Viikonloppuherkuttelijat, mitä ruokaa teette ensi viikonloppuna?
Kertokaa. Haluan ideoita. Suunnitteleeko kukaan muu näin kauan etukäteen?
Kommentit (30)
En ole suunnitellut vielä noin pitkälle, mutta ehkä lettuja teen. Pääruoka on vielä mietinnässä
Ehkäpä punajuuri-halloumipihvejä tai muikkukukkoa? Tai vaikka molempia, mutta eri päivinä.
Mä syön herkkuruokaa joka päivä. Ei ole tarvetta viikolla syödä huonosti ja vain viikonloppuna syödä hyvin.
Teen gruusialaisen kaalilaatikon Yhteishyvän reseptillä. Haluaisin tehdä sen punakaalista, mutta sitä ei kai enää tähän aikaan ole saatavilla, joten täytyy tehdä keräkaalista tai varhaiskaalista.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Lauantaina kylmä päivällinen kun haen miehen kentältä myöhään: vitello tonnatoa, quichea, insalata russea, vihersalaattia.
Su lounaaksi la jämät ja illalla salsiccia, paistettuja perunoita ja kesäkurpitsaa.
Joka päivä on herkkupäivä!!
Eipä laiteta ensi, siis tulevana vkonloppuna mitään erikoisempia herkkuruokia. Tavallista, vähän parempaa jotain sunnuntaina.
Herkut ostetaan vasta juhannukseksi kuten: Varhaisperunoita, tilliä, erilaisia lihoja grilliin, silliä, lohi jonka savustamme itse, vihersalaatti ainekset, valmiita grilli-ja coleslaw ja piparjuurisalaattia. Patonkeja, sämpylöt leivon itse. Myös tummaa saaristolaisleipää. Makkaraa runsaasti, joka grillataan juhannus yönä, kun tullaan tansseista, mökkipaikkakunnan tanssilavalta.
Vieraat aikoivat tuoda siikaa, jonka myös savustamme sähkösavustimessa. Limsaa ja coca-colaa lapsille, samoin makeisia. Vichy-ja kivennäisvettä mieletön määrä aikuisille.
Ym, Ym
Valkoviiniä on jo valmiina. LIsäksi olutta. Myös vieraat tuovat saunaoluita oman makunsa mukaan.
Lomani alkaa ma 17.6. Voin valmistella kotona valmiiksi useita juttuja valmiiksi Juhannusaaton juhlia varten. Yhteensä on lapsia 4, ja heille pn luvattu juhannukseksena itse tehdyt hampurilaiset, perunalastuja valvottuna uimista. Moottoriveneilyä, pelejä ulkona ja sisällä.
To aamuna menen City-markettiin ruokaostoksille, heti klo 8. Mies lähtee töistö to töistä klo 13.00.
Kodistamme on mökkillemme matkaa 180 km.
Juhannusvieraat tulevat juhannusaattona päiväkahvin aikoihin.
Odotan innolla Juhannusta.
Hyvää kesää kaikille palstalaisille!
Pääruoaksi peurankäristys perunamuusilla ja suoraan kasvimaalta kerätyllä salaatilla ja kasvihuoneesta pimituilla tomaateilla
Jälkiruuaksi rahkainen raparperipiirakka
raparperit takapihalta
Vierailija kirjoitti:
Eipä laiteta ensi, siis tulevana vkonloppuna mitään erikoisempia herkkuruokia. Tavallista, vähän parempaa jotain sunnuntaina.
Herkut ostetaan vasta juhannukseksi kuten: Varhaisperunoita, tilliä, erilaisia lihoja grilliin, silliä, lohi jonka savustamme itse, vihersalaatti ainekset, valmiita grilli-ja coleslaw ja piparjuurisalaattia. Patonkeja, sämpylöt leivon itse. Myös tummaa saaristolaisleipää. Makkaraa runsaasti, joka grillataan juhannus yönä, kun tullaan tansseista, mökkipaikkakunnan tanssilavalta.
Vieraat aikoivat tuoda siikaa, jonka myös savustamme sähkösavustimessa. Limsaa ja coca-colaa lapsille, samoin makeisia. Vichy-ja kivennäisvettä mieletön määrä aikuisille.
Ym, Ym
Valkoviiniä on jo valmiina. LIsäksi olutta. Myös vieraat tuovat saunaoluita oman makunsa mukaan.
Lomani alkaa ma 17.6. Voin valmistella kotona valmiiksi useita juttuja valmiiksi Juhannusaaton juhlia varten
Tää oli hauska 😂
Pokekulhon: sushiriisiä, tuoretta lohta, avocadoa, mangoa, kevätsipulia ja asiaankuuluvat mausteet.
