Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Näytin miehelle että olen parin vuoden aikana säästänyt omalle tililleni kymppitonnin

Vierailija
11.06.2024 |

Mies oli aivan ihmeissään. Ei ymmärrä säästämistä lainkaan eikä koe siihen tarvetta. Hän kuitenkin maksaa meillä kaikki lainat (omasta halustaan), tällä hetkellä lyhentää remonttilainaa niin paljon, kun palkasta rahaa muiden laskujen ja ruokaostojen jälkeen jää. Lisäksi ostaa kaikenlaista mitä haluaa, aina mennyt niin. Säästänyt ei ole koskaan, tili on usein lähes nollilla uuden palkan tullessa. Jos tarvitsisi äkisti jotain, käyttäisi Visaa.

Minusta taas on tärkeää että on säästöjäkin. On  sitten mistä ottaa, kun tarvitsee. Tai esimerkiksi kun lapsi muutti hyvin nopealla aikataululla työn perässä, pystyin maksamaan hänen vuokransa uuteen paikkaan ja muuttokulut. Miehellähän nämä olisi mennyt Visalta. Säästöjä voidaan käyttää myös vaikka lomamatkaan. 

Olen miehelle ehdottanut että maksaisin vuorostani lainoja, mutta ei. Hän on aina halunnut maksaa ihan kaikki lainat. Talon, autojen. Että ei kai tässä mitään napisemista ole?

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun käsityksen mukaan parisuhteessa usein raha-asiat ovat yhteisiä, joten tuohan on hyvä tehtävänjako. Sinä säästät ja hän on maksaja. Jos häneltä loppuu rahat teidän lainojen maksussa ja kulujen kattamisessa, niin sinä voit astua kuvioihin silloin.

Vierailija
2/56 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä että on hieman hätävaraa tilillä. Miehesi on myös tehnyt fiksusti kun maksaa lainoja pois minkä ehtii. Lainoissa korkoa korolle ilmiö toimii negatiivisesti.

Voisit itse vaikka jatkossa laittaa rahastoon tms niin ei raha vain makaisi tilillä. Jos olet nyt tyytyväinen tuohon kymppitonniin.

Jos raha alkaa polttelemaan niin osta ihmeessä miehellesi jotain kivaa, on ilmeisen reippaasti tukenut teidän taloutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi itsellä mies joka osaa myös säästää ja sijoittaa. Tuo kummasti turvaa kun on omaisuutta ja sijoituksia. 

Apn tilanteessa jatkaisin säästämistä. Miehesikin säästää omalla tavallaan kun maksaa lainat. Eli tilannehan on teillä loppujen lopuksi hyvä. 

Vierailija
4/56 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmia syntyy siinä vaiheessa, jos/kun erotaan. Sitten kyllä katsotaan kuka on maksanut ja mitä. Sinä jäät osituksessa plussalle, joten mies saa sinulta ositusta ja sinä makselet sitten.

Vierailija
5/56 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olla eroamassa 😄 Nykyinen asunto on minun ja tulee jäämään aikanaan lapsille perinnöksi. Minä olen maksanut oikeastaan kaikki lasten kulut ja pitkälti ruokakulut ja lisäksi muita laskuja tässä muutaman vuosikymmenen ajan, että en minäkään tässä rahoiksi ole elänyt. Nämä nykyiset säästöt on parin viime vuoden ajalta eli nyt kun lapset on omillaan ja asumiskulut hyvin pienet.

Ja kyllä, jatkan säästämistä tottakai! Mielenkiintoista nähdä mitä mies tekee kun laina on maksettu, alkaako säästää vai pitääkö sitten vaihtaa autoa tms että taas tulee uutta maksettavaa. Ap

Vierailija
6/56 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tossahan jakautuu hyvin talousasiat. Kunhan säästötkin menee yhteiseen hyvään.

Vierailija
7/56 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos ne rahat on säästetty yhteiseen talouteen, niin 100% OK.

Vierailija
8/56 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelmia syntyy siinä vaiheessa, jos/kun erotaan. Sitten kyllä katsotaan kuka on maksanut ja mitä. Sinä jäät osituksessa plussalle, joten mies saa sinulta ositusta ja sinä makselet sitten.

Mistä tällainen käsitys on päässyt ihmisille syntymään :D Sitä kun tunnutaan tällä palstalla sinnikkästi viljelevän.

Jos ollaan avioliitossa eikä ole avioehtoa, niin ositus on 50/50 oli kuka tahansa maksanut mitä tahansa. Tässäkin kyse yhteiseen käyttöön hankitusta omaisuudesta.

