Suomessa halutaan kokeilla Chatgp:tä mielenterveyden hoidossa apuna terapeuttipulaan
Mielenterveyden ongelmat ovat vain lisääntyneet ja jonot pidentyneet eikä asiaa autaese että Suomessa on huutava työvoimapula terapeuttista ja neuropsykoatreista. Siksi uudessa kokeilussa halutaan nähdä että onko Chatgpt:siä mielenterveyspotilaiden terapeutiksi ja avuksi kuntoutuksee.
Kommentit (11)
Saattaisi tulla jotain järkeäkin terapioihin.
Googlen tekoälyllä on tehokkaita keinoja masennuksen itsehoitoon. Voi mennä kävelylle tai hypätä sillalta.
Mitä jos autettaisi perheitä? Käytöstavat, kotikasvatus ja elämän arvot kuntoon? Yhteisöllisyyttä, positivisuutta, tahtoa tehdä yhdessä.
Ei noi terapiat yhtään mitään ketään auta. Ihmisten pitäisi olla toisilleen kivoja ja aidosti välittää. Pitää saada rakennettu sellainen yhteislunta jossa on tekeemistä ja on hyvä olla.
Toivottavasti ohjeet ei ole Googlen tekoälyn tasoa joka siis ajettiin väliaikaisesti alas sen jälkeen kun se neuvoi juomaan valkaisu ainetta kurkkuyskään ja sekoittamaan liimaa liian vetiseen kastikkeeseen.
Puppulausegeneraattori tuskin tajoaa sitä samaa validaation ja turvallisuuden tunnetta kuin ihmisterapeutti.
Hyvää kehitystä. Puolueeton, traumavapaa ja objektiivinen. Terapeutin kulloinenkin ja satunnainen oma vireys- ja mielentila inhimillisinä haittatekijöinä rajoittuu pois.
Voisihan tuo toimia ainakin niille, joille ratkaisukeskeinen terapia on sopiva ja haluavat lähinnä tietoa ja ohjausta.
hallusinoiva chattiseko se vasta onkin ratkaisu kaikkiin ongelmiin.
Aika huolestuttavaa. Kieltämättä tosin itse olen sitä joskus vähän terapeuttina käyttänyt, jutellut sen kanssa asioista joista voisi muuten terapeutille puhua. Mutta mulla ei ole mitään vakavia ongelmia, siksi se on mulla toiminut perushyvinvoivan keskiluokkaisen ihmisen "korvasyyhyihin". Enpä uskaltaisi lähteä kokeilemaan sellaisten kanssa, jotka esim. Kela-korvattua terapiaa saavat ja siis on työkykykin jo vaarassa ongelmien takia.