Vierailija kirjoitti:
Mä syön herkkuruokaa joka päivä. Ei ole tarvetta viikolla syödä huonosti ja vain viikonloppuna syödä hyvin.
No jaa. Työssäkäyvillä ihmisillä ei ole arkipäivisin, viikoilla aikaa valmistella erikoisia herkkuruokia.
Ja on tunnettu tapa, että perheissä syödään viikonloppuisin parempaa ja itse tehtyä ruokaa, koska silloin aikaa tehdä herkullista ruokaa.
Ja vkonloppu on suurimmassa osassa perheitä, ainoa aika, jolloin koko perhe kokoontuu yhtäaikaa ruokapöydän ääreen syömään.
Vkonloppuina useimmissa suomalaisissa perheissä, myös jälkiruokaa.
Jään lomalle nyt viikonloppuna joten jotain kesäistä ruokaa. Lettuja varmaan su kahvin kanssa. Lauantaina voisi tehdä teineille pizzaa ja sunnuntaina intialaista.
Kävin Tallinnassa eilen hakemassa kunnon satsin josta riittää useammaksi viikonlopuksi sekä parin viikon mökkiränniin sen jälkeen kun eukko ja lapset häipyvät sukulaisiin.
10 laatikkoa A-olutta
10 laatikkoa vahvaa lonkeroa
15 litraa viiniä
5 litraa vodkaa
5 litraa rommia
n. 4-5 litraa viskejä
1,5 litraa konjakkia
muutama likööripullo
säästösyistä luovuin kiinteästä ravinnosta 4 vuotta sitten. Herkuttelen vedellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jaa. Työssäkäyvillä ihmisillä ei ole arkipäivisin, viikoilla aikaa valmistella erikoisia herkkuruokia.Ja on tunnettu tapa, että perheissä syödään viikonloppuisin parempaa ja itse tehtyä ruokaa, koska silloin aikaa tehdä herkullista ruokaa.
Ja vkonloppu on suurimmassa osassa perheitä, ainoa aika, jolloin koko perhe kokoontuu yhtäaikaa ruokapöydän ääreen syömään.
Vkonloppuina useimmissa suomalaisissa perheissä, myös jälkiruokaa.
Ihmeellinen vääristynyt kuvitelma, että vain viikonloppuisin voi syödä hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä punajuuri-halloumipihvejä tai muikkukukkoa? Tai vaikka molempia, mutta eri päivinä.
Ootkos Savon maisemista lähtöisin, tai asutko siellä?
Sillä hyvin harva Pohjois-Savon ulkopuolella, osaa valmistaa kalakukkoa. Eikä moni nykynainen viitsi edes sellaista vaivaa nähdä.
Mieheni serkkuja asuu Savossa, ja siellä olemme kyläisessä saaneet maistaa niin muikku-kuin ahvenkukkoakin, oikeassa leivinuunissa paistettuna.
Tuo kalakukko on paikallinen sen alueen perinne herkku.
Vierailija kirjoitti:
Pääruoaksi peurankäristys perunamuusilla ja suoraan kasvimaalta kerätyllä salaatilla ja kasvihuoneesta pimituilla tomaateilla
Jälkiruuaksi rahkainen raparperipiirakka
raparperit takapihalta
Täyttä höpöä. Kuka muka syö keskellä kesää jotain kuumaa käristystä. Tai pataruokaa? Eipä juuri kukaan.
Hirviruuat, poronkäristykset, uunipadat ja haudutetut padat ovat talviruokia. Silloin ne ovat herkkua, kun ulkona pakkannen paukkuu, lunta sataa ja on kylmää.
Silloin voi jättää lihapadan uuniin kypsymään, lähteä ulkoilemaan, hiihtämään ja muihin talvijuttuihin. Kun talvisesta ulkoilmasta tulee sitten sisään, on kiljuva nälkä. Ja ruoka lähes valmista. Sitten joko ensin saunaan ja sen jälkeen päivällinen.
Tai sauna sitten myöhemmin, päivällisen jälkeen.
Kesää ja sen lämpöön kuuluvat kevyemmät ruuat: Kalat, keitot, salaatit, ja vähärasvaiset grilliruuat.
Tai ainakin meidän seudulla ja kodissamme.
Vierailija kirjoitti:
Jään lomalle nyt viikonloppuna joten jotain kesäistä ruokaa. Lettuja varmaan su kahvin kanssa. Lauantaina voisi tehdä teineille pizzaa ja sunnuntaina intialaista.
Ai, että kesällä teet voimakkaasti maustettua intialaista ruokaa?
Jossa curry on suosituin mauste. Mausteinen ruoka lisää kuumuutta, hikolua, jo valmiiksi kuumassa, kesäisessä säässä.
On vasta keskiviikko. Tuskin kukaan näin ajoissa suunnittelee ellei ole juhlat tiedossa.