Miten estrogeenia saisi luonnollisesti lisättyä?
Kommentit (34)
Entä vähennettyä? Mulla on estrogeeniä käyttävä syöpä.
Syömällä lihaa ja eläinrasvaa ja jättämällä hiilarit vähälle.
Soijaa syömällä ainakin miehille soija on puhdasta estrogeenia, samoin ylipainoa tuottaa miehillä ja kalja.
Rasvakudoksessa on estrogeeniä eli lihomalla. Mutta jos olet normaalipainoinen, se ei auta. Pieni ylipaino vaihdevuosissa myöhentää vaihdevuosia ja mahdollisesti myös lieventää hiukan oireita. Jos siis olet alipainoinen, voit saada etua syömällä enenmmän pehmeitä rasvoja ja nostamalla painoa normaalipainon ylärajalle.
Soijassa on estrogeeniä tai jotain siihen liittyvää.
Testosteronia saa vähennettyä jonkun verran minttua syömällä. Minttu voi vähentää naisilla liikakarvoitusta.
Viherminttu ja piparminttu ovat sukulaiskasveja.
Vierailija kirjoitti:
Soijaa syömällä ainakin miehille soija on puhdasta estrogeenia, samoin ylipainoa tuottaa miehillä ja kalja.
Nimenomaan oluen humalapitoisuus.
Eikös adaptogeeniset superfoodit, kuten maca ole hyviä hormonitasapainolle?
Laventeli laskee muistaakseni testoja.
Vierailija kirjoitti:
Antiestrogeenit? Älä ainakaan aloita lääkäriltä kysymättä mitään luontaistuotteiden käyttöä tms.
Vierailija kirjoitti:
Lääkkeillä, esim. tamoksifeeni.
Et sinä käyttäisi hormonaalisen ehkäisynkään sijasta mitään luontaistuotteita, eikä kannata kuvitwlla, että niillä voisi korvata hormonikorvaushoidon. Tai syöpähoidon. Tai antibiootit. Tai särkylääkkeet. Tai antihistaminiini. Jne. Oikeat lääkevalmisteet ovat paljon tutkitumpia, tehoavampia ja turvallisempia kuin luontaistuotteet.
Vierailija kirjoitti:
Laventeli laskee muistaakseni testoja.
Rouskutatko laventelin kukkia?
Käyttämällä muovisia tuotteita kuten leikkuulautaa ja juomapulloa. Irtoaa micromuovia ja se kivasti lisää estrogeeniä ainakin miehillä tulehdustasoa nostaen.
Voinko tarkistuttaa estrogeenitasoni jotenkin? Olen vajaa vuoden kärsinyt yöhikoilusta ja kuivista limakalvoista mutta ikää on vasta 35🤔
Vierailija kirjoitti:
Testosteronia saa vähennettyä jonkun verran minttua syömällä. Minttu voi vähentää naisilla liikakarvoitusta.
Viherminttu ja piparminttu ovat sukulaiskasveja.
Miten testosteronin madaltaminen auttaa nostamaan estrogeenitasoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkkeillä, esim. tamoksifeeni.
on jo lääkitys, kiinnosti vain luonnollisetkin jutut.
Vierailija kirjoitti:
Ei se soija lisää estrogeenia miehillä sen enempää kuin naisillakaan. Soijassa on fytoestrogeenia eli kasvisperäistä estrogeenia millä ei ole mitään vaikutusta ihmiseen. Noissa luontaisissa testosteroniboostereissa on vastaavasti fytotestosteronia eikä nekään vaikuta millään tavalla ihmisen testosteronitasoihin.
Tää myytti elää kyllä vahvasti ja ainakin luontaistuotteiden myyjät sun muut käärmeöljykauppiaat hyötyy tästä.
Ei, ihmiskeho ei pysty hyödyntämään kasviestrogeeniä vaikka myytti elää edelleen. Terveelliset elämäntavat, riittävä uni, liikunta, ja jos on ylipainoa niin painon pudotus auttavat omassa hormonitoiminnassa jonkun verran. Mutta jos esim. vaihdevuodet tulevat liian aikaisin, apu löytyy vain lääkäristä.