Aikuisten lasten kanssa matkailu
Jos reissaatte aikuisten lastenne kanssa niin maksatteko heidänkin matkansa ja/tai ruokailunsa kohteessa? Itse olemme muutaman kerran olleet kotoa muuttaneiden lasten ja heidän puolisoidensa kanssa reissussa ja kaikki ovat maksaneet omat kulunsa.
Yhteiset matkat syntyvät siten, että joku ilmoittaa perheryhmään viestillä, että koska on menossa mihinkin kohteeseen ja muut varaavat samaan kohteeseen samaan aikaan (tai osittain) itse matkan. Joskus tietysti haluaa mennä ilman sukua ja silloin on maininta, että menemme yksin/kaksin.
Nyt siskoni kanssa puhuin asiasta ja hän oli kovin pöyristynyt ettemme maksa matkoilla lastenkin kuluja. Huomautin, että lapsillamme on paremmat tulot, kuin meillä, vaikkakin tietysti enemmän menojakin (asuntolainat). Pitäisikö meidän maksaa lomat, ja jos pitäisi, niin miksi? Olisi mukava kuulla mielipiteitä ja vaikka käytäntöjäkin.
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Jos ovat työelämässä niin maksavat itse. Opiskelijan tai äitiyslomalaisen matkan maksaisin, jos minulla olisi varaa. Mitä muuten koko asia kuuluu siskollesi? Teette miten teille sopii.
Kaikki lapsemme ovat töissä.
Eihän tuo siskolle kuulukaa, mutta se ei estä häntä kertomasta mielipidettään. Jos hän on eri mieltä niin minun mielipiteeni on tietysti väärä. Aiomme kyllä jatkaa kuten tähänkin asti, mutta halusin kuulla kuinka muissa perheissä toimitaan ja tänne onkin tullut muutama vastaus. Kiitos niistä kaikille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me olemme maksaneet sekä lastemme että heidän puolisoidensa matkat, jos yhteiseen reissuun olemme heidät kutsuneet.
Toki miettisimme asiaa jos kutsuisimme, mutta meillä siis kuka tahansa on voinut laittaa matkasta tiedon perheryhmään. Kukaan ei varsinaisesti "kutsu" ketään, vaan asia on ilmoitusluontoinen. Sitten jos jollekin sopii sama aika niin on sitten varannut itse matkan samaan kohteeseen.
ap
Kuulostaa tosi "perheeltä" tehän olette kuin joku työkaveri porukka.
Olemme kaikki työssä käyviä, joten koemme kyseisen taktiikan toimivan meillä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkihan riippuu ihan osapuolten taloudellisesta tilanteesta ja perheenjäsenten välisistä suhteista. Ei meillä ainakaan aikuisten sisarusteni ja vanhempieni kanssa ole koskaan edes laskettu, että kuka on maksanut mitäkin ja vanhempamme ovat mielellään maksaneet esim. juuri mahdollisten yhteisten lomamatkojen kohdalla vaikka hotellilaskut tms. Tilanne olisi varmasti toinen, jos vanhemmillamme ei olisi sellaiseen varaa, silloin varmaan me lapset hoitaisimme vanhempiemme matkakulut, jos yhdessä päättäisimme lähteä matkalle. Yhdessäolo läheisten perheenjäsenten kanssa on meidän perheessä aina ollut tärkeämpää kuin raha, myös silloin kun vaikkapa 90-luvun laman aikaan oltiin taloudellisesti paljon tiukemmalla kuin nykyään.
Kiva huomata, että monet perheet lomailevat välillä yhdessä aikuisten lasten kanssa!
Maksan lasten matkat ja ruuat, opiskelevat yliopistossa vielä. Luultavimmin maksan valmistumisen jälkeenkin, koska siihen on varaa ja on laillista tulonsiirtoa omille lapsille.
Pari kertaa vuodessa käydään, kevättalvella Alpeilla laskettelemassa ja alkukesästä / alkusyksystä kaupunkilomalla. Myöhäissyksyn etelänmatkalle eivät ole enää halunneet lähteä mukaan.
Kaikkihan riippuu ihan osapuolten taloudellisesta tilanteesta ja perheenjäsenten välisistä suhteista. Ei meillä ainakaan aikuisten sisarusteni ja vanhempieni kanssa ole koskaan edes laskettu, että kuka on maksanut mitäkin ja vanhempamme ovat mielellään maksaneet esim. juuri mahdollisten yhteisten lomamatkojen kohdalla vaikka hotellilaskut tms. Tilanne olisi varmasti toinen, jos vanhemmillamme ei olisi sellaiseen varaa, silloin varmaan me lapset hoitaisimme vanhempiemme matkakulut, jos yhdessä päättäisimme lähteä matkalle. Yhdessäolo läheisten perheenjäsenten kanssa on meidän perheessä aina ollut tärkeämpää kuin raha, myös silloin kun vaikkapa 90-luvun laman aikaan oltiin taloudellisesti paljon tiukemmalla kuin nykyään.