Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eriarvoisuus konkretisoituu erityisesti silloin, kun ihminen on vaarassa joutua toisten mielivallan armoille

Vierailija
14.06.2024 |

Ja menettää oman toimintakykynsä. Kokemukset systeemistä ovat usein ainoa asia, jonka pienituloiset yhdistävät ajatukseen yhteiskunnasta. Yhteiskunta ei ole yhteinen asia, jonka täysivaltaiseen jäsenyyteen heillä on oikeus. Se on ulkopuolinen järjestelmä, jonka toimenpiteiden kohteina he ovat ja jonka yksipuolisista päätöksistä heidän arkensa sujuminen ja joskus selviytyminen ovat riippuvaisia. He kokevat olevansa systeemille, siis yhteiskunnalle näkymättömiä ja arvottomia. Osassa tämä herättää lähinnä kiukkua, osassa alistuneisuutta. Pienituloisten suhdetta yhteiskuntaan määrittää kuulumattomuus, ulkopuolisuus ja jatkuva puolustautumisen tarve. 

Myös tulevaisuus näyttäytyy pienituloisille usein pitkänä putkena samaa rämpimistä. Vaikka moni yrittää löytää uusia reittejä - uusia koulutuksia, kuntoutuksia, tukimuotoja - toivo tulevaisuudesta on ohutta. Moni ei jaksa uskoa, että asiat muuttuisivat olennaisesti parempaaan suuntaan. Jos yksi asia korjaantuu, jokin muu kohta pettää. Erityisesti pitkään työttömänä olleet kertovat, kuinka kasautuvat ja kroonistuneet terveysongelmat torppaavat kerta toisensa jälkeen askeleet eteenpäin. Koulutukset jäävät kesken sairauksien tai muiden vastoinkäymisten vuoksi, harjoittelupaikkaa ei löydy.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ajatuksia herättää?

Vierailija
2/13 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole pienituloinen. Ei ihmiset tarvitse tällaista opetusmateriaalia 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kertomasi pienituloisen puolustuskanta ja kiukkuisuus on se, joka tekee heistä syrjäytyneitä. Ei yhteiskunnassa kiinni olevat ihmiset millään muotoa suhtautuisi pienituloisiin mitenkään muihin verrattuna eri tavalla, mutta koska sieltä tullaan räyhäämään ja riitelemään, niin tietenkin muut puolustautuvat. Asiallisilla käytöstavoilla pääsee pitkälle. 

Vierailija
4/13 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ajatuksia herättää?

Kuulostaa juurikin siltä mitä itse koen.

Vierailija
5/13 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ole pienituloinen. Ei ihmiset tarvitse tällaista opetusmateriaalia 

Sinä voitkin varmaan painua vattuun tästä ketjusta sitten.

-ihminen

Vierailija
6/13 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo kertomasi pienituloisen puolustuskanta ja kiukkuisuus on se, joka tekee heistä syrjäytyneitä. Ei yhteiskunnassa kiinni olevat ihmiset millään muotoa suhtautuisi pienituloisiin mitenkään muihin verrattuna eri tavalla, mutta koska sieltä tullaan räyhäämään ja riitelemään, niin tietenkin muut puolustautuvat. Asiallisilla käytöstavoilla pääsee pitkälle. 

Vähänpä tiedä mistään mitään. Itse sain heti sairastuttuani uupumukseen ja loppuunpalettuani, kuulla järkyttävät määrät syyttelyä, päkättämistä, käskyttämistä, kometelua, neuvomista, kehoituksia ja luettelointia eri ammateista, jonne minun nyt heti pitäisi vaan mennä töihin. Olin todella huonossa kunnossa henkisesti, enkä jaksanut tai osannut puolustautua mitenkään. Ei minun terveysasiat kuulu kenenkään ruodittaviksi ja "hyväksyttäviksi" etenkään missään yleisönedessä ja sukujuhlissa.

Jotkut tuntuivat oikein nauttivan, kun saivat tietää etten ole missään töissä, nyt pääsee hyökyttämään ja ojentamaan entistä hyvää ihmistä.

En ole mikään kiukkuinen räyhääjä mitä kuvittelet, eikä syrjäytymiseni johdu siitä, vaan ihan vaan ihmisten raakuudesta, julmuudesta ja vihamielisestä suhtautumisesta heikommassa asemassa oleviin loppuun poltettuihin.

Vierailija
7/13 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähänpä tiedä mistään mitään. Itse sain heti sairastuttuani uupumukseen ja loppuunpalettuani, kuulla järkyttävät määrät syyttelyä, päkättämistä, käskyttämistä, kometelua, neuvomista, kehoituksia ja luettelointia eri ammateista, jonne minun nyt heti pitäisi vaan mennä töihin. Olin todella huonossa kunnossa henkisesti, enkä jaksanut tai osannut puolustautua mitenkään. Ei minun terveysasiat kuulu kenenkään ruodittaviksi ja "hyväksyttäviksi" etenkään missään yleisönedessä ja sukujuhlissa.

