Harrasivatko vanhempasi juhlapyhäriitoja?
Meillä riitelivät aina, mutta juhlapyhinä sitten oikein kaikilla mausteilla. Ja ihan ilman alkoholia.
Järkyttävää. Mielestäni pitäisi olla rangaistavaa tuollaisen.
Kommentit (35)
Oma isä osasi raivota ja pitää mykkäkoulua selvinpäin olipa arki tai pyhä. Meillä ei sellaista tasaista elämää ollut kuin harvoin.
Vierailija kirjoitti:
Omat vanhempani eivät, puolison vanhemmat kyllä. Puolisoa ahdistaa joulut edelleen koska äitinsä pisti riidan pystyyn aina jouluna, jopa ihan mitättömän pienistä asioista kuten kuka saunoo ensin.
Siinäpä riitapukareille miettimistä millä tavalla traumatisoivat lapsiaan riitelyllä.iR
Riidan aiheet olivat minunkin vanhemmillani ihan uskomattomia. Ap
Ei omat vanhemmat pilanneet lomia riitelyllä. Meille taas ihaninta aikaa yhdessä, samoin lasten perheissä
Juhannus ei ollut meillä mikään juhla, eikä oikeastaan vappu tai pääsiäinenkään. Sen sijaan vanhemmat riiteli aina, jos ei riidelleet, pitivät mykkäkoulua. Ahdistava ilmapiiri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempani? Muijanin harrastaa niitä!
Ai? No miksi olette yhdessä? Ap
Ehkä niiden kaikkien muiden päivien takia?
Meillä mies tekee tuota, joten ymmärrän täysin, että tuo voi todellakin olla vain 100 % yksipuolista. Yksinhuoltajaäidin kasvattama ja joka juhlien alla sama show. Mallioppimista, sitä se on. Samoin siivouspäivinä. Sitä vaan ei voi tehdä kiukuttelematta.
Eipä ne meillä riidelleet muutenkaan. Aika sopuisia molemmat, sellaisia kylläkin, että yhdessä pitää kaikki tehdä. Yhdessä ruokaostoksille, yhdessä valitsemaan isälle kauluspaitaa, yhdessä ostamaan joulukuusta, yhdessä siivotaan (isä vei matot ulos, tamppasi ne ja imuroi ja äiti pesi lattiat mopilla ja pyyhki pölyt).
Minä olin meillä se, joka välillä haastoi riitaa. Olin ainut lapsi, mikä voi aiheuttaa tylsistymistä. Muistan itse riidelleeni mm. sellaisesta, että miksi meidän aina pitää mennä mummon luo jouluaattona, miksei voida ikinä olla kotona tai lähteä ulkomaille. Mummolassa oli nimittäin todella tylsää, eikä mitään tekemistä. Hän oli puolisokea, eikä edes televisiota, kun sanoi, ettei hän telkkaria näe, niin mitä sillä tekee. Mummo asui rivitalossa, jossa ei ollut edes yhteistä leikkipaikkaa lapsille. Mulla on sellainen mielikuva, että me käytiin myös juhannuksena aina mummolla, ettei sen tarvitse olla yksin, ja vietiin sinne lohta ja perunaa ja sitten vaan istuttiin, istuttiin, istuttiin. Voi olla, että sain myös juhannuksena riideltyä siitä mummolle menosta, ei pysty enää tarkkaan muistamaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää, miten jotkut voivat olla niin ilkeitä toisilleen muiden edessä, varsinkaan lasten. Tai toki ilman yleisöäkin. Ap
Kuinka pitkässä parisuhteessa olet? Monesko parisuhde kyseessä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempani? Muijanin harrastaa niitä!
Ai? No miksi olette yhdessä? Ap
Ehkä niiden kaikkien muiden päivien takia?
Meillä mies tekee tuota, joten ymmärrän täysin, että tuo voi todellakin olla vain 100 % yksipuolista. Yksinhuoltajaäidin kasvattama ja joka juhlien alla sama show. Mallioppimista, sitä se on. Samoin siivouspäivinä. Sitä vaan ei voi tehdä kiukuttelematta.
Meillä sama tuon siivouksen suhteen. Ollut jo 25 vuotta. Mies kiukuttelee ja on pahalla päällä, jos pitää siivota. Jopa sellaisia yhtäkkisiä raivonpuuskia jostain pikkujutusta. Kuka jättää lasipurkit tiskipöydälle, kuka, miksei mukaan tunnusta, mitä nämä lasipurkit tekee tiskipöydällä, miksei niitä voi viedä lasinkeräykseen. Se jankuttaminen ja huuto jatkuu, ja siirtyy toisiin kohteisiin. On se nyt uskomatonta, ettei ihmiset osaa tässä talossa laittaa kenkiään pareittain ja järjestykseen, täällä on taas pariton kenkä, seuraava kun tulee eteen, heitän roskiin jne. Tuollainen kiukkukäytös on se syy, ettei meillä kerta kaikkiaan voi siivota juhlapyhiksi.
