Matias joutuu miettimään kaupassa onko varaa ostaa sipulia
Vähävaraisuus näkyy Matias Pennasen elämässä joka päivä. Hän syö yksipuolisesti eikä käytä maksullisia kuntosaleja tai kulttuuripalveluja. Kesäisin Pennanen lenkkeilee ja liikkuu enemmän, talvisin hän on paljon kotona.
"Kaupassa mietin jonkin ihan perusasian, kuten sipulin, kohdalla, tarvitsenko sitä oikeasti. Eiväthän ne kalliita ole, mutta se on kaikki on ylimääräistä rahaa," Pennanen sanoo.
Mitä mieltä muuten on AV palstalaiset ja mammaraati, onko sipuli muuten peruselintarvike vai ykellisyysttuote?
Entä minne uskotte Matiaksen rahojen menevän kun ei ole varaa sipuliin?
Kommentit (602)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puuro on halpaa, ravitsevaa, terveellistä ja täyttävää ja moni suosittelee syömään puuroa päivittäin koska se on hyväksi vatsalle, vireydelle ja terveydelle. Sipuli sen sijaan on yliarvostettua ja kallisturhake.
Se on hyvä aamupala. Mutta pelkkä puuro ei riitä. Pitää syödä monipuolisesti.
Miten niin hyvä aamupala? Pelkkää hiilaria koko annos
On, mitä on, mutta kun se ehkäisee syöpää, niin minä ainakin syön.
Vierailija kirjoitti:
Se makarooni, jauheliha ja sipuli kannattaa korvata terveellisellä kaurapuurolla.
Entä jos ei tykkää kaurapuurosta? Ehkä Matias ei pysty sitä syömään ja tulee oksu jos edes yrittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin pisti silmääni, että Matiaksen isällä on siis maatila.
Sielläkö ei sitten olisi mahdollista kasvattaa sipuleita, perunoita, porkkanoita, kaaleja, punajuuria, yrttejä jne. pojalle? Jospa Matias itse ottasi hoitaakseen pienen peltopläntin ja kasvattaisi ruokansa, eikä pelkästään lusikoisi isänsä soppaa ja kävisi hänen jääkaapillaan.
Varmasti olisi mahdollista, mutta helpompaa odottaa kelan tukia ja valittaa etteivät riitä mihikään, kuin alkaa kuokkimaan maata ja hoitaa palstaa.
Ja sitten täällä huudettaisiin Matiakselle, että MUUTA KAUPUNKIIN JA MENE TÖIHIN.
Matias sai töitä, pääsee eroon nykyisestä heikosta taloudellisesta tilanteesta ja pystyy varmastikin käymään opintonsakin loppuun. Hänellä tuntuu olevan hyvä kaveriporukka, joka tukee - se taita
Mistä tiedät, vaikka lopettaisi työnsä parin kk jälkeen uupumuksen takia?
Meneeköhän Matiaksella paljon rahaa onlyfans-tilauksiin?
Vierailija kirjoitti:
Itse aiheutettu köyhyys. Jätetty opinnot kesken eikä ole osattu edes mennä töihin.
Sehän sairastui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puuro on halpaa, ravitsevaa, terveellistä ja täyttävää ja moni suosittelee syömään puuroa päivittäin koska se on hyväksi vatsalle, vireydelle ja terveydelle. Sipuli sen sijaan on yliarvostettua ja kallisturhake.
Se on hyvä aamupala. Mutta pelkkä puuro ei riitä. Pitää syödä monipuolisesti.
Miten niin hyvä aamupala? Pelkkää hiilaria koko annos
On, mitä on, mutta kun se ehkäisee syöpää, niin minä ainakin syön.
Kannattaa lopettaa alkon käyttö, se ehkäisee syöpää parhaiten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse aiheutettu köyhyys. Jätetty opinnot kesken eikä ole osattu edes mennä töihin.
Sehän sairastui.
Ei ne sairaudet taivaalta tipu.
Vierailija kirjoitti:
Se makarooni, jauheliha ja sipuli kannattaa korvata terveellisellä kaurapuurolla.
Ja ainakin jollain kasvisversiolla, kuten pavuilla ettei eläinparkojen tartte kuolla Matiaksen tähden.
🐄🐥🐑🐷🐴
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän sairastui.
Moni sairas käy töissä ja opiskelee. Ei se ole mikään selitys.
