Tietäjät: kysymys juoksulenkkareista?
Olen juossut vanhoilla juoksulenkkareilla, joissa ei ole käytännössä juuri mitään tukea, mutta niillä on inhottavaa juosta asfaltilla yhtään pidempiä lenkkejä
Ostin uudet Nike Pegasukset, joissa paljon iskunvaimennusta ja tukea, ja niiden kanssa tuntui, kuin lähes koko jalkapohjat olisi liekeissä. Juoksin ehkä 15 lenkkiä ja asiaan ei tullut helpotusta.
Ostin nyt Nikeltä paljasjalkalenkkarit, joissa oikeastaan vaan pientä tukea jalkaholville. Kenkä on lähes täydellinen! Ihanan kevyt, oikea koko ja ihanaa juosta myös asfaltilla, mutta tuo pienikin tuki jalkaholville aiheuttaa samaa polttavaa tunnetta siihen jalkaholvin kohdalle. Ajattelin taas juosta sen 10-15 lenkkiä ja katsoa tottuuko jalka tuohon.
Jalka on "neutraali", holvissa on ihan pikkuisen holvin korkeutta (lapsena oli enemmän ja lapsena minulla olikin tukipohjallinen kaikissa kengissä, teini-iän jälkeen en ole tarvinnut missään kengässä tukipohjallista).
Kysymys; missä on vika, kun kaikki tuki aiheuttaa polttavaa tunnetta (ei ole kyse siitä, että jalat kuumenisi kun huonosti ilmaa vaihtuu kengässä)?
Kommentit (6)
En osaa kunnolla vastata kysymykseesi, mutta sanoisin että käytä ihmeessä paljasjalkakenkiä, jos ne ovat sinulle hyvät. Minä olen juossut sellaisilla jopa maratonin, melkein koko matkan vieläpä asfaltilla. Joku voi sanoa, ettei niin kannata tehdä, mutta minulla ainakin rasitusvammat loppuivat täysin, kun siirryin paljasjalkajuoksuun.
Nyt kun kokeilen tavallisia juoksukenkiä, tuntuvat ne puristavilta ja samaan aikaan liian pehmeiltä. Lisäksi niillä juoksutyyli ei ole päkiäpainotteinen ja juoksu ei rullaa kunnolla.
Tukea tarvitsee vain mikäli askel ei ole riittävän suora eli jalka vemputtaa ja näin aiheuttaa vammaa. Pehmustettu kenkä on käytännössä ylipainoa varten.
Käytä sitä mikä sopii. Itse olen käyttänyt vuosia Mizunon kenkiä, missä on todella voimakas vaimennus. Vaimennus ei kyllä kestä tehokkaana lähellekään sitä kilometrimäärää, minkä yleensä kengillä juoksen eli 1500 km. Malli kuitenkin sopii minun askellukselle. Nyt taitaa olla menossa kuudes kenkäpari ja talvella ostin alennuksesta jo valmiiksi seuraavat.
Tämä on aina todella henkilökohtaista mikä sopii kenellekin. Olen juossut 19 vuotta, muttei minullakaan ole ap:n ongelmaan suoranaista ratkaisua. Itse juoksen low drop kengillä, eli 4mm dropilla ja luonnollisesti neutaalilla askelluksella. Kun mun low dropit lähestyi loppuaan niin huomasin sen siitä että päkiät tulivat kipeiksi kun vaimennus (se vähäinen) oli kulunut loppuun ja oli aika vaihtaa uusiin kenkiin. Juoksen asvaltilla. Hieronta voisi auttaa ja niiden kalvojen availu, kuten yllä joku jo kommentoi. Ongelma voi olla jossain muualla jalassa kuin juuri tuossa holven kohdalla. Itselläni kipeytyi kantapää yksi kevät kun rotatoin kenkiä liian tiheään ja samalla lisäsin kilometrimatkaa liian nopeasti. Kokeilin erilaisia venytyksiä kunnes huomasin että kantapään ongelma ratkesi kun venyttelin nilkkoja.
Olen pahoillani, olen erikoistunut loitsuihin ja taikajuomiin :( t. Eräs gallialainen tietäjä
En tiedä. Neuvoisin kuitenkin huolellisesti ja ajan kanssa rauhallisesti hieromaan jalkoja. Sen voi hyvin tehdä itsekin. Kohteena sekä varpaat, päkiä kantapää että nilkat. Syvemmältä kalvot, erityisesti juuri tuo kaaren alue, joka sinulla ilmeisesti on ongelmana.