xx ELOkuun eloisten ke-pe, viikolla 5 xx
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9460985&p=&mpage=1&tmode=…
Alkuviikon juttelut..
Kommentit (45)
minäkin kuulumisia laittatelen pitkästä aikaan. ultrassa käyty kaikki hyvin, oikeen liikkusa sikiö ja vastasi viikkoja.
kyselisin ihan mielen kiinnosta kuin monella eloisalla ollut todella niukkaa ruskeaa vuotoa?
mulla meinaa oli kaksi kertaa ja ekalla kerrala kävin tarkastuttaa asiaa niin löyty verenpurkauma ja nyt np:ultras ei löytyny mitään ku kätilö yritti ettiä, en sit tiiä.m mut en oo kyl huolissaa ku se on niin vähästa ruskeaa valkkaria. mut onko muita jolla sama????
vointi on hyvä,uni ei menaa tulla yöllä vaikka väsyttää. raskaus on ollu niin päinvasten kuin eka nyt ei oksentelua,pelkkää ällötystä no näköjään raskaudet ovat erinlaisia..
mukavaa illaln jatkoa kaikille!!!
ankka 12+1
Kohdun tuntemisesta oli puhetta myös edellisessä pinossa, johon löytyy linkki aloituksesta. Itse siis tunnen jotenkin kohdun makuullaankin, mutta huonosti. Kohtu tuntuu kyllä seisoessa paremmin. Muualla on löllöä.
Onnea ankka ultrakuulumisista!
Harmittaa, että täällä ei tarjota rakenneultraa ollenkaan. Tuskin siihen menen yksityisestikään, vaikka eihän sitä tiedä, muuttuuko mieli. JOs sen saisi kunnan maksamana, niin raskaudessa pitäisi olla jotain seurattavaa, joka taas ei olisi niin toivottavaa.
Västis ja Taimi 11+5
rv 11 alkaa ihan pian =) nyt alkaa olo olemaan tyyni,ei enää hermostunut. ja jopa omissa ajatuksissakin alkaa tuo kesä häämöttämään ja koko muutos, millainen on olla kahden lapsen äiti =) ihanaa!
ja ajatus loppukesän vauvasta tuntuu niin suloiselta, esikoinen oli talvivauva.
itse olin kyllä niin hermoheikot nuo viikot raskauden toteamisesta rv 9 asti, että huh huh. meinasin ihan seota =)
harmittaa edelleen niin paljon kun np-ultra on vasta 14+0, no mutta eipä ole sitten kauhean monta viikkoa siitä kun on rakenneultra, ja neuvolassa ehdin käydä kuitenkin tässä välissä.
mulla alkaa pötsi pömpöttämään, olen aika hoikka mutta nyt alkaa näyttämään että ois pari lisäkiloa vatsan seudulle, vaikkei läskiä pahemmin olekaan on ne pienoisetkin jotenkin tossa pullollaan. yäk.
ihanaa vauvamassua odotellessa!
olen niin liikuntafriikki ja tarkka painosta, että tuntuu taas inholta kun paino alkaa nousta. esikoisesta tuli +10kg, luulen ja toivon nyttenkin käyvän noin hyvin.
ruokahalu on valtaisa, mutta tiukkana olen,enkä anna raskauden mieliteoille sen suurempaa valtaa kun " ei raskaana" ollessanikaan.
ihan hyvää kuuluu, väsy vähempi ja ällätysolo vähempi (sillointällöin molempia)... oikein hehkuvaa ja hyvää oloa kuitenkin odotellen!
neitiniiskunen rv 10+6
Itse olin pari viikkoa sitten huolissani, kun kohtu ei tuntunut vaikka kuinka yritin sitä paikallistaa makuuasennossa, nyt parin viimeisen päivän aikana kohtu on alkanut tuntumaan ja tosiaan jos on kova pissahätä, niin sitten tuntuu vielä paremmin. Huomenna viikkoja " jo" 14.
Juuri tultiin NP ultrasta... Jeejee
Siellä se Tintti liikkui kovasti ja imi jopa peukaloaan!!!
Ei meinannut pysyä paikallaan eikä asettua ollenkaan kun yritettiin ottaa sivukuvaa...
Vähän siistii... Mä meen varmaan nukkumaan noiden kuvien kanssa :)
Turvotusta ei lainkaan ja sydän löi kovasti, kaikki mitat vastasi viikkoja niinkuin pitikin.
