Juuri nyt: Kokoomus poistaa sunnuntailisät!
Kokoomus hyväksyi tämänpäiväisessä puoluekokouksessaan linjakseen, että sunnuntailisät eivät olisi enää turvattu lakisääteisesti, vaan ne vietäisiin paikallisen sopimisen piiriin.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/sdp-poyristyi-kokoomus-kay-seuraava…
Näin sitä Suomen asioita ajetaan: puoluekokouksessa päätetään 2,6 miljoonan kansalaisen palkkauksesta noin vain vaikka asia ei edes puolueelle kuulu. Suomi nousuun!
Kommentit (2108)
Vierailija kirjoitti:
Voiko joku nyt vastata, että mikä tekee juuri sunnuntaista niin erityisen arvokkaan päivän??
Yhteiskunta pyörii tietyn rytmin mukaan. Olen tehnyt 20 vuotta vuorotyötä. Minulla ei ole yhtään harrastusta. En voi sitoutua mihinkään, en edes muutamaksi kerraksi. En pääse tapahtumiin. Monia ystäviä näen kerran vuodessa. Minulla ei ole elämää. Yhdet vapaat menee nukkuessa. En ehdi edes palautua. Sunnuntai korvaus tuntuu pieneltä lohdulta mutta se auttaa joten kuten hyväksymään tämän. Ilman korvausta en enää jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän on mukavaa, jos jatkossa esim ravintolat ovat auki sunnuntaisin, tai esim pankit voivat tarjota asiakaspalvelua myös sunnuntaisin. Pienemmät putiikit voivat olla auki sunnuntaisin. Tämä on meidän kaikkien etu.
Meinaat että esim muutenkin matalapalkkaiset kokit ja tarjoilijat tulee into piukeena pyhäpäivänä töihin tavallisella arkipalkalla.
Ai niin kun kirkkoon pitää päästä pyhänä. Kun ollaan niin hartaita uskovaisia.
Ihan vaan lasteni kanssa vietän mieluummin viikonloput jos palkka ei oo parempi kuin arkena.
Sama täällä. Tai otan kakkosduunin, misää maksavat paremmin viikonlopuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hassua kuinka täällä huudetaan pyhälisien perään, kun kirkkoon kuuluu vain n. 60 % suomalaisista ja niistäkin valtaosa on eläkeläisiä.
Miten kirkko tähän liittyy? Pyhälisähän maksetaan mm. itsenäisyyspäivältä ja vappupäivältä. Ovatko ne mielestäsi kirkollisia pyhiä?
Ehkäpä siten, että tämän keskustelun otsikko ja aihe on "Juuri nyt: Kokoomus poistaa sunnuntailisät!"
Sitä samaista "sunnuntailisää" (oikelta nimeltään pyhäkorvaus) maksetaan myös itsenäisyyspäivältä, vapulta jne. Etkö oikeasti tiennyt tätä?
Niistä kokoomus ei ole nyt maininnut m
Ei ole olemassa mitään erillistä sunnuntailisää. On vain pyhäkorvaus, jota maksetaan sunnuntailta sekä arkipyhiltä. Opettele edes perusasiat ennen kuin tulet aikuisten palstalle keskustelemaan.
Sunnuntaityökorotus ja arkipyhäkorvaus ovat kyllä eri asia.
Mihin sunnuntailisä siis oikeasti perustuu, sehän ei nykyisessä 24/7 maailmassa poikkea mitenkään muista viikonpäivistä? Sunnuntaina tehtävä työ ei poikkea muina päivinä tehtävästä työstä.
Jos se ei eroa mitenkään muista päivistä, miksi sinä et ole tällä hetkellä tekemässä sunnuntailisän piiriin kuuluvia työtunteja normaalilla arkipalkalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko joku nyt vastata, että mikä tekee juuri sunnuntaista niin erityisen arvokkaan päivän??
