Kokemukseni eri ovistesteistä
Tikuttelin yhden kuukauden ajan Mammaksi.fin ovistesteillä mutta viivat jäi niin haaleiksi että aloin jo pelätä että ovista ei tapahdu ollenkaan. Sitten päätin hankkia Clearbluen digitaalisen ovistestin (kallis hinta vähän tosin epäilytti) ja testasin tässä kierrossa. Ja selkeä ovisplussahan sieltä tulikin kp 12. Digitaalisen testin takia ei tarvinnut tuijotella viivoja ja miettiä, onko se nyt haalea vai ei...
Mutta: tein tässä kierrossa vertailun vuoksi MYÖS Mammaksin ovistestin ihan samoina päivinä kun digitaalisen testinkin. Ja viivat pysyivät koko ajan samanlaisina haaleina viiruina eikä ovis löytynyt ! Eli Mammaksin testi on todella epätarkka. Omien kokemusten perustella en suosittele sitä käytettäväksi.
Digitaalinen testi on tosin kallis ja huonona puolena se, että laitteeseen ei voi ostaa uusia liuskoja. Testipaketissa on siis mittari ja 7 liuskaa. Itselläni tosin jäi neljä liuskaa yli joten käytän ne ensi kierrossa.
Kommentit (8)
mä ostin uuden donna-sylkitestin mutta en saanut siitä mitään tolkkua ja vaikka keskellä kiertoa tuli limat niin ei näyttänyt mitään. TOSIN vanhan tiedon mukaan en vissiin ovuloi joka kuukausi koska rakkuloita ei ole aina ollut näkyvissä...seuraavan kerran kun on mahis niin tikutan ja käytän sylkitestiä. Kaikki aseet esiin siskot!!!! täys taisto päälle vaan!!!
Eli mä sain kyllä mammaksilla komean tumman viivan, joka oli vielä kontr.viivaa paksumpikin! Eli positiivinen kokemus taas mulla!
Mulla toimi mammaksi ekalla kierrolla hyvin. Tuli kontrolliviivaa selvästi tummempi viiva.
Mutta kaksi seuraavaa kiertoa ovat olleet pettymys. Tulee vaan haaleita viivoja ja tuhruisia jälkiä tuloksen päälle. Siksi olen ollut varma etten ole ovuloinut, mutta nähtävästi testeissäkin on ollut vikaa...?
Nyt olen tuolla Advancen testejä tuhlannut 8 eikä vahvempaa viivaa tullut, menossa on kp16. Pari vuotta sitten käytin Aconin liuskatestejä ja siinä tiesi että jos oli vähän tummunut viiva pian saa tummemman viivan kun kontrolliviiva. Nyt täällä toisella merkillä pari kertaa ollut tummempi viiva kuin ihan hailakka, mutta ei vielä yhtä tumma kuin kontrolliviiva. Lisäksi aina seuraava tikku on taas tosi haalee. Eli vaihdellut paljon. Kerran koitin samana päivänä mitata ja oli muuttunut ihan haaleaksi ja seuraavana päivänä taas tummemmaksi.
Olen miettinyt vaikuttaako tähän ilman lämpötila kun on ollut näitä helteitä ja meillä sisälläkin on mittarissa +27. Eli näyttääkö lämpöisellä ilmalla haaleamman tuloksen. Tai sitten nää tikut vaan vaihtelee tai meikäläisen hormoonitaso heittelee.
Kiitoksia APlle tuon digitaalisen mittarin kokemuksista. Taidan hankkia sellaisen seuraavaan kiertoon.
Olettko huomanneet että eri testien herkkyys vaihtelee? Esim. Advancen testi on 25 UI/l ja apteeksita ostamani Aconin testi 40UI/l. Kaikissa tuota herkkyyttä ei ainakaan paketin päällä lue.
Sitten löysin netistä tiedon että hormoonin määrä vaihtelee naisella ovulaation aikaan 15-70 UI/l. Eli jos tuottaa vain tuota vähäisempää hormoonitasoa, niin eihän se mun järjen mukaan testissä näy! ainakaan vähemmän herkässä.
No nyt on kokemuksia (kun niitä kyselin tuossa aiemmin..)
Käytin mammaksin testiä joitakin päiviä ja kun viiva oli puolet kontrolliviivan vahvuudesta, tein Clearbluen digitaalisen testin. Se näytti negaa.
Kun mammaksi testi oli parin päivän päästä " kenties yhtä vahva" kuin kontrolliviiva niin tein samalla Clearbluen digitaalisen testin. Tällä kertaa näyttikin sitten plussaa.
Näin säästyi kalliita testejä ja löysin ovulaation kahdella digi-liuskalla ja viidellä mammaksin testillä. En muista kuka palstalla käytti tätä " menetelmää" , mutta loistoidea!!
Aivan absolut suosittelen ostamaan sen digitaalisen niin ei tarvitse arpoa.
Jos tarvitsee mennä seuraavaan kiertoon testailemaan (pliiiiiiis ei!) tiedän miltä mammaksin viivan pitäisi näyttää. Se oli mulla kapeampi kuin kontrolliviiva, mutta yhtä vahva.
Save on Tests.comin testit ovat kaikkein halvimpia, ja kun tilaa ison satsin, ei tarvitse säästellä liuskoja. Ovat näyttäneet hyvin LH-piikin. Mikään testihän ei kerro sitä, tapahtuuko ovulaatio todella, vaan liuskatestit mittaavat LH-pitoisuutta ja sylkitestit estrogeenipitoisuutta. Näillä voidaan ennustaa sitä, onko ovulaatio mahdollinen lähiaikoina, mutta itse ovulaation (munarakkulan puhkeamisen) voi todeta vain ultraäänellä.
Minulla myös samankaltaisia kokemuksia. Olen koko vuoden yrittänyt tikuttaa ovulaatiota Halpatestin ovulaatiotikuilla, mutten ole ikinä saanut edes tasavahvoja viivoja. Olen luullut, etten ovuloi lainkaan, mutta sitten toukokuussa tulin raskaaksi, joka kuitenkin meni kesken. Tällöin ovulaation ajattelin olevan, kun testiviiva oli vaaleanpunainen.
Nyt kuitenkin ostin myös Apteekin ovulaatiotestin. Ovulaation aikaan sain limojen lisäksi testiin ensin kaksi tasavahvaa viivaa ja sitten jopa testiviiva oli kontrolliviivaa vahvempi! Kokeilin samalla näitä Halpatestin ovulaatiotestejä, ja ne näyttivät vain vaaleanpunaista himmeää viivaa.
Eli itse en enää aio käyttää muita kuin noita kalliimpia testejä. :)