Runsaat kuukautiset, mökki ja ulkohuussi?
Kommentit (119)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskoisin, että mökillä on sauna. Siellä varmastikin voi käydä pesulla. Pidät siellä veden lämpimänä, niin voit käydä pitkin päivää.
Kyllä se vesi kesäaikaan riittävän lämpimänä pysyy lämmittämättäkin.
Kyllä se saunassa kylmillä vesillä peseytyminen voi olla yhtä sotkua. Pitää sitten vaan rauhoitella muita että sauna on sitten ihan kuin teurastuksen jäljiltä, eihän haittaa.
Ei se lämpöisempi vesi sitä muuksi muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole helppoa, mutta syön buranaa. Huussissa huuhtelen kuukupin vesipullon avulla.
Minä en kyllä käyttäisi kuppia tilanteessa, jossa ei ole mahdollista pestä käsiä hyvin ennen ja jälkeen kupin laiton, siis ilman että täytyy välissä koskea ovenkahvoihin jne. Muuten aina kupilla, mutta ilman juoksevaa vettä turvautuisin kyllä kertakäyttösuojiin. Olen niin mämmikoura, että varmaan itse onnistuisin vielä tiputtamaan sen kupin huussiin vesipullon kanssa säheltäessä...
Just. Tampaxit asettimella ja siteet lisänä. Kosteuspyyhkeet vessaan mukaan ja pesut saunassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla ei ole millään laskukaavalla runsaat kuukautiset jos riittää tyhjennys kaksi kertaa päivässä 😂😂
Ei varmaan olekaan, mutta jos olisi runsaammat, kävisin saunassa tyhjentämässä ja pesessä vain useammin tarpeen mukaan. Ei kai se sen kummempaa ole? Eka päivinä käytän lisäksi pikkuhousunsuojia koska silloin saattaa tosiaan tulvia. :) Kuukuppeja on myös isompaa kokoa.
Joo. Mulla oli suurin kuukuppi vähän aikaa. Aivan törkysottaista puuhaa tyhjennys kahden tunnin välein, hyytymineen kaikkineen. Ilman suihkua, ja kuten sanottu, saunan lattialla sitten ne roippeet. Ei ikinä enää.
Hormonikierukka oli ainoa vaihtoehto kun paksuin tamponikin tuli tunnissa läpi.
Mä käytän kyllä siteitä. Joskus voi joutua parin tunnin välein vaihtamaan, muuten ei ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä! Olet reipas. Itse ratkaisin nämä tilanteet jäämällä kotiin syyn x ja y:n vuoksi.
Nykyään on kierukka ja ongelma on poistunut.
Jaa jos omistaa mökin niin ei mene sinne koskaan kun on menkat?
Kysyy 43 v mökin omistaja nainen joka on ulkohuusimökillä selvinnyt hyvin. Ei suihkua mutta sauna on. Kosteuspyyhkeet tarpeen mukaan. Tamponit kätevimmät kuin siteet.
Muuten samaa mieltä, mutta en käytä tamponeja kuin uidessa. Ne ovat musta aivan kamalia kapistuksia.
Tamponit ja intiimipyyhkeet, ei ongelmaa. Saunassa normi pesut.
Hävitän kuukautissuojat polttamalla saunan pesässä.
Savetteja varoiksi, roskapussi vessan nurkkaan tai kuljetus roskikselle ja pesu iltaisin saunassa. En mä kotonakaan pese kuin suihkussa käydessä, harvoin joutuu aamulla pesulle kun karvat punertaa :)
Mun menkat ei oo kovin runsaat. Kuukupin jättäisin käyttämättä huusioloissa, paitsi uidessa eli vaihto siellä saunalla. Edellyttää että saunalla saa yksityisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla ei ole millään laskukaavalla runsaat kuukautiset jos riittää tyhjennys kaksi kertaa päivässä 😂😂
Ei varmaan olekaan, mutta jos olisi runsaammat, kävisin saunassa tyhjentämässä ja pesessä vain useammin tarpeen mukaan. Ei kai se sen kummempaa ole? Eka päivinä käytän lisäksi pikkuhousunsuojia koska silloin saattaa tosiaan tulvia. :) Kuukuppeja on myös isompaa kokoa.
Joo. Mulla oli suurin kuukuppi vähän aikaa. Aivan törkysottaista puuhaa tyhjennys kahden tunnin välein, hyytymineen kaikkineen. Ilman suihkua, ja kuten sanottu, saunan lattialla sitten ne roippeet. Ei ikinä enää.
Hormonikierukka oli ainoa vaihtoehto kun paksuin tamponikin tuli tunnissa läpi.
Mä käytän kyllä siteitä. Joskus voi joutua parin tunnin välein vaihtamaan, muuten ei ongelmia.
Kivat sulle. Mulla oli paksuin tampax ja imukykyisin side, tunnissa molemmat kaputt. Viimeisenä toivona ennen kohdunpoistoa kokeiltiin kierukka ja se vei kuukautiset. Onneksi!
Tamponit+intiimipyyhkeet huussissa ja alapesu saunalla. Hyvin selvisin sillon kun vielä menkat oli. Huussi ei ole pimeässä ja haiseva ja...Vaan mukava kompostilaitos.
