Lapsella kuumetta yli 40C :(
Korvatulehdukseen saatu eilen lääkitys, tunti sitten annoin kuume- ja kipulääkitystä mutta noin kovat lukemat.
Arvatkaa tuntuuko pahalta. Nukkuu nyt, joten hetken helpotus.
Lapsi on 4v.
Kommentit (11)
Äsken lapsi otti hieman vettä ja oksensi.
Ehkä meillä sittenkin lääkeaineyliherkkyyttä?!
Nukkuminen jo rauhaisampaa, eli hengitys ei hurjan tiheää joten ehkä kuume laskussa. " Äiti mullon niin kauhean kylmää" ...
Vierailija:
Nukkuminen jo rauhaisampaa, eli hengitys ei hurjan tiheää joten ehkä kuume laskussa. " Äiti mullon niin kauhean kylmää" ...
tuo kyllä viittaa enemmän kuumeen nousuun. Kun se laskee, tulee hiki.
Jos lääkityksestä huolmatta on yli 40, kannattaa olla tarkkana. Lääkeaineallergia on yksi mahdollisuus.
voi myös olla kuume nousussa. En itse voi olla 40 asteen kuumeessa ilman vaatteita/peittoa.
esim pahoissa kuumekouristuksissa lapsi saatetaan jopa viedä pakkasella hankeen ja peitellä lumella. Sairaalassa taas laitetaan jääpalakylpyyn.
Ite olen seisyt toppavaateissa laspi sylissä 15 asteenpakkasessa ja lapsella oli päällään vaipat.... Hurjalta tuntui mutta niin laski kuume. Ja lapsen olo helpottui. Mutta sitä ei saa tehdä noin vain vaan sitten viimeisenä keinona. jos kuumelääke ei alenna kuumetta. Ai niin ajettiin muuten samaisen lapsen kanssa sairaalallekkin niin että poika oli vaipoissa ulkona tuo 15 astetta pakasta ok. auto oli autotalissa, kanettii poika päivystykseen pelkissä vaipoisa huiviin käärittynä ja heti kun päästiin siälle laitettin huivi pois. ihmiset katsoi hiukan pitkään... mutta lääkäri sanoi että oli hyvä kun tajusime tehdä niin. Ja meillä tosiaan ei tavaliset kuumelääkkeet siloin alentanut kuumetta mihinkään. joten tuo oli ainut ratkasiu.
Nyt lapsi nukkuu rauhallisesti (ilman peittoa t-paidassa ja pikkuhousuissa). Lääkäri ei ole vielä palaillut soittopyyntööni, mutta toivon että tämä tästä selviäisi eikä tarvitsisi lähteä tuota pientä pukemaan ja lääkäriin viemään.
Lääkkeen tuoteselosteessa sanotaan " jos kuurin aikana ilmaantuu ihottuma, korkea kuume, ... , keskeyttäkää käyttö ja ottakaa yhteys lääkäriin" . Kuuri alkoi kuitenkin vasta eilen joten toivon että ei mennä lääkkeenvaihtoon :) Kuumetta ollut jo useamman päivän siis.
ap
Itse olen antanut vastaavassa tilanteessa yleensä 12h kuumelääkettä+särkyllääkettä yhtäaikaa. Tietysti kilojen mukaan. Niin on ohjeistettu minua sairaalasta.
Mutta siis en ymmärrä näitä ohjeita " vie lapsi heti lääkäriin" . Miksi? Mitä lääkäri voisi tehdä? Jos kyseessä on bakteeritulehdus, jo määrätty antibiootti todennäköisesti auttaa. Jos virus, niin ei. Kuumelääkkeiden teho on yksillöllinen, siis riippuu lapsesta. Tuollainen kuume voi kestää neljäkin päivää esim. influenssassa eikä siihen auta muu kuin aika.
Ei mulla ole kiire minnekään, lapsi saa sairastaa ihan rauhassa kunnes terve. Huolestuttaa vaan jos on mahdollisesti väärä lääke...
t. ap
Meni sitten vielä ihan vesiripuliksi :( Kuumeen sain laskemaan 39:ään.
voi esim. buranaa ja panadolia antaa ristiin. Tarkemmat ohjeet saat lääkäriltä tai apteekista.