Mäkin väitän että mä löysin jo kohtuni tuosta edestä. Mutta sinänsä se ei ole ihme kun maa on sattunut ja muljannut ja nipistänyt monta viikkoa. Neuvolatäti sanoi että se kuuluu asiaan kun lihakset hakee uutta paikkaa. Mies oli viikon pois kotoa ja sekin tarkasteli asiaa ja oli samaa mieltä että siinähän se on jo edessä.
Ja mahan muoto on muuttunut. Oon aina ollut hiukan pönäkkä, mutta nyt kuukauden sisään laihtunut noin 3 kg. Sinänsä jännä juttu että maha ei oo oikeastaan missään vaiheessa pienentynyt, mutta tosiaan alkanut näyttää raskaana olevalta... Hauskaa! Ehkä vain toistaiseksi...
Vielä en oo joutunut käyttämään äitiysvaatteita mutta kohta varmaan.
Moit nyt taas ja hyviä vointeja! Itse voin loistavasti tuon ulran jälkeen :)
Popiina ja Tintti 10+6 eli torstaina 11
Olen ollut taustailemassa täällä eloisissa!Kävin tänään ultrassa,siellähän se pikkunen liikkui hirveesti,ei meinannut kuvaan saada..laskettua aika aikaistui 5 päivää,eli nyt 13.8. Hyvä fiilis on paitsi kaamee flunssa.Mitään oireita ei oikein ole.Helpottunut olo kun kaikki oli hyvin!Oli ihana nähdä oma lapsi! täytyypä alkaa enemmän tänne nyt kirjoittelemaan..Hyvää odotusta teille kaikille! Ride rv 12+2
Veriseula otettiin, tai siis se " pappa" ;o) Synnynnäinen munuaisvikaseula oli otettu jo siinä 16 viikolla keskenmenneessä raskaudessa, joten meillä ei geenejä tuohon ole.
Kilppariarvot muuten olivat minulla (kukasenytniistämainitsikaan) viimeksi pari viikkoa sitten TSH 0.561 ja T4V 11.7. Jännää kun toi TSH on laskussa nyt ja T4V nousee :o) Reilun viikon päästä taas kokeisiin :o/
Ja sokerirasitushan minulle TAAS tässäkin raskaudessa tehdään ! Tietääkö kukaan muu joutuvansa moiseen ?
Mammavaatteita pitäs alkaa shoppailee netistä kun alkaa ahistaa omat housut :oD
Ihania ultrakuulumisia ja noin monelta!! Onnea teille kaikille tasapuolisesti...mun täytyy vielä kärvistellä viikonlopun yli...
Ankka kyseli vuodoista..mulla on kahtena eri viikkona tiputellut sen viikon verran nimenomaan sellasta rusehtavaa tai oikein vaaleanpunaista, johtuu kuulemma jostain ektopiasta eli kohdunsuulla on limakalvoa joka voi välillä vuotaa..mutta kyllä on mua säikäyttänyt olemassaolollaan todella pahasti...
Rapuäiti tiedusteli sokerirasitukseen menijöitä..täällä ilmoittautuu yks..olen molemmissa ed raskauksissa sen joutunut kokemaan (nimenomaa joutunu ku se on ällö päivä ja varma pahoinvointipv)..tälle raskaudelle se on merkitty viikolle 26..syitä on kaksi...oma painoindeksini on 27 ja eka lapseni oli yli 4kg..testin tulokset on ollu negaa..
Västis puhuit ettei Lahdessa tarjota rakenneultraa!! Mitenhän mulla on menny tuo ohi korvien...Me aateltiin mennä 4d-ultraan..eiköhän ne sitten siellä katso kaikki mahdollinen, vai? Onko joku teistä käyny aiemmin 4d-ultrassa?
Neitiniiskunen miten pystyt säännöstelemään syöntiäsi?? Tarttis vähä vinkkiä :) meinaa mää joudun puputtamaan koko ajan muuten huono olo tulee takuulla, olen yrittäny syödä hedelmiä, viiliä, ruisleipää yms..herkuttelu olen jättäny pois jo silloin ku vaihdoin hyviin hiilareihin..liikunta on valitettavasti todella vähäistä, ku olen ollut niin väsynyt ettei kävelystäkään tule mitään ja olen sen jälkeen sata kertaa vielä väsyneempi.. :(
Kohdun tuntemuksesta: olen itse tuntenut sen nyt noin reilun viikon verran, mikä on todella ihanaa ku ed. raskauksissa kohtu on ollut taaksepäin kallistunut ja pömpsähtänyt viikoilla 16 ja 20 vasta näkyviin..ja todella väitän että sen tunnen ku lääkäri paino just samasta kohtaa ja sano että kohdun reuna on jo tässä eli siitä mistä sen itekki olin ollut huomaavani..
mullekki on tullut kiloja melkein 3kg jo nyt...hirvittää mitä se tulee lopulta tulemaan kääks!! no jos laskee ihan selkeällä matikalla niin eihän se ole kuin 10kg...mutta mutta loppuraskauden kertoimet on jääny pois :)
Onnea kaikille tän viikon ultraan menijöille!! Ihanaa loppuviikkoa meille kaikille..täytyy mennä täytekakun tekoon ku esikoinen täyttää jo 12v!!