Yhteiskunta pyörii tietyn rytmin mukaan. Olen tehnyt 20 vuotta vuorotyötä. Minulla ei ole yhtään harrastusta. En voi sitoutua mihinkään, en edes muutamaksi kerraksi. En pääse tapahtumiin. Monia ystäviä näen kerran vuodessa. Minulla ei ole elämää. Yhdet vapaat menee nukkuessa. En ehdi edes palautua. Sunnuntai korvaus tuntuu pieneltä lohdulta mutta se auttaa joten kuten hyväksymään tämän. Ilman korvausta en enää jaksa.
Eikö lauantaina tehty työ väsytä?
Vierailija kirjoitti:
Jos hyväksyt tämän, on lapsesi seuraava. Tämä on omantunnon kysymys!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen tuhannennen kerran virastot ovat kiinni, koulut ovat kiinni. Yleisesti ottaen suurimmalla osalla on silloin vapaata. Silloin siitä pitää maksaa korvaus, jos joudut olemaan töissä, koska puolisosi ja lapsesi ovat kotona! He jotka joutuvat olemaan töissä muiden ollessa vapaalla, olisivat ihan taatusti mielummin kotona perheensä kanssa ilman tuota korvausta. Monen on vain ollut jo pelkästään taloutensa takia pakko olla töissä sunnuntaisin. Nyt tuo pakko poistuu,koska tyhjän saa ilmankin. Konkurssi tulee monelle, joka tapauksessa.
Virastot ja koulut ovat kiinni yhtä lailla myös lauantaina, mutta silloin ei ole tuplapalkkaa. Perustelusi ontuu.
- eri
Itse asiassa lauantaina klo 18 jälkeen on tuplapalkka. Ja noin muutenkin lauantailta saa korotetun palkan. Jankkauksesi on perusteetonta.
Ihminen, jolle sunnuntai on päivä muiden joukossa, ei kyllä todennäköisesti tee muuta töitä kuin äärioikeiston tai Venäjän trollitehtaalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lauantai on ihan virallisesti työpäivä, joten se on eri juttu.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kauppojen ylipäänsä pitää olla auki sunnuntaisin ja kansallisina juhlapäivinä ja yömyöhään? Ihan hyvin pärjättiin suppeammilla aukioloilla vielä 2000-luvun alussa. Kaiketi tässä vaiheessa ilmastonmuutosta jokainen ymmärtää, että kuluttamista pitää vähentää ihan jo ympäristösyistä.
Ei tarvitsekaan. Mutta aika monen muun paikan tarvitsee. Ei sunnuntailisä liity pelkästään kaupan alaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa lauantaina klo 18 jälkeen on tuplapalkka. Ja noin muutenkin lauantailta saa korotetun palkan. Jankkauksesi on perusteetonta.
Mielestäsi voisi siis olla niin, että sunnuntaina tulisi tuplapalkka klo 18 alkaen ja siihen asti vähemmän korotettu palkka. Se olisi minunkin mielestäni hyvä välimuoto matkalla kohti oikeudenmukaisempaa tulevaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Kokoomuksella on ideoita, joilla saataisiin lisää taloudellista toimeliaisuutta eli talouskasvua. Se olisi hyödyksi kaikille. Minä-minä-demarit ajattelevat vain lyhyen tähtäimen omaa etua.
Kokoomuslaiset ei osaa ajatella napaansa pidemmälle. Eivät ole mitään shakkimestareita.
Entäs kun ihmiset = ASIAKKAAT jääkin palkan pudottua viikonloppuisin kokonaan sinne himaan? Ei oo varaa käydä huvituksissa eikä shoppailemassa. Verkosta vaan tilaavat alibabaa ja temua. Juovat ja syövät himassa. Viikonloppuna ehtii hyvin värjätä ja leikata oman tukan. Tai vaihtaa autoon öljyt ja renkaat. KUN EI KÄY MISSÄÄN.
Ne jotka sanovat että sunnuntai on päivä muiden joukossa eikä muitakaan lisiä tarvitsisi maksaa ovat ma-pe työskenteleviä päivätyöläisiä.
