sitä tyttö pyyhki jokaiseen pistospaikkaan. Mies teki ruuan ja söimme. Kun oli reilu tunti kulunut, totesimme että en ole ainakaan allerginen amppareille, paukamia oli mutta ei kipuja ei huimausta eikä hengitysvaikeuksia. Vetaisin takin päälle ja hyttysverkon kasvoille, hanskat käteen ja lähdin pelastamaan trimmerin. Ampparit olivat rauhoittuneet, mies vei kiven sen reiän päälle ja minä trimmeröin alueen loppuun. Loppuillasta mies otti kiven pois ja suihkutti raid-pullon lopun reikään.

Ampparit katosivat yön aikana, ei ole siellä näkynyt.

Vierailija
10/21 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei ne pistä jos on allerkine ne kyl kysyy eka että hei ookko alerkinen vai onks ok jos pistän

Opettele kirjoittamaan!

Vierailija
11/21 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epipen ja soita ambulanssi. 

Vierailija
12/21 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos ihminen puree ampiaista?

Vierailija
13/21 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hätäkeskus antaa neuvot tilanteen mukaan, sinne soitto heti epi-penin jälkeen.

Vierailija
14/21 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten tulee ruumisauto. Kukaan ei ole ehtinyt sairaalaan saakka.

Vierailija
15/21 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä vaan, jos ALLERGINEN olet! Luulisin, että avaavat hengitystiet ensin työntävät Rauta putken kurkkuun ja sitten muovinen pillin tapainen letku ja adrenaliinia perään. Tuon adrenaliinia antamisen tiedän varmaksi, muusta en sitten ole ihan niin varma.

Ampiaisille allergiset käyttää kotonaan jo epipeniä joka on adrenaliinia. Sairaalaan mennään tarkkailuun silti vaikka epipenillä lyöty lääke reiteen. 

Vierailija
16/21 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

jehtiii hienosti kurkku turvota jos vain epipenin varaan jättää, kylläa mbulanssia tarvitaan ihan justa ja heti

Vierailija
17/21 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahintahan on, kun ampiaiset tietävät tasantarkkaan kuka on allerginen ja pistävät tätä välittömästi. Samaan tapaan, kuin jos joku pelkää koiria, niin koirat käyvät tätä kohtaan aggressiiviseksi.

Vierailija
18/21 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko oikeasti totta että ampiaisen myrkyssä on jotain ainetta mikä houkuttelee muita ampiaisia ja saa ne muut pistämään? Ja ihan oikeasti MITÄ siellä sairaalassa tehdään kun on ampiainen pistänyt ja epipen ja 112?

Vierailija
19/21 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma kokemus. Omakotitalomme takapihalla on nurkkaus, ossa kasvaa tuuheaa heinää ja pientä koivurisua. Tässä yksi päivä viime elokuussa otin trimmerin ja lähdin huiskimaan sitä matalammaksi. Siellä oli maassa joku myyränkolo tai vastaava, maan alta alkoi tulla niitä keltamustia ampiaisia satoja. Minä tunsin yhden nipsauksen otsassani, heitin trimmerin maahan ja juoksin kiljuen taloon sisälle.Sisällä tyttö ja mieheni katsoivat tutkivat minua, minulla oli selässä tai siis oikeassa kyljessä selän puolella pistos, navan yläpuolella pistos ja oikeassa olkavarressa piston tuon otsapistoksen lisäksi.

Olin kauhuissani, nyt varmasti kuolen, patit turposivat ja kovettuivat. Mieheni rauhoitteli, istu rauhassa keittön pöydän ääressä, keskity hengittämiseen, sano tai metelöi heti jos alkaa hengitys ahdistamaan. Siinä istuin varmaan vartin, sitten pyysin tytärtä tuomaan voltaren-voidetta, sitä tyttö pyyhki jokaiseen pistospaikkaan. Mies teki ruuan ja s

Voltarenia pistoskohtiin? No sillai sit. Ja ampiaisenpesän hävittäminen on ympäristörikos.

Vierailija
20/21 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohhoh, mitä potaskaa. Adrenaliini annetaan rokotteena, ellei potilas ole selkeästi tukkeutumassa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yhdeksän