Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naapuri ei suostu poistamaan oksia meidän puolelta. Uhkaa, että jos poistan kuolee puu.

Vierailija
11.06.2024 |

Asiasta on keksusteltu 10 vuotta sitten ja nyt uudelleen. Naapurin tammi ja vaahtera yltävät oksistoineen minun katolle 8 m minun puolella.

Asian otin viime vuonna esille ja pyysin häntä sahaamaan yli tulevat oksat. Hän sanoi, että tammi kuolee, jos niitä okasia leikkaa.

Kaupungilta sanottiin, että juuretkin voi voistaa jos ne tulevat tontin yli. Tämä naapuri uhkaa minua, sillä, että puu tammi ja ränsistynyt vaahtera kuolevat. Miten teen tässä asiassa.

Asia on molempien paritalon asukkaiden kanssa keskusteltu. Yhtään oksaa ei ole poistaneet.

Apua, mitä teen?

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna sen puun olla ja nauti sen kauneudesta.

Vierailija
22/52 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos noin kauan on keskusteltu niin kaikki mahdolliset kohtuulliset ajat on ylitetty jo ajat sitten. Laitat kirjallisena sähköpostilla että lauantaina leikkaan puun itse sen osalta mitä on minnn puolella. Liitteeksi joku asiaa koskeva yleisohje. Siihen asti naapuri saa leikata itse, jos haluaa.

Mitä tahansa vikinää sieltä tulee niin et vastaa mitään muuta kuin viittaat vain lähettämääsi sähköpostiin miten asia etenee, eli ts. vältät turhan riitelyn mutta pidät linjasi ja oikeutesi.

joillekin ihmisille vasta teot avaavat silmät. Puhetta ei uskota.

Jos oikeasti aiheutat vahinkoa sille puulle, niin joudut tosiaan oikeasti myös korvaamaan ne vahingot. 

Ihmiset näköjään kuvittelee nykyään voivansa tehdä mitä vaan kun vaan siltä tuntuu ja vahingoittaa muiden omaisuutta 

Tiedän yhden tapauksen, missä naapuri päätti

Suomessa jostakin syystä pelätään tällaista teoreettista maksua kuin ruttoa, mistä tällainen yo. argumentointi on erinomainen esimerkki.

Ensinnäkin juridisesti tässä ei ole estettä (ennakkotapaus), joten naapuri voi kyllä halutessaan riitauttaa asian, mutta häviää casen satavarmasti - minkä hänen juristi tulee hänelle aikanaan vääntämään rautalangasta.

Toisekseen, vaikka sakko jollain ihmeen logiikalla tulisikin, se on puusta luokkaa satasen eikä tuhansia, niin so what. Olematon maksu tontin/kiinteistön arvoon verrattuna. Puun sai pois omalta tontilta, ja tavoite saavutettu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun pitää ihan itse sahata ne oksat!

Vierailija
24/52 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haitta on konkreettinen, poistoa voi pyytää naapurilta, voit tehdä kirjallisen pyynnön, kohtuullisen pitkä aikavaraus hänelle toimenpiteisiin ryhtymiseen. Mutta jos ei naapuri tee mitään, ja haitta on konkreettinen, saat itse poistaa, mutta poistotoimi saa ulottua vain siihen teidän väliseen rajalinjaan asti.

Kun googlaat, löydät ihan lakitekstejä tästä asiasta. Omakotiliitto, esim. on asiasta kirjoittanut nettiin jonkin vastauksen jonkun jäsenensä kysymykseen.

Voit varmuuden vuoksi kysyä vaikka sitten jostakin puutarhaliikkeestä minä vuodenaikana se sahaus pitäisi tehdä, jottei puu ainakaan minkään nestevuodon takia sitten poiston takia kuihdu.