Nani76 ja pikkuruinen 11+5
RAPUÄITI:
Minäkin menen sokerirasitukseen, mutta ajankohdasta ei ole vielä sovittu. Eikös se ole joskus rv 20 jälkeen, lähempänä raskausviikkoa 30? Sullahan alkaa kilppariarvot olemaan paranemaan päin. Vielä kun se t4v nousisi hieman. :-)
KOHDUSTA:
Minäkin olen tuntenut kohdun jo jonkin aikaa. Seisoessa sen tuntee hyvin. Semmonen kovempi kumpu alamasulla. Mitään vauvamasua minulla ei vielä ole.
Pahoinvointi palas takaisin. Tänään ollut huono-olo. Oikein etoo ja tekee pahaa mennä jääkaapille. Tässä oli jo parempaakin aikaa pahoinvoinnin suhteen. Ehkä se tästä talttuu pikku hiljaa.
Mukavaa torstaita teille kaikille!
T: Ona rv 12+6
ja toivottavasti pysyn elokuulle asti. Olen " kateellinen" teille joilla viikkoja jo 12-13. Itselläni 10+5 menossa ja pelottaa... edellinen tuli kesken 11+6. Olen yrittänyt olla ajattelematta koko raskautta, etten taas pettyisi kamalasti jos käy huonosti. Meille olisi tämä toinen lapsi niin tervetullut!
Jännää kun yhtäkkiä minulle on ilmestynyt pallo vatsaan. Eilen alkoivat housut puristaa. Eihän näin aikaisessa vaiheessa pitäisi vielä vatsan kasvaa. Ei ole ainakaan ennen kasvanut. Ikä tekee tietenkin tehtävänsä ja vatsalihasten huono kunto... eivät jaksa pitää masua tiukkana ;)
Toivotaan parasta ja onnea kaikille 12 viikon " haamurajan" ylittäneille!
Np-ssä käytiin tänä aamuna ja kaikki oli hyvin. Voi elämän kevät, mikään ei olisi voinut valmistaa mua kokemukseen nähdä oma lapsi ensimmäisen kerran. Mä menin rikki ihan täysin, vaikka luulin, että reaktioni olisi ollut ihan cool. Onneksi Hra Insinööri oli mukana rauhoittamassa. Mä oon koko ajan ollut epävarma, onko siellä mahassa ylipäätään mitään, koska odotus on ollut täysin oireeton, paino ei ole noussut ja missään ei ole varsinaisesti todennettu raskautta. Mutta Alien oli oikein aktiivinen ja vilkutteli. Siellä se nyt sitten funtsii, miten kiusata äitiä seuraavan parinkymmenen vuoden ajan. Laskettu aika aikaistui muutamalla päivällä ja nyt odotellaan Alienia ulos 8.8.
Olipa intensiivistä. Itkeskelen taatusti koko päivän. Onneksi teen tänään kotoa päin töitä, niin saa niiskutella rauhassa ja tuijotella Alienin kuvaa. Raskaus realisoitui oikein kunnolla.
Terv. Mirris 13 + 1 ja aktiivinen Alien
Täällä porskutellaan hyvin. Pahin kuvotus on väistynyt ja yritänkin toppuutella nyt herkkujen syömistä ja jatkaa samalla terveellisellä linjalla mikä kuvotuksen takia tuli. :) Mahaa ei oikeastaan vielä ole, itse sen tuntee että housut välillä painaa mutta muut (miestä lukuunottamatta) eivät vielä huomaa. Omat vaatteeni menevät vielä, mutta vimmattu äitiysfarkkujen metsästys on jo alkanut. :) Haluan bootcutit (ei kapenevia) ja olen pitkä ja ei-niin-tikku. ;) Ja kaikki H&M ja Lindexin mammavaatteet on nyt tuota kapenevaa mallia mikä ei kyllä pue mua yhtään. Esikoiselta kun massu pullahti aikas yhtäkkiä siinä viikoilla rv 15-17. Saman ounastelen käyvän nytkin.