Vierailija
9/56 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän parisuhteessa ei ole yhteisiä rahoja. En tiedä mitä miehellä on eikä hän tiedä mitä minulla on. Suurin piirtein tiedämme toistemme kuukausitulot palkan osalta. Laskut asumisen osalta puoliksi, muuten kumpikin on vastuussa omista varoistaan, veloistaan, elatuksestaan. Avioehto on, tiukka sellainen. Toimii hyvin eikä tarvitse tapella raha-asioista.

Vierailija
10/56 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en kertonut nykyiselle miehelleni säästöistä mitään ennen kun näin miten se käyttää omia rahoja. Edellinen mieheni tuhlasi palkan viikossa ja sitten se ihmetteli kun ei ollut rahaa eikä ruokaa. Jätin sen miehen.

Vierailija
11/56 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieskö ei omista puoliksikaan kämppää?

Vierailija
12/56 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieskö ei omista puoliksikaan kämppää?

Ei omista. On kokonaan minun. Ap

Vierailija
13/56 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olis melko outoa jos mun mies yhtäkkiä paljastaisi salaa säästäneensä kymppitonnin!!! Miksi salaa??

Vierailija
14/56 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko se asunto kokonaan sinun ja mies vielä kaiken päällä maksaa kaikki lainat eli sinun asuntosi lainan myös? Tarina kuulosti hyvältä tuohon asti, mutta tuohan on silkkaa taloudellista hyväksikäyttöä. Ihan tuli eräs kaveripariskunta mieleen. Ollaan kyllä varoiteltu miestä, että jos ero tulee, hän lähtee lainoineen ja muovipussiin kanssa. Mutta niin, eihän kukaan ikinä tietenkään ole eroamassa. 

Ja sinänsä meillä myös minä olen säästäväisempi, mutta omaisuus on tietenkin molempien nimissä ja osallistun kustannuksiin samalla tavalla. 

Vierailija
15/56 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis onko se asunto kokonaan sinun ja mies vielä kaiken päällä maksaa kaikki lainat eli sinun asuntosi lainan myös? Tarina kuulosti hyvältä tuohon asti, mutta tuohan on silkkaa taloudellista hyväksikäyttöä. Ihan tuli eräs kaveripariskunta mieleen. Ollaan kyllä varoiteltu miestä, että jos ero tulee, hän lähtee lainoineen ja muovipussiin kanssa. Mutta niin, eihän kukaan ikinä tietenkään ole eroamassa. 

Kyllä, talo on vain minun. Tästä talosta ei lainaa ole alun alkaenkaan ollut, mutta remonttilainaa meillä on ja mies on ehdottomasti halunnut sen maksaa. Olen ehdottanut että puoliksi, tai että minä maksan, mutta mies on vaatinut että menee näin. Minä maksan talon muut kulut.

Ja ei, emme ole eroamassa 😄 Ap

Vierailija
16/56 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, talo on vain minun. Tästä talosta ei lainaa ole alun alkaenkaan ollut, mutta remonttilainaa meillä on ja mies on ehdottomasti halunnut sen maksaa. Olen ehdottanut että puoliksi, tai että minä maksan, mutta mies on vaatinut että menee näin. Minä maksan talon muut kulut.

Jos ajaudutte erillenne, mies saa puolet talosta, kuten oikein onkin.

Vierailija
17/56 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja paljonko olet matkaillut ja nauttinut elämästä, ap???

Vierailija
18/56 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, sinälläänhän jos mies asuu sinun omistamassa (maksamassa) talossa ilmaiseksi, niin tuon remppalainan maksamisen voi ajatella jonkinlaisena kompensaationa siitä. Vaikka toki hän sitten samalla lisää sinun omaisuuden arvoa. Mutta tosiaan, niin kauan kun pysytte yhdessä, ei ole mitään merkitystä sillä kuka maksaa ja mitä. Jos molemmat on tyytyväisiä niin kaikki hyvin. 

Vierailija
19/56 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ajaudutte erillenne, mies saa puolet talosta, kuten oikein onkin.

Ei saa. Talo jää aikanaan meidän lapsille perinnöksi. Siksikin hän maksaa remontin mielellään 😊 ap

Vierailija
20/56 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja paljonko olet matkaillut ja nauttinut elämästä, ap???

Yhdessä miehen kanssa PALJON! Elämähän on ihanaa 😊 Lisäksi meillä nyt suunnitteilla yksi reissu aikuisten lastemme kanssa, ja siihen käytetään näitä säästöjäni. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yksi