IS Nyt puhuvat kohukauppa Temuun hurahtaneet suomalaiset tällaisia yllätyksiä kiinalaisista paketeista on paljastunut
Ilta-Sanomat selvitti, millaisia kokemuksia suomalaisilla on supersuosioon nousseesta verkkokauppajätistä Temusta. Moni kertoi kohdanneensa yllätyksiä. Vastauksissa yksi asia nousi yli muiden ja se kertoo paljon parjatusta Kiina-kaupasta. Tutkijalla on asiasta selvä näkemys.
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Kerron yhden oman kokemukseni: tilasin vyön, ajattelin että vyö lienee jotain kangasta tai kudetta, jätin siis lukematta tuotteen kuvauksen ja päättelin vain kuvan perusteella. No, se osoittautui olevan jotain muovin tapaista ainetta. Vähän harmitti, mutta maksoi vain n 2 e joten ajattelin että vahingosta viisastuu ja olen pitänyt vyötä kuitenkin.Sitten eilen kävin suomalaisesta vaate- ja kenkäkaupassa, joka pitää juuri nyt loppuunmyyntiä ja satuin vöiden pariin. Vyöt olivat juuri samaa materiaalia ja mallia kuin tilaamani tuote, mitta hinta oli n 29 e. Että silleen.
Näin meitä kusetetaan. Claes ohlson ja gigantti sopimustilaavat halpaa kiinalaisroskaa omien brändiensä nimillä ja myyvät sitten esim 50 sentin tietokone tai telkkari kaapelia hintaan 29,95€.
Vierailija kirjoitti:
Miltä tuntuu olla juutalaisten sylikoira?
Nytkö Temusta tilaavatkin ovat niitä?
Vierailija kirjoitti:
Länsimaalaisten on ollut todella vaikea tunnustaa itselleen sitä tosiasiaa, että kiinalaiset kykenevät tuottamaan tehokkaammin eli edullisemmin mm. sähköautoja. Länsimaissa lähdetään siitä ajatuksesta, että kaiken pitäisi olla kallista tai muuten ei saa myydä.
Nyt kiinalaisille autoille on tulossa tulleja ihan vain siksi, että kiinalaiset ovat onnistuneet painamaan valmistuskustannukset paljon alemmas kuin länsimaiset autotehtaat.
Kiinasta voit tilata mitä tahansa kertomalla hinnan, esimerkiksi 2 sentillä saat vasaran. Sillä tosin ei tee mitään, mutta muodollisesti se täyttää vasaran vaatimukset. Laatu Kiinassa maksaa saman kuin Euroopassa.
Vierailija kirjoitti:
Ap, linkki unohtui.
ETI LOKKI IHAN ITE!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Länsimaalaisten on ollut todella vaikea tunnustaa itselleen sitä tosiasiaa, että kiinalaiset kykenevät tuottamaan tehokkaammin eli edullisemmin mm. sähköautoja. Länsimaissa lähdetään siitä ajatuksesta, että kaiken pitäisi olla kallista tai muuten ei saa myydä.
Nyt kiinalaisille autoille on tulossa tulleja ihan vain siksi, että kiinalaiset ovat onnistuneet painamaan valmistuskustannukset paljon alemmas kuin länsimaiset autotehtaat.
Kiinasta voit tilata mitä tahansa kertomalla hinnan, esimerkiksi 2 sentillä saat vasaran. Sillä tosin ei tee mitään, mutta muodollisesti se täyttää vasaran vaatimukset. Laatu Kiinassa maksaa saman kuin Euroopassa.
Jep. Kiinassa valmistetaan myös huippulaatua. Mutta sitä ei myydä parilla eurolla Temussa.
Ulkomailta tilaaminen vaatii hieman vaivaa. Taustaselvittelyillä välttää pahimmat pettymykset. Laiskat ihmiset saattavat huomata, ettei suomikauppiaan myymässä tuontiautossa olekaan niitä ominaisuuksia, mitä on oletettu. Eli ostomaa ei automaattisesti suojele sinua pettymyksiltä, kun ostat sian säkissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Kiinassa valmistetaan myös huippulaatua. Mutta sitä ei myydä parilla eurolla Temussa.
Minulle riittää se, että saan edullisesti esimerkiksi kauniita tyynynpäällisiä ja muita sisustustuotteita - niin kauniita, että Suomen kaupoista sellaisia ei saa edes isolla rahalla. Esimerkiksi Stockmannin ja Sokoksen verkkokaupan valikoimat ovat todella suppeita.
Vierailija kirjoitti:
Onko Sanoma median johdossa botteja? Ohjeet suoraan Bidenilta? Palkka hyväkin?
Tuo houruhousu ei paljoa päättele :D
Siellä myydään kurranttina tavarana (halvalla) tavaroita, jotka on syystä tai toisesta vedetty markkinoilta. Toisinaan niissä voi olla jopa kiinalainen merkintä siitä.
Vierailija kirjoitti:
Nyt puhuvat kohukauppa Temuun hurahtaneet suomalaiset tällaisia yllätyksiä kiinalaisista paketeista on paljastunut
Ja paskat, extratilauksen takana tuokin.
Kerran tilasin, osa oli ok ja osa ei. Kuvissa tuote näyttää laadukkaammalta kuin on.
Enemmän temuilussa häiritsee, että se on kiinakauppa, vakoilu ja tietojen väärinkäyttö.
Lisäksi tunnen tilauksestani eettistä pahoinvointia. Tilata nyt mistä lie ihmisoikeuksia polkevista maista halpaa krääsää, jota en oikeasti tarvitse ja pakettiani kuljetaan maailman meriä saastuttaen tankkereilla toiselta puolelta maailmaa.
Viisastuin, enkä enää tilaa.
Mä sain ekan Temun tilauksen eilen!
Hiukka jännitti kun pakettia avasin mutta olin todella positiivisesti yllättynyt. 5 mekkoa, ne kuuluisat Flip Flopit ja muutamia kauneustuotteita. Kaikki menee käyttöön! Tilauksen summa 37€, tilaus tuli viikossa.
Ja kyllä, olen alhainen ihminen ja tilaan toistekin...
Minä olen tilannut vasta neljä kertaa, mutta olen samoin ollut ihan tyytyväinen. Kyllähän jokaisesta verkkokaupasta löytyy ongelmia ja epäonnistumisia, mutta Temun kohdalla niitä on ruvettu varta vasten kaivelemaan. Onko taustalla myös rasismia? Olisiko suhtautuminen sama, jos Temu olisi länsimainen verkkokauppa?