Menisitkö auttamaan vaikka et saisi palkkaa?
Menisitkö auttamaan tuttua tai naapuria 4-6 tunniksi jos hän pyytäisi lisäkäsiksi? Oletetaan, että sinulla on aikaa, mutta et saa auttamisesta palkkaa. Menetkö auttamaan ja perustelut? Kerro ikäsi.
Kommentit (21)
Tietenkin menisin, jos kykenisin siihen hänen tarvitsemaansa apuun, eikä olisi itsellä tähdellisempää tekemistä.
Kun antaa apua niin saa itse apua tarvitessaan. Jos naapuri alkaisi käyttää jatkuvasti vain ilmaisena työvoimana usein eli hyväksikäyttää, niin saattaisin alkaa keksiä tekosyitä.
Karma.
Lol, vai oikein palkkaa jos toinen pyytää apua 🙄
M50
Voin auttaa naapuria palkatta, mutta apukäsihommat eivät ole 4-6 tuntia, ne on maksimissaan puoli tuntia. En puoltapäivää laita vapaa-ajastani edes palkkaa vastaan. Ja kyllä, meilläpäin harrastetaan myös naapuriapua. Viimeksi mies kävi jelppimässä peskukoneen kantamisessa.
Ainoastaan jos olisi jotain takia/näyttöä siitä että apu on tarvittaessa vastavuoroista.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin menisin, jos kykenisin siihen hänen tarvitsemaansa apuun, eikä olisi itsellä tähdellisempää tekemistä.
Kun antaa apua niin saa itse apua tarvitessaan. Jos naapuri alkaisi käyttää jatkuvasti vain ilmaisena työvoimana usein eli hyväksikäyttää, niin saattaisin alkaa keksiä tekosyitä.
Karma.
Hyvin poikkeuksellista nykyisin on että auttaminen olisi vastavuoroista. Mikään ei takaa sitä että saat itse apua tarvittaessa vain siksi että autat muita.
Sillä touhulla tämä yhteiskunta on rakennettu, arvostan menneitä sukupolvia siitä.
Vierailija kirjoitti:
Sillä touhulla tämä yhteiskunta on rakennettu, arvostan menneitä sukupolvia siitä.
Eikä ole. Kyse on enemmän yhteistyöllä tekemisestä kuin siitä että olisi autettu muita. Työtä (aikaa) on vaihdettu työhön tai esim ruokaan.
Ihan normaalia toimintaa. Viimeksi edellispäivänä kävin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karma.
Hyvin poikkeuksellista nykyisin on että auttaminen olisi vastavuoroista. Mikään ei takaa sitä että saat itse apua tarvittaessa vain siksi että autat muita.
Ehkä kaupungeissa näin, kun ei edes tunneta naapureita.
Esim jos naapurin mummu pyytäisi apua muutossa, niin ei en auttaisi. Jos ei ole varaa eikä tuttuja, niin sossu auttaa muuton järjestämisessä. Tuttua voin auttaa, ja olen kymmenissä muutoissa ollutkin. Sekin riippuu ihan tyypistä, jos on sellainen tyyppi joka ei itsekään auttaisi tai on muuten vain kokovartalokyrpä, niin en auttaisi.
Voisin, jos on hyvä kaveri ja tehtävä sellainen, minkä osaan.
En auttaisi, koska jos kerran tarjoaa auttavaa kättä niin on helpompi taas ens kerralla kysellä apua ja palkatta. Ja ihmiset osaa olla jopa melko röyhkeitä avuntarpeissaan.
Menisin, nainen ikää 49 v. En edes tunne mun rivarinaapureita, mutta jos nyt tulisi pyytämään, ajattelisin että ihan kiva samalla tutustuu heihinkin. Ja ainakin jos on jotain fyysistä. hommaa kuten muuttoapu, pieni remppahomma tms niin ajattelisin, että hyvää hyötyliikuntaa ja vastapainoa mun istumatyölle.
Vierailija kirjoitti:
Toki, silloin oletus oli että se on vastavuoroista. Esimerkiksi jos tarvittiin mökin raskaan kattopalkin asentamiseen apua tai pärekaton päreiden tekoon ja asentamiseen apua, niin tiesit että sinuakin tullaan auttamaan kun itse tarvitset apua. Silloinkin tarjottiin talkooväelle hyvät ruoat avusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karma.
Ehkä kaupungeissa näin, kun ei edes tunneta naapureita.
En mä tunne käytännössä täällä masllakaan lähinaapureitani. Ei olla missään tekemisissä.
Ihan kiinni siitä, mitä tuo apu on. Jos esim. isä menee hakemaan äitiä ja vauvaa sairaalasta kotiin, voisin vallan mainiosti olla 4-6 tuntia isompien sisarusten seurana (kyllä, synnärit alkavat olemaan sen verran kaukana, että tuon verran aikaa voi helposti kulua). Jos taas avuksi tarvitaan rannan siivoamiseen kaisloista ja saunanpesuun, koska rouva itse ei nyt vaan viitsi, niin kiitos ei, minulla on muutakin.
Menen parin viikon kuluttua palkatta kahdeksi päiväksi auttamaan pieneen paikallistapahtumaan. Maalla toimitaan näin, mutta ihan turha tulla pyytämään maksutta myyntipaikkaa, jos ei ole talkooapuna muille.
Ei se myyntipaikka ilmainen ole jos sen eteen joutuu tekemään talkootyötä. Enemmän tuo on vastavuoroisuutta kuin pyyteetöntä apua. "Ilmaisia kahveja tai lounaita ei ole vapaaehtoistyössäkään."
Perhettä ja ystäviä autan, naapureita ym. vain hengenhädässä. En halua, että alkavat tunkea jatkuvasti seuraan ja roikkua, haluan olla omissa oloissani. Lastenhoitajaksi en ryhtyisi edes rahasta.
Menisin auttamaan ystävää, en välttämättä tuttua tai naapuria.