Autosta kuuluu semmosta raahaamisääntä ja mopon pärinätyyppistä ääntä, yleensä silloin kun käyttää jarruja
Se ääni myös kestää jarrutuksen jälkeen hetken, ja se ääni on vain pahentunut päivä päivältä. Nyt se on alkanut myös nykimään pikkusen kaasuttaessa.
Osaako kukaan kertoa mikä siinä voisi olla ongelmana, paljonko sen korjaaminen voi maksaa? Onko sillä turvallista ajaa jonkin aikaa ennen kun pääsee korjauttamaan?
Kommentit (18)
Onko karjapuskuriin jäänyt joku mopoilija?
No eiköhän tuo nyt ole selvää että jarrupalat kuluneet loppuun, onko mahdettu katsastaa ajallaan?
Jos jarrulevyjen väliin on jäänyt kivi, joskus auttaa kun peruuttaa muutaman kerran. Jos ääni jatkuu tai on kova, kannattaa suoraan tilata hinausauto.
Olisko jäänyt mopoilija sinne jarrurummun väliin.
Kytkinlevy?
Huono öljy vähän vaikka missä, tai se vähyys?
Laakeri jossain?
Jos sähköauto niin en osaa edes arvuutella.
Eka veikkaus olisi, että jarrupalat kuluneet loppuun ja nyt pilaat jarrulevyt.
Ajat niin että ei tarvitse jarruttaa, eli menet hiljaa, ja sen sijaan että jarruttaisit, vaihdat vaihdetta pienemmälle niin se itse hiljentää, ja vain kun on pakko jarruttaa niin jarruta.
Vierailija kirjoitti:
Jos jarrulevyjen väliin on jäänyt kivi, joskus auttaa kun peruuttaa muutaman kerran. Jos ääni jatkuu tai on kova, kannattaa suoraan tilata hinausauto.
Kivi möykkäisi koko ajan, aloittajan oire on vain jarruttaessa. Palat loppu ja siitä varoittava metalli jarrupaloissa jää joksikin aikaa hankaamaan jarrulevyä
Äkkiä tulisi mieleen loppuun kuluneet jarrupalat, kannattaa hoitaa kuntoon pian.
Jarrupalat ja jarrulevyt voivat riittää tällaiseen
Kilpailuta jarrulevyjen vaihto
Keskihinta: 285 €
Vaihtelee n. 120 € 580 €
Vierailija kirjoitti:
Kilpailuta jarrulevyjen vaihto
Keskihinta: 285 €
Vaihtelee n. 120 € 580 €
Hinta riippuu myös auton merkistä ja mallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kilpailuta jarrulevyjen vaihto
Keskihinta: 285 €
Vaihtelee n. 120 € 580 €
Hinta riippuu myös auton merkistä ja mallista.
SIksipä tuossa on mainittu 120 - 580 €. Toki joku Rolls Roycen korjaus on varmaan vielä kalliimpi.
Sanottaessa, että auton jarrut laahaavat, tarkoitetaan tilannetta, jossa jarrutus jatkuu osittain vielä, kun jalka on nostettu jo pois jarrupolkimelta, aluksi tätä ei välttämättä huomaa kovin selkeästi. Tämän seurauksena jarrujen ja jarrunesteen lämpötila saattaa nousta liian korkeaksi ja aiheuttaa jopa vaaratilanteita. Mahdollisesti yleisin syy jarrujen laahaamiselle ovat loppuun kuluneet jarrupalat.
Muita yleisiä syitä jarrujen laahaamiseen ovat mm.
Jarrujen mekanismi ei pääse liikkumaan riittävän herkästi, esim. jarrusatuloiden liukutapit ovat jumissa tai jarrumäntä/männät ovat jumissa.
Jarrurasvaa, tai kuparitahnaa ei ole levitetty liukutappien liukupinnoille tai jarrupalojen reunoihin, jotka ovat kosketuksessa jarrusatulaan.
Jarruletkut ovat turvonneet sisältäpäin, eivätkä päästä jarrunestettä virtaamaan takaisin satuloista, kun jarrupolkimen painaminen loppuu.
Vaihdon tarpeessa olevat jarrulevyt taas voivat pitää vinkuvaa ääntä, auto voi alkaa puoltaa ja jarrutuksen aikana voi ilmetä tärinää.
Todennäköisesti johtuu tuosta laahaamisesta, suosittelen viemään auton pian korjaamolle jos ajoa on. Kyseessä tuskin on kovin iso tai kallis remontti.
Oisko joku kommari jääny alle ja raahautuu mukana?
Varmaan useampia vikoja. Raahautumisääni voi olla vain kivi jarrulevyn välissä tai sitten jarrulevyt on kuluneet. Nykiminen on joku ihan eri ongelma. Vie huoltoon, ettei ole joku hihna pamahtamassa ja mene kone.