Meillä mökkisaunassa vedet valuu lattiaritilästä saunan alle ja pois, joten ei ne veriroippeet mihinkään lattialle jää sen enempää kuin kotonakaan saunassa kuukuppia tyhjentäessä. Perään vaan kauhalla vettä siinä missä kotona suihkulla vettä perään lattialle, jos meinaa jäädä sotkua. Itse en myöskään tohtisi huussissa tehdä mitään. Kumminkin tiputtaisin kupin sinne eikä vettä lähellä käsien ja alapään pesuun. Kuukupissa tykkään myös siitä (verrattuna siteisiin), että koska veri pysyy sisällä, ei alapää ole yhtään veressä. Eli senkin suhteen peseminen saunassa helppoa. Eikä tartte muiden katella huussissa verisiä papereita. Ei sillä, että sinne kukaan varmaan pahemmin katteleekaan. :)
Sympatiat runsaasti vuotaville!
Se kuukuppilainen
Vierailija kirjoitti:
Savetteja varoiksi, roskapussi vessan nurkkaan tai kuljetus roskikselle ja pesu iltaisin saunassa. En mä kotonakaan pese kuin suihkussa käydessä, harvoin joutuu aamulla pesulle kun karvat punertaa :)
Mun menkat ei oo kovin runsaat. Kuukupin jättäisin käyttämättä huusioloissa, paitsi uidessa eli vaihto siellä saunalla. Edellyttää että saunalla saa yksityisyyttä.
Jos jo otsikossa mainitaan runsaat kuukautiset, miksi tällaiset vastaa joilla ei ole aiheesta mitään tietoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kuppi ja side. Parin tunnin välein tyhjennys ja siteen vaihto. Ulkohuussi on erottelevalla istuimella, niin pesun voi suorittaa tuollaisella mökkisuihkulla. No ei se herkkua ole, mutta kyllä siihen keinot löytyy.
Hyviä neuvoja. Mä oon tuon tehnyt niin että hoidan välipesut ulkona piilossa vajan takana. En viitsi täyttää sitä pissisäiliötä pesuvedellä kun on niin inha tyhjennys ja puhdistus. Eli laiskan neuvo: väkerrä pellon laidalla mutta katso ettei ihmiset näe. Toki sauna iltaisin mutta nämä väliiperaatiot. Kosteuspyyhkeet tosin ykkös keksintö!
Ja ne jotka ei voi käsittää niin ihan lepo vaan ;)
Ja varmista ettei ko alueella ole riistakameraa 🥴
Hyi helvetti et menkkapillu mene sinne haisemaan.
Vierailija kirjoitti:
Kuukupittelu
Mitenkäs sen sterilointi? Soppakattilassa vai kahvipannussa liedellä vai nokipannukahvin pannussa nuotiolla? Voi siinä monelle okse nousta kurkkuun, jos selviää mihinkä on ruoanlaittoastioita käytetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuukupittelu
Mitenkäs sen sterilointi? Soppakattilassa vai kahvipannussa liedellä vai nokipannukahvin pannussa nuotiolla? Voi siinä monelle okse nousta kurkkuun, jos selviää mihinkä on ruoanlaittoastioita käytetty.
Miksi se siellä mökillä pitää juuri steriloida?
Vierailija kirjoitti:
Peseytyminen käy saunalla. Suojat vaihtoon ja roskikseen. Vessassa käydään sit ykkösellä tai kakkosella.
Ainakin siteet voi nakata sinne saunan padan pesään.
Vierailija kirjoitti:
Tämä. N50 ja joo mieluummin ei menkkuleita mökillä tai leirillä mutta aina et voi valita. Etenkin kun on omakin mökki. Parikymppisenä hommat opin handlaa ja nyt oikeastaan jo odotan koska nää menkkulit loppuu. Mut ob vihreä ja kosteuspyyhkeet ja normi sauna. Vinkkinä nuorille jos on ongelmia.
Runsas menkkulit ollut aina mut vaan sitä tarvikkeita kassiin mukaan ja ilo pintaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. N50 ja joo mieluummin ei menkkuleita mökillä tai leirillä mutta aina et voi valita. Etenkin kun on omakin mökki. Parikymppisenä hommat opin handlaa ja nyt oikeastaan jo odotan koska nää menkkulit loppuu. Mut ob vihreä ja kosteuspyyhkeet ja normi sauna. Vinkkinä nuorille jos on ongelmia.
Runsas menkkulit ollut aina mut vaan sitä tarvikkeita kassiin mukaan ja ilo pintaan!
Ilo pintaan, kun yölläkin pitää kahden tunnin välein olla sitä kuppia tyhjentämässä?
Luojan kiitos kohtu on jo poistettu. Mulla se oli täynnä myoomia, josta ne jäätävät vuodot (ja anemia) johtuivatkin. Sain pari pussia verisoluja, 1000mg rautaa infuusiona ja kohtu veks, nyt on hyvä! En kaipaa ollenkaan tuota tulvaa ja sitä heikotusta, minkä se anemia teki (Hb 73, ferritiini 5).
Savet intimeillä pärjäilen ihan hyvin. Saunalla pesen kerran pari päivässä. Kriisi tulee vaan jos siteet loppuu. Niitä pitää olla varastossa.