Jotkut tuntuiva

Olen sosiaalialalla töissä. Kyllä se ongelma on pitkälti syrjäytyneiden käytöstavoissa. Tullaan uhkailemaan, kiristämään, huudetaan, solvataan, huo r i tellaan jne. Mitäpä luulet, auttaako heidän asiaa?

Vierailija
8/13 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos "tullaan uhkailemaan, kiristämään, huudetaan, solvataan, huor i tellaan jne.", sitä suuremmalla syyllähän sinun esimerkiksi sosiaalityöntekijänä tai hoitajana pitää tehdä kaikkesi heidän eteensä. Sinut on palkattu edistämään työnantajasi ja viime kädessä koko yhteiskunnan etua. Yhteiskunnan etu on, että noiden tarkoittamiesi ihmisten taakka kevenee ja että he pääsevät elämässä eteenpäin. Sinun tehtäväsi on taipua vaikka millaiselle mutkalle, jotta heidän kärsimyksensä lievittyy.

Vierailija
9/13 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sosiaalialalla töissä. Kyllä se ongelma on pitkälti syrjäytyneiden käytöstavoissa. Tullaan uhkailemaan, kiristämään, huudetaan, solvataan, huo r i tellaan jne. Mitäpä luulet, auttaako heidän asiaa?

No enpä ole näin syrjäytettynä tuollaiseen syyllistynyt. Mutta yleistä ja syytä sinä ihan vapaasi niin paljon kuin sielu sietää. Ja ihmettele sitten kun jollain päähän potkitulla menee hermo sinuun.

Vierailija
10/13 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan asiallisesti ja nöyrästi tässä on käyttäydytty, mutta siitä huolimatta on tullut huonosti kohdelluksi ja saanut kokea vääryyttäkin. Oikeastaan se taitaa mennä niin, että mitä arempi olet ja mitä nujerretumpi niin sitä raaemmin sinua saa lyödä kuin vierasta sikaa.

Vierailija
11/13 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole totta. Täyttä paskaa. Ei ole herännyt tuo laatuisia tuntemuksia. Ainoastaan lisää rahaa olisi kivaa että on. Se auttaisi aina paljon. Mitään eriarvoisuuden tunnetta enole tuntenut työttömänä.

Päinvastoin hieman jopa prinsessamaista kun ei ole tarvinnut rämpiä töihin. Kuka siellätaas ylianalysoi jonkun omia fantasioita siitä että joku olisi täysin murtunut, surullinen, masentunut. Hyvin harva varmaan on, vaikka lisärahalla olisi tarve. 

Naurattaa kun eräs tyyppi ihan selvästi yritti voivotella: "Varmaan on vähän eriarvoistavaa kun lapsi käy erityuskoulua"  kun oli siis tahalleen junaillut asioita tietyllä tapaa ja oikein innoissaan odotti, että olisi ollut jotenkin harmillista tietyt jutut eräälle perheelle. Oikeasti tuossa tapauksessa oli tahalleen lapsi lähetetty erityiskouluun ilman perusteita. Kyllä luit oikein.  Noin sairailla tavoilla haettiin paheksuntaa erästä perhettä kohtaan, kuvitelkaa!

Ei, senkin ääliö. Ei ollut eriarvoistavaa, katsos kun jos on rikosten kohde, eikä asiat ole menneet omalla painollaan ja sen myös tietää usea joka mukana, ei se vaan ole ollenkaan sama, kun jos olisi ihan itsestään jossain eriarvoisessa asemassa, syrjittynä nyyh.

Tunnekaan sius se eriarvoisuus jo perse...een niissä tapauksissa missä on kyse vain rikosten kohteena olemisesta! Aletaano vaan tuomaan julkisuuteen niitä rikoksia ja niiden toteutustapoja eikä  tuollaisia nyyhkytarinoita, mitkä ei edes todellisia siinä mielessä, missä niitä esitetään. 

Vierailija
12/13 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos "tullaan uhkailemaan, kiristämään, huudetaan, solvataan, huor i tellaan jne.", sitä suuremmalla syyllähän sinun esimerkiksi sosiaalityöntekijänä tai hoitajana pitää tehdä kaikkesi heidän eteensä. Sinut on palkattu edistämään työnantajasi ja viime kädessä koko yhteiskunnan etua. Yhteiskunnan etu on, että noiden tarkoittamiesi ihmisten taakka kevenee ja että he pääsevät elämässä eteenpäin. Sinun tehtäväsi on taipua vaikka millaiselle mutkalle, jotta heidän kärsimyksensä lievittyy.

Auttamistyössä olevat ihmiset auttavat toki ammattinsa perusteella, mutta mihinkään rajattomaan vaatimiseen tai mutkille taipumiseen heidän ei kuulu lähteä. Ymmärrätkö, on eri asia opastaa, tai hoitaa kuin alistua hyväksikäytettäväksi.

Vierailija
13/13 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kodit ja rahat turvaisi ihmistä. Rahalla saa myös jotain apua yleensä fyysisiin vaivoihin tms. Sen jälkeen monen on helpompi tehdä jotain pientä tai isoa, harrastus tai projekti. Ei silti mitään kontrolliverkostoja. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi neljä