Naapuri ei suostu poistamaan oksia meidän puolelta. Uhkaa, että jos poistan kuolee puu.
Asiasta on keksusteltu 10 vuotta sitten ja nyt uudelleen. Naapurin tammi ja vaahtera yltävät oksistoineen minun katolle 8 m minun puolella.
Asian otin viime vuonna esille ja pyysin häntä sahaamaan yli tulevat oksat. Hän sanoi, että tammi kuolee, jos niitä okasia leikkaa.
Kaupungilta sanottiin, että juuretkin voi voistaa jos ne tulevat tontin yli. Tämä naapuri uhkaa minua, sillä, että puu tammi ja ränsistynyt vaahtera kuolevat. Miten teen tässä asiassa.
Asia on molempien paritalon asukkaiden kanssa keskusteltu. Yhtään oksaa ei ole poistaneet.
Apua, mitä teen?
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on sinun puolellasi, on sinun päätäntävaltasi alla.
Eli naapurin kissan voi suolata, kun se tunkee pihalleni
Toki! Myös naapurin lapset on ok suolata. 👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli naapurin kissan voi suolata, kun se tunkee pihalleni?
Jos naapurin kissa jää tontinrajalle niin että sen häntä tai jalka on pysyvästi sinun puolellasi niin se on todennäköisesti jo suolattu.
mä oon katkonnut naapurin suuresta kuusesta meidän puolelle kasvavia käsivarren paksuisia juuria sahalla, nyt se on ihan vinoon sinne naapuriin päin ja ei olikein enää uutta vihreää kasvukaan synny...jee, kohta se joutuu sen kaataa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli naapurin kissan voi suolata, kun se tunkee pihalleni?
Itse asiassa irtokissan SAA suolata, mutta ei taajamassa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa nyt kuitenkin ennen sahan esiin kaivamista perehtyä milloin kyseisen puun oksia voi katkoa. Vaahteralla esimerkiksi on mahlanvuoto aika voimakasta alkukesästä
Ettet sitten tosiaan tapa sitä puuta. Silloin joudut kyllä maksumieheksi ja mitä suurempi puu, sitä suurempi korvaus
Ei joudu maksumieheksi. Omalta tontilta saa katkoa naapurin puun oksat.
Siis missä puut ovat? Paritalo + sun asunto, joka on mikä ja missä?
Vierailija kirjoitti:
Tammi on saakelin kallis puu jos pilaat sen etkä hoida tekemiäsi haavoja oikein. Yleensä oksat katkotaan talviaikaan milloin puu lepää, ei kesällä.
Naapurilla on Ap:n mukaan ollut kymmenkunta talvea hoitaa asia kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
mä oon katkonnut naapurin suuresta kuusesta meidän puolelle kasvavia käsivarren paksuisia juuria sahalla, nyt se on ihan vinoon sinne naapuriin päin ja ei olikein enää uutta vihreää kasvukaan synny...jee, kohta se joutuu sen kaataa
Minä olen sahannut omalta pihaltani sekä vaahteran kaksi 15 senttiä paksua latvaa ja usean koivun yli 20-senttisen varren poikki, periaatteella nyt puut pienenee ja jos kuolevat niin istutetaan uusia. Pistin puuhaavasuojaa päälle. Seuraavan kesän näytti siltä että nämä puut kuolevat just tähän, mutta katsos kummaa, toisena kesänä alkoivat taas toipua, vaikka latvat näyttivätkin tosi karuille. Sitä seuraavina vuosina alkoivat taas näyttää tuuheille ja mukaville, muttei enää sellaisille, että kaatuvat naapurin tontille. Tämä operaatio oli kesällä 2006 tai 2007, kaikki puut ovat edelleenkin elossa, ja karsin niitä parin vuoden välein, tosin nyt jo hellävaraisemmin.
Että aika pahaakin käsittelyä tuntuvat kestävän.
Naapurisovun nimissä antaisin oksien olla. Ostaessamme uuden talon naapuri tuli hädissään kyselemään, että mikä on kantamme tonttimme puolelle kasvavien oksien suhteen, koska edelliselle asukkaalle ne olivat olleet jatkuva valituksen aihe. Meitä ei muutama oksa haitannut, joten sanoimme, että annetaan olla. Ei turhaan silvota puuta pilalle.
Otat kuvat. Ilmloitat naapureille, että ne on leikattava. Ja laitat siihen ajan, milloin leikkaat ne itse. Ja laita siihen jotain kaupunkien sääntöjä mukaan. Ja lopuksi toivotus, että toivot heidän itsensä hoitavan asian.
Itse voisin ottaa jonkun puuammattilaisen tekemään sen homman. Sillä on vakuutus.
Ei kuole kun leikkaat ne oikeaan aikaan ettei valuta mahlaa. Nyt ei vielä kannata leikata vaan syksyllä. Voit kertoa tämän naapurille. Me leikattiin omat puut viime syksynä ja on komiat lehdet puissa.