Sokerirasituskokeeseen joudun minäkin, nyt ensimmäistä kertaa. Painoindeksin vuoksi, joka siis on 26. Esikoiselta en joutunut. Esikoinen muutenkin oli pikkuinen vauva, eli syntyi rv 41+1 ja painoi 2720g. *kulti*
Kuinkahan pitkä aika tässä vielä tulee kun nyt malttamattomana odotan kääröä syliin! :D Ja jopa synnytystä odotan, se oli viimeksi ihan ok, nopea (4h10min) ja kivulias mutta pelkoja ei jäänyt. Nyt varoiteltiinkin neuvolassa heti alkuunsa että nyt sitten ekasta supistuksesta heti sairaalaan, tämä voi syntyä vielä nopeammin kuin ensimmäinen. Se onkin ainoa asia synnytyksessä joka jo nyt _jännittää_!!!
saa taas lukea onnellisia ultrauutisia. Ü
Kohdusta: Jaa' a, tuolla se painaa ja varmaan tuntuisikin, jos uskaltaisin ja ehtisin sitä painella reippaasti. Mulle riittää, että lääkäri sen juuri totesi kasvaneen soppelisti. JA kai se on jonkin verran kasvanut, kun tosiaan muut kuin mammavaatteet eivät mene päälle. Omat housut kun ovat melko tiukkaa farkkua yms.
Ja sokerirasituksesta: Blaah, meitsipä joutuu sinne taasen! Toinen lapsi nääs painoi sen 4690g, niin se tehtiin mulle automaattisesti - ja lapselle - jo sairaalassa. Ei mitään, hienot arvot kuten aina ennenkin (itsekään en ole ylipainoinen). Lääkäri ti meinasi,e ttei varmasti ole taaskaan mitään, mutta pakko se koe on tehdä. Eli rv 26 ungefär se sitten tehdään.
Pian töihin ja sitten teatteriin ihanassa naisporukassa, mahtavaa! Mies saa kerrankin laittaa yksin nukkumaan molemmat höpötintit, kun vaimo harrastaa kyltyyriä ja natustaa leivosta väliajalla ihan ilman velvoitteita! Tässä onkin lomailua kerrakseen, kun lapset menevät toistamiseen mummulaan yökylään la-su, ja me suuntaamme pääkaupunkiseudulle kastajaisiin varhain su aamuna kummien rooleissa. Samana päivänä heti takaisin, joten piakinen visiitti, vaan jo pelkkä junamatka on oikein luksusta, kun voi aivan rauhassa vain lukea, napsia namusia ja olla möllöttää joutumatta vahtimaan haukkana, kuka puree ja ketä ja minne tai kuka tökkäsi ensin toisen kumoon ja onko taas karattu portaisiin yms.! Te esikoista odottavat, tätä(KIN) se sitten on! Lapsiperhe-elämä.
Ü Vitanova rv 13+5
Niitä on ilo lukea !
Sokerirasitus tehään tosiaan ~ viikolla 26. Ei minulla koskaan mitään niissä ole ollut ja kerran olen jopa kieltäytynytkin, mutta tehkööt jos se sit pitää tehdä ;o)
ONA : arvot ovat tosiaan ihan rauhoittumaan päin ja jännityksellä odotan seuraavaa kontrollia... No, nyt ollaan sentäs hoidossa että eiköhän tästä selvitä.
Voi kun väsyttäs. Iltaisin sitä kaatuu sänkyyn ja unta ei tarvitse juurikaan houkutella. Aamulla sitten kun kello pirisee 6:10 niin tekis mieli painaa vaan pää tyynyyn ja jatkaa unosia, mutta ei auta :o/ Vieläkin on öklöoloa, mutta sen kanssa selviää.
Nyt laittaa lapsille välipalaa
Rapuäiti ja Lahja 13+2
...tultu juuri. Laittoi kiirelähetteen sairaalalle että katsovat tuon tyräjutun, leikkausaika olisi kuun puolessa välissä ja nyt ollaan kiikun-kaakun että kannattaako leikata vai ei. Kirurgi sitten päättää huoliiko mut sinne vaiko ei :) Muuten kaikki ok, ainoastaan napakoiden supistelujen takia kävi käsky tulehduskokeisiin, yritän ehtiä maanantaina käymän. Oli todella mukava lääkäri joka jaksoi kysellä vointeja ja oloja vaikkei ihan ensimmäinen raskaus olekaan, tuli kiva fiilis :) Ja plussaa sekin että paino oli laskenut! Vaikken siis ylipainoinen olekaan niin alkuraskaudessa paukahti jo jokunen kilo, että senpuoleen tuo laskusuunta ei haittaa.
Kivoja ultrakuulumisia ollut kaikilla, eikä vissiin vielä yhtään tuplapottia ole osunut Elokuisiin, vai onko?
