Millaisia korotuksia, kipuja ymv vaihdevuosissa?
Onko ns kuumat aallot esivaihdevuodet vai ihan jo vaihdevuodet?
Tällä viikolla ollut päivittäin, tai siis öittäin, muutaman sekunnin "kuumakohtaus" ja sitten taas lähes palelee, väsymys aivan silmitöntä (nukahdan istualtaan klo19.30) ja kolottaa paikkoja, käsivarressa todella kovia vihlaisuja. Kuukautiset tulleet edelleen joka kk, heittelyä ollut jossain määrin kierron pituudessa, mutta viimeiset 3-4kk aivan säännölliset 27-28vrk.
Kommentit (16)
Palkankorotuksen sain, mutta kolotuksia en ole vielä huomannut. Migreeni on muuttanut muotoaan, hyvin harvoin enää pääsee särkyyn asti. Tai sit olen oppinut tunnistamaan ennakko-oireet paremmin.
Kuumat aallot katosivat muutaman kuukauden jälkeen, hitsit kun olisin tarvinnut niitä kylmän talven ja kalliin sähkön takia!!! Voisko joku kertoa, missä ne on?
Palkan korotus tuli. Tyytyväinen olin korotukseen.
Mulla on jo vaihdevuosiprosessi aika pitkällä, täytän 50 elokuussa ja menkkojen epäsäännöllisyys alkoi jo 42-vuotiaana. Nyt on ollut viime aikonia jopa 7 kk välejä menkkojen välillä, joten eiköhän ne pian lopu.
Mutta mulla on ollut ilmeisesti onnea, koska mulla ei ole ollut mitään muita oireita kuin se, että tosiaan menkat on tullut epäsäännöllisesti ja vuodon määrä vaihdellut. Ei kolotuksia, ei kuumia aaltoja, ei mielialavaihteluita, ei alapään kuivumista tai hiustenlähtöä, ei väsymystä.
Mutta sen verran olen asiasta lukenut kun itsekin perimenopaussi-iässä olen, että tiedän että juuri tuollaisia oireita voi ihmisillä olla jopa 10 vuotta ennen kuin itse menopaussi tulee eli menkat lopullisesti loppuu.
Ei muuta kuin että uni maistuu. Nuorena kärsin unettomuudesta. Otan kyllä vähän hormonilisää.
Mitään kipuja en ole huomannut, ikää yli 50. Ihan hyvää aikaa elän. Mukavan tasaista.
Oli pahoja lihas-, nivel-, rinta- ja alavatsakipuja sekä väsymystä ja vitutusta. Kaikki lähtivät hormonikorvaushoidolla.
Migreenikko ei voi juuri ottaa estrogeenia (ehkei edes voiteena), odotan edelleen mikä ratkaisuksi kolotuksiin tai jäykistymisiin. Paitsi omat niksit. Lisäksi estrogeeni ei ratkaise sitä kaikkea, sen verran salviateetä kokeillut jossa on vähän sitä. Ravintoaineita ja nesteitä, suolaa.
Kaikki korotukset on potenssiin 10.
Vierailija kirjoitti:
Migreenikko ei voi juuri ottaa estrogeenia (ehkei edes voiteena), odotan edelleen mikä ratkaisuksi kolotuksiin tai jäykistymisiin. Paitsi omat niksit. Lisäksi estrogeeni ei ratkaise sitä kaikkea, sen verran salviateetä kokeillut jossa on vähän sitä. Ravintoaineita ja nesteitä, suolaa.
Salviateen kasviestrogeenit kiinnittyvät huonosti ihmiskehon estrogeeniteseptoreihin ja ovat ihmisestrogeenin verrattuna hyvin heikkoa teholtaan. Ei mitään tekemistä kunnollisen hormonikorvaushoidon kanssa.
Estrogeeni voi räjäyttää migreenin
Vierailija kirjoitti:
Estrogeeni voi räjäyttää migreenin
Ei niitä estrogeenitasoja korvaushoidolla nosteta pilviin vaan ainoastaan sille tasolle, että oireet helpottavat.
Jollakin ei ole juuri mitään, toisella pitkä lista. Se on erilaista kaikilla.
Itselläni osa kolotuksista johtui hormonimuutosten tuomasta faskioiden kuivumisesta. Siihen auttaa venyttely ja monipuolinen liikunta. On myös erilaisia faskiarullia yms
Kylmävesiuinti voi helpottaa kuumia aaltoja
Unettomuus, hikiaallot, sydämen tykyttely ja paniikkikohtaukset, sairauden tunne, jalkapohjat ja nivelet kipeät, naama punoitti ja hiki valui kasvoista.
Uutena: juuri pari päivää ennen menkkoja aivan lamaannuttava alaselän kipu. Alaselkä jumittaa ja jalatkin puuttuvat niin että vaikuttaa kävelyyn. Lonkkien päältä aivan arkana pari päivää.
Istun työssäni koko päivän, mutta muina kuukauden päivinä ei ole vastaavaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko salvia joskus auttanut jotain? Kokeilin purkissa vaihdevuosiin myytävää salviaa pariinkin kertaan, ei mitään vaikutusta. Sama jollain muulla yrttivalmisteella. Tuskin tee tehoaa sen paremmin. Estrogeenihoito sen sijaan poisti oireet. Jos ei voi estrogeeniä käyttää, niin taitaa jäädä särkylääkkeet vaihtoehdoksi.
Kolotuksia.
Ap