Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

1 lk. menevä poika 136 cm ja 41 kg, sukulaisten mielestä lihava ja syyllistävät meitä vanhempia lapsen painosta

Vierailija
16.06.2024 |

Poika on aina ollut isokokoinen ja rotevarakenteinen. Ei mielestäni näytä mitenkään lihavalta, pientä lapsen pyöreyttä on. Syö tavallista ruokaa ja herkkuja vain viikonloppuna.

Mutta nyt mm. miehen sisko on syyllistävään sävyyn kommentoinut pojan painoa ja ihan suoraan sanonut, että olemme syöttäneet lapsen porsaaksi.

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ekaluokalle menevä painaa puolet tuosta. Tuon kokoinen lapsi on lihava, joten kyllä teidän nyt vaan pitää kiinnittää siihen ruokavalioon huomiota, tuossa iässä se on vielä helppoa/mahdollista. Muutaman vuoden päästä on jo paljon hankalampaa, eikä tuo ongelma ihan itsekseen korjaannu. 

Vierailija
22/60 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No on kyllä roteva.

Osa ihmisistä on rotevia läpi koko elämänsä. Minä olen alle BMI25, mutta rotevuuden (leveät hartiat ja lyhyt kaula sekä pyöreät posket) vuoksi joka kerta saa lääkärissä käydä vaaalla ja kuulla vihjeitä siitä että terveys menee ja tauti tulee ihan pian. Minun veljeni, siskoni ja serkkuni ovat samanlaisia kuulantyöntäjiä ja moukarinheittäjiä. Ilmeisesti isoisien rotevuusgeenit vaikuttavat asiaan. Minun ei ole helppoa löytää tarpeeksi suuria kenkiä tai nahkahanskoja ja kaikki yläosat joudun ostamaan hartioiden leveyden mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pituus on vielä ihan ok mutta painoa on ihan liikaa. Kyllä sen täytyy myös näkyä.

Vierailija
24/60 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ylipainoa kullä.

Kannattaa rauhoittua ja katsoa Käypä hoito-sivustolta lapsen painoindeksistä. Tuskin lapsi on menossa mihinkään valokuva- tai mainosmalliksi. Sama koskee suurinta osaa hänen ikäluokastaan.

Vierailija
25/60 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ylipainoa kullä.

Kannattaa rauhoittua ja katsoa Käypä hoito-sivustolta lapsen painoindeksistä. Tuskin lapsi on menossa mihinkään valokuva- tai mainosmalliksi. Sama koskee suurinta osaa hänen ikäluokastaan.

Ko poika on ylipainoinen.

Vierailija
26/60 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraava Karelin - vie se painiseuraan! 

Vierailija
27/60 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No on kyllä roteva.

Osa ihmisistä on rotevia läpi koko elämänsä. Minä olen alle BMI25, mutta rotevuuden (leveät hartiat ja lyhyt kaula sekä pyöreät posket) vuoksi joka kerta saa lääkärissä käydä vaaalla ja kuulla vihjeitä siitä että terveys menee ja tauti tulee ihan pian. Minun veljeni, siskoni ja serkkuni ovat samanlaisia kuulantyöntäjiä ja moukarinheittäjiä. Ilmeisesti isoisien rotevuusgeenit vaikuttavat asiaan. Minun ei ole helppoa löytää tarpeeksi suuria kenkiä tai nahkahanskoja ja kaikki yläosat joudun ostamaan hartioiden leveyden mukaan.

Paljos on ikää? Tyypillisesti lihovat 20-30 -vuotiaat kiistävät ongelmansa aika pitkään. Jos paino ei kasva niin ei ongelmaa, mutta eiväthän he edes seuraa sitä...

Vierailija
28/60 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä iso lapsi. Mun ekaluokalle menevä poika on 120cm ja painoa 21kg. Ja näyttää ihan keskiverto olevan pituuden puolesta kun esim joukkuekavereihin vertaa. Hoikka kylläkin...ei vain ruoka maistu.

Vierailija
29/60 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ihan kotiruoallakin lihoo. Jotkut lapsetkin tempaisevat helposti miehen kokoisen annoksen lihapullia ja muusia. Itse söin lapsena tavallista kotiruokaa paljon, ruoka oli vain niin hyvää. Onneksi teini-iän kynnyksellä tuli enemmän järkeä päähän siinä. Vanhemmat eivät rajoittaneet.

Ongelma ei olekaan yleensä ruoka vaan erittäin vähäinen fyysinen rasitus. Minunkin lapsuudessa syötiin kermakastikkeita ja vaikka mitä kotiruokana, mutta kun ulkoiltiin aamusta iltaan kesät talvet niin eipä siinä päässyt juuri lihomaan. Tänä päivänä lapset ovat liian passiivisia.