Jaahas, taitaa olla välipalan aika lapsilla...
Titti 13+2
Yksi vauveli näkyi ja vastasi päivälleen viikkoja, turvotusta 1,1mm. Puoli tuntia saatiin töniä ja välillä jouduin liikkeellekin, että vauva kääntyi oikeaan asentoon pikku hetkeksi ja mittaus onnistui, sitten kääntyikin heti takaisin. Muuten kyllä liikkui, mutta ei suostunut näyttämään profiiliaan, osoittaa luonteen lujuutta , meinasi lääkäri :)
Kysyin nenäluusta ja lääkäri sanoi, että aikaisemmin sitä seurattiin, mutta viimeisimpien tutkimusten mukaan se ei näytä antavan luotettavaa viitettä mistään, joten sen tarkastaminen on pääsääntöisesti lopetettu.
Istukka oli edessä, mikä selittänee sen, että sydänäänet olivat aika hakusessa neuvolassa. Istukka on lisäksi osittain kohdunsuulla, nousee kyllä oletettavasti, mutta kontrolli sitten rakenneultrassa. Onko kellään jättänyt istukka nousematta, jos on ollut aluksi etinen? Taitaa kyllä olla aika harvinaista, joten en ainakaan vielä sitä murehdi.
Onnea muillekin hienoista ultra tuloksista!
eka neuvolalääkäri oli nyt tiistaina. ultralla päästiin jo kurkkaamaan masuasukasta. oli melkoisen vilkkaalla päällä et ei tahottu saada mittaa. ultra mitta täsmää aikasta hyvin tohon mekkojen mukaseen laskettuun, sai 3 päivää enemmän eli nyt olis 12+1 tänään.
kattsotaan. uskon kyl et elokuulla syntyy jokatapauksessa. np ultra on ens viikolla et katsotaan mikä arvio siellä saadaan sitten. hb oli tas laskenu nyt 118. kohta on pakko alkaa taas syömään rautaa.
pahoinvointi on nt jo vähentynyt vähän. nyt tietty saan jonku oksetus ryöpyn kun kehun olani. näil paikkeilla se on aiemminkin olo helpottanut , sit alkaa närästys ynms. jees.
voikaa hyvin ja palailen taas pinoon.
Moi,
Kipeänä ollaan kotona. Poskiontelontulehdus ja kuumetta. Pahoinvointi ja väsymys palasi taas alkuviikosta ja joka ilta olen mennyt nukkumaan seiskalta. Mies pyörittelee päätään ja sanoo, että sääliksi käy mua kun hän ei voi mitään tehdä. Sanoin, että sen voi tehdä ettei suurperhettä tule jos aina on tällasta:D
Tiistaina oli neuvolalääkäri. Dopplerilla kuunneltiin sydänäänet ja siellä pikkusydän pampatteli yli 150x min. Kyllä se on vaan niin ihanan kuuloista:)
Ensimmäiset mammahousut ostettu. Pitäisi jostain farkut löytää, kun omat kiristää niin pirusti jo vyötäröltä. Onneksi paino ei ollut yhtään noussut, mutta syömisiä pitäisi tarkkailla. Ja liikuntaa harrastaa enemmän. Mies aina naureskelee, että pikkukaveri taitaa karkki suussa syntyä kun mamille maistuu karkki enemmän kun pitäisi....
esmaralda rv 13+0
Nani: En ole satavarma, etteikö Lahti kustantaisi myöskin rakenneultraa. 4 vuotta sitten ei kustantanut ja nyt en tajunnut neuvolassa edes sitä kysyä. Oletin, että menee samoin kuin ennen. Ehkä kannattaa sittenkin terkalta kysästä..
Rikkinäiset ÿöt (väsymys) saivat taas pahanolon tulemaan. Toivon kunnon yöunia ensi yöksi, jos kukaan ei valvoisi eikä myöskään yskisi.
Västis ja Taimi 11+6
ja täytyy sanoa, että jos kätilö olisi vauvan nenän jotenkin nähnyt, niin aika taitava saisi olla. Itse en ainakaan ultraruudulta erottanut vauvan kasvonpiirteitä, nenä ei erottunut kuvasta.
Vaikka aika ihmeellistä, kun tuolta netistä kerran katselin ultrakuvia just viikoilta rv 11 ja eteenpäin, eli juuri niillä viikoilla kun itse olin ko ultrassa, niin niissä kuvissa vauvalla näkyi tosi selvästi sivuprofiilista nenä !
Kaipa se nenä meidänkin vauvalla on, vaikkei vielä viimeksi näkynytkään... =O
lion76 rv 13+2