Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kaikissa leivissä on nykyään sokeria?

Vierailija
12.06.2024 |

Ihan sama minkä leipäpussin ostaa kaupasta niin jotain sokeria niissä on. Kauraleivät on useimmiten ihan taikinaakin sisältä. Onko kukaan jaksanut tavata kauraleipien tuoteselosteita ja osaa heti sanoa jonkun merkin joka ei ole makea?

Syön niin vähän leipää ettei kannata leipoa itse mutta joskus voisi herkutella suolaisella leivällä. Sen sijaan huomaakin ostaneensa lähinnä pullaa leipähyllystä.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erikoisia leipiä ostat sitten. Ei mun käyttämissä leivissä ole lisättyä sokeria.

Mitä leipiä sitten syöt? Ei se lue tuoteselosteessa "sokeria" vaan siirappia tai jotain glukoosisiirappia.

Miksi ostat leipiä, joihin on lisärty sokeria, siirappia tai glukoosisiirappia? Leipähyllyllä on vaikka kuinka paljon leipiä, joihin niitä ei ole lisätty. Joinakin perusesimerkkeinä vaikka Reissumies (perusversio), Reissumies Kaura, Vaasan Ruispalat (perusversio), Fazerin Puikulat Täysjyväruis, Fazerin Kaurapuikulat. En tarkoita, että nämä leivät olisivat parhaita. Listasin vain muutamia suosittuja joka kaupasta löytyviä leipiä, joissa ei ole lisättyä sokeria.

Vierailija
22/31 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erikoisia leipiä ostat sitten. Ei mun käyttämissä leivissä ole lisättyä sokeria.

Mitä leipiä sitten syöt? Ei se lue tuoteselosteessa "sokeria" vaan siirappia tai jotain glukoosisiirappia.

Miksi ostat leipiä, joihin on lisärty sokeria, siirappia tai glukoosisiirappia? Leipähyllyllä on vaikka kuinka paljon leipiä, joihin niitä ei ole lisätty. Joinakin perusesimerkkeinä vaikka Reissumies (perusversio), Reissumies Kaura, Vaasan Ruispalat (perusversio), Fazerin Puikulat Täysjyväruis, Fazerin Kaurapuikulat. En tarkoita, että nämä leivät olisivat parhaita. Listasin vain muutamia suosittuja joka kaupasta löytyviä leipiä, joissa ei ole lisättyä sokeria.

No tätähän minä just kysyin että missä ei ole. Joku sentään vähän on käryllä mitä kysytään. Kysyin kyllä kauraleivistä mutta nekin on ihan taikinaa kaikki, ainakin molemmat jotka mainitsit. Ruista ja ohraa en syö. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos katsot esimerkiksi kaurahiutaleiden tuoteselosteen, niin vaikka valmistusaineena on ainoastaan kaura, ravintosisällössä näkyy silti sokereita. Se tulee kauran luontaisesti sisältämistä hiilihydraateista.

Minä ymmärrän tämän kyllä mutta monessa on siirappia tai jotain vastaavaa.

Ja niitä luontaisia hiilareita ei pidä pelätä.

Vierailija
24/31 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaasan kauraleivissä on myös vehnää ja ruista ja ovat ihan taikinaa kaikki. Ei ole siirappia mutta ei niitä pysty syömään.

Vierailija
25/31 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokeri parantaa leivän säilyvyyttä. Se on varmaan tärkein syy. Tuotteen pitkä hyllyikä taas merkitsee lisää rahaa. Suurin osa kuluttajista ei lue tuoteselosteita, joten heille voi myydä mitä vain.

Vierailija
26/31 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa etsiä pienten leipomoiden leipiä, ne ovat paljon parempia kuin suurten konsernien leivät.

Vierailija
27/31 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa etsiä pienten leipomoiden leipiä, ne ovat paljon parempia kuin suurten konsernien leivät.

Meillä olikin yksi todella hyvä kauraleipä pikkuleipomosta mutta lopettivat valmistuksen. Oli sellainen kuivahko jälkiuunileivän tyyppinen. Rakastin sitä. Samoin vuosia sitten oli limppua jossa oli perunaa. Sekin leipomo lopetti. Ja ohrarieskaa söin paljon lapsena. Sekin leipomo lopetti. 

Vierailija
28/31 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisen nirsoperseen varmasti kannattaa leipoa itse leipänsä. Niin ei tarvitse kenenkään pahoittaa mieltänsä turhaan.

Vierailija
29/31 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niissä useissa sokeria on. Fazerin leivissä ainakin. Nykyään ei tehdä enää edes laadukkaita leipiä kuten ennen.

Vierailija
30/31 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletan, että sokerit vaikuttavat niin, että leipätaikinia kohoaa nopeammin. Muistelen lukeneeni jostain, että kun markkinoilla on paljon maissia, niin siitä tehdään makeaa siirappia, jota sitten lisätään ruokiin, vaikka ne eivät muutoin sitä edellyttäisi. Gluteenitonta leipää käyttävänä pidän esim. Rostenin siemennäkkileivästä, joka sisältää kauraa ja auringonkukansiemeniä. Tuoteselosteen mukaan näkkileipään ei ole lisätty sokeria.

Vierailija
31/31 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se lähimarket kuuluu joku K tai S ketjuun, niin molemmilla ketjulla on sekä appi että nettisivut, joista voi katsoa kyseisen kaupan valikoiman. Sieltä löytyy myös niiden leipien valmistusaineet ja ravintosisältö. Katso sieltä, me muut ei voida tietää mitä leipiä sieltä teiltä päin löytyy. Itse ostan paljon Ullan pakarin leipiä. Löytyy myös 100% kaura, joka on rakenteeltaan aika lötkö. Valmistusaineet: vesi, täysjyväkaura, hiiva, suola.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yhdeksän