No kyllä se on se ruokakin ongelma, ja ap:han kertoo että lapsi liikkuu. Kannattaa toki miettiä paljonko, suositukset löytyy netistä. Lapsilla toki on vaiheita, mun lapsella oli 7-8v iässä pitkään kausi että söi yhtä paljon kuin minä. Eikä se näkynyt missään, on ennemmin laiha kuin pyöreä. Toki ruoka ei meillä ole mitään kermakastiketta. 

Vierailija
30/60 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi jaksaa kyllä kävellä, juosta ja liikkua. On päiväkodissa kehuttu, että pärjää hyvin mm. juoksussa ja pallopeleissä.

T. ap

Ei oo huolta jos syö normaalisti ja liikkuu, päiväkodissa kyllä huomataan jos lapsi ei pysty osallistumaan samaan tapaan liikuntaa kuin muut lapset tai syö huomattavasti enemmän kuin muut ikäisensä.

Vierailija
31/60 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

136 cm on erittäin pitkä ekaluokkalaiseksi. Painoa on toki reilusti, mutta mitenkään hätääntyä ei tarvitse. Lasta ei pidä ruveta laihduttamaan, vaan kasvua seurataan. Tilanne voi korjaantua hyvin lukuvuoden aikana, jos aktiivisuus on hyvää, eikä pituuskasvu kovasti jarruunnu. 

Vierailija
32/60 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ylipainoa kullä.

Ko poika on ylipainoinen.

Itseasiassa painoindeksin mukaan ei edes ylipainoinen vaan lihava. Joten kyllä asiaan pitää puuttua heti, eikä vasta sitten kun tulee oikeita ongelmia. 

Vierailija
33/60 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten bmi laskuri

https://www.kaypahoito.fi/pgr00068

Vierailija
34/60 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun ekaluokalle menevä painaa puolet tuosta. Tuon kokoinen lapsi on lihava, joten kyllä teidän nyt vaan pitää kiinnittää siihen ruokavalioon huomiota, tuossa iässä se on vielä helppoa/mahdollista. Muutaman vuoden päästä on jo paljon hankalampaa, eikä tuo ongelma ihan itsekseen korjaannu. 

Varmasti on myös puolet tuosta pituudesta!  134cm on normaali 10v lapsen pituus. Mulla on saman kokoinen 7v tyttö ja kyllä on lähinnä 3 luokalla koulussa muut lapset samaa kokoa!

Vierailija
35/60 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pituus on vielä ihan ok mutta painoa on ihan liikaa. Kyllä sen täytyy myös näkyä.

Paino tasaantuu kun lapsi kasvaa. Kun sitä painoa on ollut vauvasta asti ja ruokailu ja liikunta on normaalia niin se on vaan lapsen pyöreyttä mistä tässä on kyse.

Vierailija
36/60 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi ei voi olla roteva. Tuossa iässä kellään ei ole mitään lihaksia ja luustokaan ei ole vielä kasvanut. Lapset ovat laihoja luikkuja (normaaleita) tai sitten lihavia. 

Vierailija
37/60 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, jos on vähän pyöreyttä, niin nyt voi alkaa panostaa koko perheen voimin liikuntaan. Massakaudeksi sanotaan sitä, että otetaan pintaan vähän laardia, joka sitten muutetaan lihakseksi myöhemmin treenaamalla.

Ajattelepa siltä kannalta, että vaikka on muutama kilo ylimääräistä, sitä on vain muutama kilo. Se lähtee hetkessä, kun alkaa aktiivisemman elämän ja syö terveellisemmin.

Vierailija
38/60 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No on kyllä roteva.

Juujuu ei kaikkien tarvitse olla hoikkia, mutta jos lapsen BMI on pitkälle yli 30 niin ei kyse ole enää normaalista rotevuudesta. 

Vierailija
39/60 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni oli 3.luokalle mennessä 37kg, koulun terkkari piti painoa liian suurena ja lapseni tulee siksi mennä kontrollikäynnille puolen vuoden päästä painon takia

Vierailija
40/60 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti on myös puolet tuosta pituudesta!  134cm on normaali 10v lapsen pituus. Mulla on saman kokoinen 7v tyttö ja kyllä on lähinnä 3 luokalla koulussa muut lapset samaa kokoa!

Juu on paljon lyhempi tämä ekaluokalle menevä. 9v tyttö on tuon mittainen ja painaa n. 26kg.