Muutto Saksaan (Müncheniin) edessä - vinkkejä kaivataan!
Olemme lähdössä Saksaan miehen työn perässä vuodeksi expatriaatti -sopimuksella...
Olisin kiinnostunut saamaan vinkkejä tekemisestä / aktiviteeteista lasten kanssa Münchenissä / Saksassa
Lapset ovat muuton aikaan toukokuussa 4v, 2,5 v ja 5 kk
Ilmeisesti lapsia on aika hankala saada hoitoon (siis noita vanhempia) ja mietinkin, onko lapsille mitään hyötyä kielen oppimisen kannalta laittaa heitä saksankieliseen tarhaan. Mitä mieltä olette?
Onko Saksassa äiti-lapsi -kerhoja (saksankielisiä siis). Suomalaisen kerhon bongasingin jo.
Sellainen kerho olisi kaiketi kiva, jossa olisi muitakin ulkomaalaisia äitejä (onkohan sellaisia?).
Kysymyksiä on vaikka kuinka paljon mutta aloitan nyt tästä.
Niin ja kaikki mahdolliset vinkit vastaan otetaan koskien Saksassa asumista ja sinne muuttoa!
Kiitos jo etukäteen!
Kommentit (2)
eesa:
Lapset ovat muuton aikaan toukokuussa 4v, 2,5 v ja 5 kkIlmeisesti lapsia on aika hankala saada hoitoon (siis noita vanhempia) ja mietinkin, onko lapsille mitään hyötyä kielen oppimisen kannalta laittaa heitä saksankieliseen tarhaan. Mitä mieltä olette?
Lapsikontaktien takia kyllä itse laittaisin ainakin vanhemman Kindergarteniin. Siellä kieltä oppii (ainakin ymmärtämään jos ei heti puhumaan) varmasti nopeammin kuin vain Mutter-Kind-ryhmissä tai puistossa ja tuon ikäisellä se on jo tärkeä kommunikaatioväline. Sitäpaitsi siellä oppii tuntemaan lähistön lapsia joiden kanssa voi kyläillä tai tavata Spielplatzilla. Melkein kaikki 3-vuotiaat ja sitä vanhemmat käyvät Kindergartenissa, oli äiti töissä tai ei, niin on tapa. 4, vajaa 5-vuotiaan voisin uskoa jäävän vähän ulkopuoliseksi jos ei ole " Kindergartenkind" kuin muut.
Kutsu muuten ihmeessä lapsellesi mieleinen tarhakaveri iltapäivällä kylään leikkimään, niin löytyy varmasti pian seuraa! Tai kun pääset juttuu esim. puistossa jonkun kivan äidin kanssa, sovi ilta(-päivä)treffit vaikka johonkin Biergarteniin jossa on Spielplatz.
Itse asiassa laittaisin varmaan myös keskimmäisen Kindergarteniin, uusi Kindergartenjahr alkaa syyskuun alussa ja siihenhän on muutostanne vielä 3kk.
Itse en usko että Kindergartenplatzin saaminen on mahdotonta, tärkeää on lähettää hakemus nyt piakkoin, niistä päätetään aikaisin. Edellyttäen tietenkin että tiedätte jo mihinpäin muutatte... :-)
Ainakin meilläpäin (Umland München) vanhemmat lapset ovat paikanjaossa etusijalla, joten itse uskoisin mahdollisuuksien olevan ihan ok.
Tuosta kielenoppimisesta meillä on omakohtaisia kokemuksia, muuttaessamme Suomeen vanhempi lapsistamme oli 3v3kk eikä puhunut sanaakaan Suomea. Tyttö aloitti 2x viikossa kerhossa 2kk sen jälkeen ja oppi ymmärtämään suomea tosi nopeasti ja puhumaankin suht äkkiä. Tarhaan hän meni vuotta myöhemmin (viime syyskuussa) ja silloin hän vasta nopeasti oppikin.
Uskon että kielen oppiminen tapahtuu nopeammin kun lapsi on jossain yksin; kuopuksemme ei suomesta paljon perustanut yhden Suomi-vuoden jälkeen (kanssani kotona), mutta nyt 5kk kerhossakäynnin jälkeen tilanne on jo aivan toinen (ikää nyt 2v8kk).
Onko Saksassa äiti-lapsi -kerhoja (saksankielisiä siis).
Paljon! Kutsutaan Krabbelgruppe/Spielgruppe/Mutter-Kind-Gruppe/Eltern-Kind-Gruppe jne. Näitä on yksityisesti järjestettyjä ja esim. seurakunnan. En voinut googlettaakaan, kun en tiedä minnepäin Müncheniä muutatte:-)
(en kyllä siis ole Münchenistä vaan vähän ulkopuolelta, siksi ei ole omakohtaista kokemusta mistään kerhosta in der Stadt; itse kävin meidän äitien itse järjestämässä Krabbelgruppessa mutta kylässämme oli myös kirkon Mutter-Kind-Gruppe).
On aika vaikea antaa mitään yleispäteviä neuvoja:-) Mutta vastaan kyllä kysymyksiin jos vain tiedän jotain neuvoa, eli laita kysymyksiä jos niitä tulee mieleen:-)
Liebe Grüße
Sanna
voi olla vahan vanhaa tietoa
mutta asuimme munchenissa expatteina kuusi vuotta sitten.
tapasin paljon muita ulkkari aiteja katolilaisen kirkon playgroupissa,
sielta sain ystavia joiden kanssa pidamme vielakin yhteytta.
voi olla hankalaa saada paivakotiin lapsia mutta munchenissa
on paljon puistoja ja hyvat ulkoilumahdollisuudet.
katso linkkia ja sielta loydat englanninkielisia paivakoteja.
mutta voithan yrittaa myos ihan saksalaiseenkin?
munchen on kiva kaupunki, sielta on helppo reissata itavaltaan,
italiaan ja sveitsin puolelle.
me asuimme stanbergin lahella.
http://munich.usconsulate.gov/munich/img/assets/5816/playgroups.pdf