Kysymys hautajaisista
Olen menossa hautajaisiin, joiden kutsussa oli toive, ettei kukaan tuo kukkalaitteita tai kukkia, vaan jokainen ottaa kirkon aulasta yhden ruusun, jonka laskee arkulle. Olen ollut vain muutamissa hautajaisissa, ja niissä on viety kukkalaitteet tms arkulle ja luettu kukan nauhasta jokin lause/osanotto tms. Joten kysyisinkin tietääkö joku, miten tällaisessa tilanteessa yleensä toimitaan? Pitäisikö minun kirjoittaa lapulle jokin lause, jonka luen samalla kun lasken sen yhden ruusun? Millaisia ne arkulla lausuttavat sanat edes yleensä ovat..? En muista aiemmista hautajaisista.
Entä meneekö arkulle aina kerralla penkkirivi, kun on kyse vainajan ystävistä vai yksitellen? Tiedän että perheenjäsenet menevät yleensä perheittäin.
Kyseessä on nuoren ihmisen hautajaiset ja olen vainajan ystävä.
Kiitos avusta.
Kommentit (4)
On monenlaisia käytäntöjä, joten tässä hyvä neuvo: katso, miten toiset tekevät. Ainoa perussääntö on se, että lähiomaiset menevät ensin.
Ei ole mikään pakko sanoa kukkaa viedessä yhtään mitään, vaikka olisi lähiomainen.
Jos ei tee mielesi lausua pitkää runoa tai värssyä, voit hyvin sanoa vaan esim. "Xn muistoa kunnioittaen" tai "Hyvää matkaa eteenpäin, X". Mikä sinusta tuntuu oikealta, on oikea tapa, varsinkin nuorten hautajaisissa. Ja jos itkettää ei tarvitse sanoa mitään.
Ei tarvi sanoa mitään. Laskee ruusun ja pysähtyy hetkeksi siihen arkun vierelle. Voitte sopia vaikka että ystävät menee yhdessä.