Palvelu- ja teollisuusaloilta ne lisät halutaan viedä pois. Olihan tämä jo odotettavissa. No siinäpähän sitten sopivat paikallisesti jos joku erehtyy näistä puljuista töitä kyselemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hassua kuinka täällä huudetaan pyhälisien perään, kun kirkkoon kuuluu vain n. 60 % suomalaisista ja niistäkin valtaosa on eläkeläisiä.
Miten kirkko tähän liittyy? Pyhälisähän maksetaan mm. itsenäisyyspäivältä ja vappupäivältä. Ovatko ne mielestäsi kirkollisia pyhiä?
Ehkäpä siten, että tämän keskustelun otsikko ja aihe on "Juuri nyt: Kokoomus poistaa sunnuntailisät!"
Sitä samaista "sunnuntailisää" (oikelta nimeltään pyhäkorvaus) maksetaan myös itsenäisyyspäivältä, vapulta jne. Etkö oikeasti tiennyt tätä?
Kummastakin maksetaan tuplapalkka eli sama asia on kyseessä. Itselläni ihan työsopimuksessakin lukee vain pyhäkorvaus ja sen perässä määritelmä, mitkä päivät se kattaa. Ei ole mitään erillistä sunnuntaikorvausta meillä.
Vierailija kirjoitti:
Lauantai on ihan virallisesti työpäivä, joten se on eri juttu.
Väsyttääkö virallisena launtaityöpäivänä tehty työ vähemmän kuin sunnuntaina tehty?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tämän yhteiskunnan tarvitse oikeasti pyöriä 110% teholla 24/7... minä en osta yhtään enempää vaikka kaupat olisi aina auki.
Hyvä, että sinäkin osaa ajoittaa tapaturmat ja sairastumiset arkipäiviin klo 8-16 välille. Säästyy iso kasa euroja, kun pistetään kaikki palvelut kiinni ns. virka-ajan ulkopuolella.
Silloin luulisi johonkin asiaan löytyvän myös maksuhalukkuutta, jos se on välttämätön.
Vassuilla ainakin löytyy halukkuutta kiristää toisten hädällä ja käyttää ihmisten terveyttä neuvotteluvalttina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen tuhannennen kerran virastot ovat kiinni, koulut ovat kiinni. Yleisesti ottaen suurimmalla osalla on silloin vapaata. Silloin siitä pitää maksaa korvaus, jos joudut olemaan töissä, koska puolisosi ja lapsesi ovat kotona! He jotka joutuvat olemaan töissä muiden ollessa vapaalla, olisivat ihan taatusti mielummin kotona perheensä kanssa ilman tuota korvausta. Monen on vain ollut jo pelkästään taloutensa takia pakko olla töissä sunnuntaisin. Nyt tuo pakko poistuu,koska tyhjän saa ilmankin. Konkurssi tulee monelle, joka tapauksessa.
Virastot ja koulut ovat kiinni yhtä lailla myös lauantaina, mutta silloin ei ole tuplapalkkaa. Perustelusi ontuu.
- eri
Monilla aloilla saa myös lauantailisää, illasta vielä usein enemmän. Kai sinä tämän tiesit vai kommentoitko tietämättä aiheesta mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta siihen asti koko arvokkaan lauantaipäivän ajan saa vaan 20 % lisän. Minusta tuossa on kyllä todella merkittävä ero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Montako kertaa sinulle pitää kertoa, että lauantailtakin saa lisän? Klo 18 jälkeen tasan saman lisän kuin sunnuntailta.
Miksi kauppojen ylipäänsä pitää olla auki sunnuntaisin ja kansallisina juhlapäivinä ja yömyöhään? Ihan hyvin pärjättiin suppeammilla aukioloilla vielä 2000-luvun alussa. Kaiketi tässä vaiheessa ilmastonmuutosta jokainen ymmärtää, että kuluttamista pitää vähentää ihan jo ympäristösyistä.