tietävät! missä te säilytätte OLIIVIÖLJYN?? jääkaapissa vai
huoneenlämmössä?? mulla ollut tähän asti normaalissa huoneenlämmössä, meneeköhän pilalle?
Kommentit (13)
Saatta mennä kylmässä semmoseks hyhmäks, mutta palautuu lämpösessä ennalleen.
Me emme muuta öljyä edes käytä kuin em. Miksi rypsiöljy pitäisi säilyttää jääkaapissa?
t:2
antaa hetken olla, niin " hyhmä" palautuu " normaaliksi" juoksevaksi.. ei se mene silti mitenkää pilalle! uskomatonta.. mulla AINA ollut ainakin rypsi jääkaapissa, enkä voi kuvitella että sitä muualla säilyttäisin.. oliiviöljyn kyllä oon säilyttänu huoneenlämmössä..
t:ap
Öljythän eivät oikeastaan mene pilalle ikinä, mutta samenee jääkaapissa. Minä en ainakaan haluaisi tarjota vierailleni samentunutta oliiviöljyä jos pyytävät esim. salaattiin.
t:2
ja että eihän sun tarvi täällä vääntää ja kääntää jos et jaksa..
t:ap.. ;)
Muita sellaisia, joita jotkut pitävät jääkaapissa, mutta ei kyllä tarvitsisi ovat esim tomaatit (palelevat jääkaapissa), kananmunat (eivät kaupassakaan ole kylmäosastolla) ja perunat (kunhan ovat viileässä ja pimeässä riittää)
Mutta jos nyt joku haluaa väenvängällä pitää näitäkin öljynsä kanssa kylmässä jääkaapissa, niin pitäkää hyvät ihmiset!! :-)
jotkut muutkin tekevät.. rypsin jääkaapissa, koska sitä en käytä kuin joskus pikaisesti kaataen johonkin ruokaan ennen paistamista, kuullottamista tms.. eli se ei ehdi kovin tekemään " edestakais-liikettä" ..
mietin vain meneekö OLIIVIÖLJY pilalle huoneenlämmössä tai jääkaapissa.. eli ei mene, kummassakaan, on päätelmä. Silti jatkanen huoneenlämmössä säilyttämistä =)
t:ap kiitos kommenteista
http : //www. cretanfood. fi/luokituslaatu. html
Pimeässä viileässä/huoneenlämmössä, ei siis jääkaapissa!!
Oliiviöljyn säilytys ja säilyminen
Oliiviöljy pitää säilyttää huoneen lämmössä, ei jääkaapissa. Jääkaapissa oliiviöljy jähmettyy. Tällöin hyvän öljyn pinnalle nousee pieni keltainen helmirivistö, jossa vitamiinit ovat. Jähmeää öljyä sisältävästä pullosta ne tulevat ulos ensimmäisessä kaadossa. Paras paikka säilyttää oliiviöljyä on ruokakaappi, sillä öljy pitää myös pimeästä. Tästä syystä tuottajamaissa pyritään laatuöljyt pakkaamaan tummiin pulloihin tai usein kanistereihin. Korkki on syytä pitää suljettuna, sillä öljyyn tarttuu makuja ulkopuolelta vaikkei öljy olisikaan hajun lähteisiin suorassa kosketuksessa.
Oliiviöljy sisältää runsaasti antioksidantteja, jotka auttavat oliiviöljyä säilymään kauan käyttökelpoisena. Oliiviöljypulloon Kreetalla painettava viimeinen myyntipäivä on noin 14 kk pullotuksesta ja 18 kk sadonkorjuusta. Jos ostat viimeisenä myyntipäivänä pullon oliiviöljyä, korkkaat sen ja säilytät sitä huoneenlämmössä, valolta suojattuna mutta korkki päällä, on sen sisältämä öljy täysin käyttökelpoista vielä vuoden kuluttua! Kreetalla tehdyissä kokeissa aurinkoiselle kreetalaiselle ikkunalle ´unohdetun´ avonaisen pullon sisältämä öljy härskiintyi 14 kk:ssa!
osaatko teorisoida? kerro tarkemmin.. =)
ja ihanko vain kaapissa öljyt säilytät vai pöydällä pölyttymässä`?