Vierailija
25/52 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos noin kauan on keskusteltu niin kaikki mahdolliset kohtuulliset ajat on ylitetty jo ajat sitten. Laitat kirjallisena sähköpostilla että lauantaina leikkaan puun itse sen osalta mitä on minnn puolella. Liitteeksi joku asiaa koskeva yleisohje. Siihen asti naapuri saa leikata itse, jos haluaa.

Mitä tahansa vikinää sieltä tulee niin et vastaa mitään muuta kuin viittaat vain lähettämääsi sähköpostiin miten asia etenee, eli ts. vältät turhan riitelyn mutta pidät linjasi ja oikeutesi.

Jos oikeasti aiheutat vahinkoa sille puulle, niin joudut tosiaan oikeasti myös korvaamaan ne vahingot. 

Ihmiset näköjään kuvittelee nykyään voivansa tehdä mitä vaan kun vaan siltä tuntuu ja vahingoittaa muiden omaisuutta 

Jos naapurin puun oksat tulee sinun tontin puolelle, niin saat ihan vapaasti katkoa ne oksat oman tonttisi puolelta. Naapurin tontin puolelta puuta ei saa vahingoittaa!

Vierailija
26/52 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vihaatte puita?

Vierailija
27/52 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viherpiha lehdessä on ohje. Oksan halkaisija saa olla max 7 cm. Eli isot alaoksat saa sahata vain kauempaa esim. haaran kohdalta. Naapuri on oikeassa ja 30 vuotta myöhässä.

Vierailija
28/52 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tammi ainakaan ei kuole oksimiseen. Meillä on tammi, josta poistettu oksia, koska tulevat rakennuksen päälle ja erittäin elinvoimainen on yhä vuosien jälkeen. Vaahterasta en osaa sanoa, mutta jos se on muutenkin jo huonokuntoinen, voisi olla parempi kaataa pois kokonaan ennen kuin romahtaa itsekseen. 

Kaikki puiden karsiminen on tietysti parasta tehdä talvipakkasilla, eikä kasvukauden aikaan.

Vierailija
29/52 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laki eräistä naapurussuhteista (8 ) sanoo näin: Se, jolle oman tahi nautintaoikeudella hallitsemansa maan käyttämisessä johtuu haittaa naapurin alueelta tunkeutuvista juurista, olkoon oikeutettu ottamaan ne pois. Sama olkoon laki sieltä ulottuviin oksiin nähden, ellei omistaja kohtuullisessa ajassa siihen kehoituksen saatuaan niitä poista.

Naapurille annetaan todisteellisesti  kirjallinen kehotus oksien poistosta ja siihen annetaan kohtuullinen aika esim. kuukausi. Jos mitään  ei tapahdu niin sen jälkeen saha käteen ja okast poikki rajalinjan kohdalta. Naapuri tehköön omalle puolelleen jäävällä tyngällä ihan mitä tykkää. Sinun velvollisuuksiisi ei kuulu leikkauspintojen hoito, ne ovat naapurin puussa ja kuuluvat hänelle. Samoin voit katkoa juuret omalta puoleltasi jos niistä aiheutuu haittaa.

Huomattava on, että tuossa lakipykälässä puhutaan ainostaan haitasta, joten kynnys poistamisen vaatimiseen tai poitamiseen on varsin pieni. Esim lehdet tukkivat sadevesikourut ja muut sadevesijärjestelmät tai juuret tunkeutuvat salaojiin. Pelkkä lehtien tippuminen pihamaalle ei ehkä vielä täytä haitan tunnusmerkkejä, mutta jos puun juuristo  vie veden ja ravinteet sinun kasvimaaltasi aletaan olla jo haitan aiheutumisen äärellä.

Vierailija
30/52 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnon Aku-Tulppu-meininkiä...

Vierailija
31/52 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saantitodistuksella varustettu vaatimus haitallisten oksien poistamisesta. Anna kuukausi aikaa tehdä operaatio, joka voidaan katsoa kohtuulliseksi ajaksi, tai muuten teetätät karsinnan jonkun ulkopuolisen toimesta.