Tänäänkin lähdetään vuokramökille, vuokrausaika alkaa klo 15 ja päättyy sunnuntaina klo 12. Pääsee helpommalla, kun lähtee pois kotoa. Sinänsä se on älytöntä, että juhannuksena joutuu mökin vuokraa maksamaan pe-su lähes saman verran kuin keväällä olisi saanut viikon. Ihan sama, ainakaan ei tarvitse jäädä kotiin siivoamaan. Minä siivoan sitten kesälomalla yksin tai murrosikäisten lasten kanssa, kun mies on töissä.
Kyllä.Kun alituisesti tyytymätön äiti haastoi riitaa ja tunnelma kiristyi.
Minun vaimoni tekee niin. Taas tällä hetkellä. Kaikki alkaa kun ei kommunikoi. Kävi kaupassa osti puolet tavaroista kun ei suostunut yhdessä suunnittelemaan eilen tuskailee juhannus ruokien kanssa ja kiireestä kun ei sa suuta auki ja pyydä lapsilta apua (lapset kotona 23v 22v 17v) mulla on työpäivä ja harvinaisesti täynnä palavereja....
Kaikki riita on kun ei vaimo saa suuta auki ja sovi asioista etukäteen.
Muistaakseni aika usein oli riitoja, kun ukko veti yleensä ison kooman päälle ja mutsi oli usein aattona ja joskus niinä pyhinäkin töissä (sairaalassa), niin väsymys ja toisen känni aiheutti usein riitoja. Äiti sen tietty aloitti vit**ilemalla ja suunsoitolla, mutta ymmärrän hyvin miksi. Meni kyllä joitain juhlapyhiä ilmankin riitoja, varsinkin jos oltiin jossain sukulaisissa käymässä.
Mun vanhemmat eivät riidelleet koskaan. Siitäköhän johtuu, etten itsekään osaa riidellä. Jäädyn totaalisesti, jos asiat alkavat luisua siihen suuntaan.
Anoppi on vähän sellainen juhlapyhäriitelijä. Se on vaan niin, että kaikki pitää mennä hänen mielen mukaan. Hänen miehensä välillä provosoituiu.
Jouluna esimerkiksi oli syöty hyvin isolla porukalla ja kyllähän minä jo tiesin, että anopin ohjelmaan kuuluu aina lähteä haudoille kynttilöitä viemään syönnin jälkeen. Kun muut eivät alkaneet pukea vaatetta päälle, ketään ei siis huvittanut lähteä hautausmaalle, niin anoppi alkoi riidellä miehensä kanssa, että sen nyt ainakin pitää lähteä kuljettamaan häntä sinne. Anopillani on siis ajokortti ja auto, mutta tuo nyt oli vaan sellaista pahan mielen purkamista, että kun ei koko porukkaa saa liikkeelle, johonkin se on purettava. Miehensä lähti häntä viemään ja kirosi eteisessä. Meillä on kouluikäiset lapset, jotka lähti sinne mukaan, kun kyllä ne aistii sen tunnelman, miten pahalla päällä mummi on, jos kukaan ei lähde haudoille. Minulle se on ihan yks hailee, vaikka miten repii pelihousunsa, koska minä pääsen tarvittaessa pois vaikka heti, jos tuntuu ahdistavalta.
Myös saunavuoroihin liittyy tuota komentelua, koska anoppi haluaa aina määrätä, missä järjestyksessä siellä käydään. Jos ihmiset menee väärässä järjestyksessä, anoppi alkaa riidellä miehensä kanssa. Esimerkiksi kun meidän lapset halusi mennä serkkunsa kanssa saunaan, anoppi heti oli komentamassa, että ei lapset voi mennä keskenään, aikuinen sinne mukaan nyt. Anopin mies sanoi, että älä sinä puutu, kun nuorin lapsista jo 8-vuotias, niin pärjäävät ne isot lapset jo keskenään. Siitähän anoppi otti nokkiinsa ja sanoi, että sitten ei kukaan mene saunaan, tehdään sitten niin. Kyllä se hetken päästä itsekin tajusi, että kolme lasta voi keskenään saunoa (iät 8-11 v.) ja osaavat olla rauhallisesti. Mehän oltiin ihan seinän/ saunan oven takana, jos jotain apua tarvitaan. Minä en ymmärrä, miten se anoppi edes kuvitteli saunomisen olevan rentouttavaa, jos joku aikuinen sinne lauteille änkeää kolmen kouluikäisen lapsen lisäksi. Ahdasta olisi tullut. En itse ala sen kanssa riidellä, helpommalla pääsee, kun ei reagoi.
Isäni ei riidellyt, äitini mäkätti aina, mutta lapsuudesta muistan, että kun joulurauha julistettiin loppui äidin mäkätys. Juhannuksetkin olivat leppoisia, toivat yrittäjille lepoa edes yhden päivän.
Joo, sama. Ilman alkoholia. Muistan, kuinka äiti (välivaltainen narsisti) hakkasi isäni jouluaattona. Aina huipentui juhlapyhinä. Asun nyt kolmekymppisenä ulkomailla enkä käy heidän luonaan koskaan. Sitä saa mitä tilaa.