Kommentoijat eivät selkeästi ole olleet köyhiä.
Joo, sipuli ei ole kallista, mutta jos viikon ruokiin on käytettävissä vaikka 10 euroa niin saa kyllä tarkkaan miettiä, että mitä kannattaa ostaa. Itsekin pahimpina köyhyysaikoina elin esim. ilman salaattia, joka ei mitään kauhean kallista ole, mutta salaattiruukun hinnalla saa purkin maustamatonta jogurttia tai 6 kananmunaa ja mahan täyteen..
Sipuli sinällään on terveellistä:
alentavat kolesterolitasoa, vahvistavat immuunijärjestelmää ja auttavat osaltaan ehkäisemään sydän- ja verisuonitautien ja sydänsairauksien syntymistä.
mutta esim prisma kotimaista sipuli 500g on tänään hinta 0,89 ja siinä on 4-5 sipulia. Niistä saa riittämään makua n 10 ateriaan...
toki jos sen sipulin kohdalla tulee "mahtaako mulla olla enää varaa" niin sitten pärjää ilmankin - ilmeisesti kuitenkin ne "olennaisimmat" ruot mahtuu omaan budjettiin.
kun on nuori, työtön ja työkykyinen niin silloin kuuluukin olla yhteiskunnan tuilla KÖYHÄ jotta se motivoi etsimään töitä ja parantamaan omaa talouttaan.
Kuten Matias ilmeisesti nyt olikin löytänyt töitä, ja sipuli-köyhyys oli ohimenevää.
Matiaksessa kiteytyy kaikki se, mikä on nykyajan nuorissa pielessä.
Vierailija kirjoitti:
Omien lasteni opiskelija-asuntoon ostettiin jotain ryynejä puuroa varten, jauhoja ja kananmunia. Lisäksi hiivaa, suolaa ja mausteita. Niillä oli pelastettu sellaiset aamut, kun oli ollut nälkä ja rahat lopussa tai kaupat kiinni. Lihaa, kalaa, hedelmiä, sipulia ym. ostivat silloin, kun oli varaa eli maanantaisin, kun menivät kotoa viikkorahoineen.
Vierailija kirjoitti:
Matiaksessa kiteytyy kaikki se, mikä on nykyajan nuorissa pielessä.
On alkoholisoitunut vätys
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos ei tykkää kaurapuurosta? Ehkä Matias ei pysty sitä syömään ja tulee oksu jos edes yrittää.
Kävisikö munakas? Parilla eurolla saa jo monen aamun aamupalat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän sairastui.
Ei ne sairaudet taivaalta tipu.
Mulle kyllä tuli aika kauan kestänyt paniikkihäiriö, kun lähisukulainen tappoi yhtäkkiä kolme nuorta. Mietin vain, että mikä estäisi minuakin sekoamasta niin totaalisesti.
Se on mun mielestä hauskaa miten puuron vastustajat aina mollaavat "pelkkää hiilaria koko annos" - myös hiilareita ihminen tarvitsee joka päivä ja parempi puurosta kuin esim pullasta tai pizzasta - ja erittäin harvassa ovat ne ortorektikot, jotka jokaisen suupalansa miettivät sillä aspektilla, että tulee optimaaliset ravintoaineet...
Vierailija kirjoitti:
Kommentoijat eivät selkeästi ole olleet köyhiä.
Joo, sipuli ei ole kallista, mutta jos viikon ruokiin on käytettävissä vaikka 10 euroa niin saa kyllä tarkkaan miettiä, että mitä kannattaa ostaa. Itsekin pahimpina köyhyysaikoina elin esim. ilman salaattia, joka ei mitään kauhean kallista ole, mutta salaattiruukun hinnalla saa purkin maustamatonta jogurttia tai 6 kananmunaa ja mahan täyteen..
Kyllä olen ollut köyhä. Silti minulla oli aina enemmän käytettävissä viikon ruokiin kuin 10€. Mihin se muu raha kului? Oikeasti köyhä ei osta turhaa tavaraa, päihteitä tai muuta sellaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävisikö munakas? Parilla eurolla saa jo monen aamun aamupalat.
Sehän on hyvää, halpaa ja täyttävää. Mutta Matias voi olla allerginen kananmunille eikä pysty niitäkään syömään.
- tuliko muuta?
- kaks sinistä Marlboro
...tais unohtua jutusta.