Laki eräistä naapuruussuhteista

https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1920/19200026

8 pykälä:

Se, jolle oman tahi nautintaoikeudella hallitsemansa maan käyttämisessä johtuu haittaa naapurin alueelta tunkeutuvista juurista, olkoon oikeutettu ottamaan ne pois. Sama olkoon laki sieltä ulottuviin oksiin nähden, ellei omistaja kohtuullisessa ajassa siihen kehoituksen saatuaan niitä poista.

Vierailija
32/52 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sieltä tunkeutuisi isompi juuri puolellesi, voisit kokeilla siihen porata  putken glyfosaatti- tai MCPA-tipalle.

Vierailija
33/52 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan on. Onneksi en ole teidän naapurinne. 

On varmaan tosi inhottavaa kun ei kunnolla näe mitä naapuri puuhailee. 

Kannattaa ottaa selvää, voiko oksia leikata vahingoittamatta peruuttamattomasti naapurin puuta ja mihin aikaan vuodesta se toimenpide pitäisi tehdä. 

Myös korvausten maksuista on ennakkotapauksia paljon, kun lähdetään van omin päin poistamaan oksia ja jopa kaatamaan aitoja ja puita 

Vierailija
34/52 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saat katkoa jos niistä oksista on KONKREETTISTA HAITTAA!

Nurmikkofriikit.... jos naapurilla on voikukkia, niin vtuttaako kun ne voikukat leviää sinne englantiselle viheriöllesi.... Voi kamala.

Vierailija
35/52 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en antais roskata kattoani ja sitäpaitsi noita oksia pitkin sinne on oravien ja muiden elukoiden helppo tulla, ensin katolle ja sitten väliseiniin. Eli oksat pois ja äkkiä.

Puhumattakaan pudonneista lehdistä ja niiden aiheuttamasta vahingosta.

Oksat pois ja sassiin!

Vierailija
36/52 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähde mökille ja kaveri sahaa, itse et ole tietoinen asiasta.

Vierailija
37/52 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurin puolelta tulevat oksat saa sahata 3 metrin korkeuteen asti ilman mitään lupia. Ainakin aikaisemmin oli niin.

Vierailija
38/52 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uhkaa millä? Katko oksat oman tonttisi puolelta pois, homma hoidettu.

Vierailija
39/52 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteinen raja-aika on ihan eri asia kuin naapurin tontilla oleva puu joka tunkee oksiaan toisen puolelle. Ne oksat ovat lainsuojattomia rajan yli tullessaan.

Vierailija
40/52 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laki eräistä naapurussuhteista (8 ) sanoo näin: Se, jolle oman tahi nautintaoikeudella hallitsemansa maan käyttämisessä johtuu haittaa naapurin alueelta tunkeutuvista juurista, olkoon oikeutettu ottamaan ne pois. Sama olkoon laki sieltä ulottuviin oksiin nähden, ellei omistaja kohtuullisessa ajassa siihen kehoituksen saatuaan niitä poista.

Naapurille annetaan todisteellisesti  kirjallinen kehotus oksien poistosta ja siihen annetaan kohtuullinen aika esim. kuukausi. Jos mitään  ei tapahdu niin sen jälkeen saha käteen ja okast poikki rajalinjan kohdalta. Naapuri tehköön omalle puolelleen jäävällä tyngällä ihan mitä tykkää. Sinun velvollisuuksiisi ei kuulu leikkauspintojen hoito, ne ovat naapurin puussa ja kuuluvat hänelle. Samoin voit katkoa juuret omalta puoleltasi jos niistä aiheutuu haittaa.

Huomattava on, että tuossa lakipykälässä puhutaan ainostaan haitasta, joten kynnys poistamisen vaatimiseen

Haitta on jos kokee haitaksi. Ei siihen sen kummempaa perustelua tarvitse. Jo ylimääräisten lehtien kariseminen tontille on haitta jos se tuntuu haitalta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä neljä