Auton huoltoväli ?
Kokemattomana autonomistajana kyselen.
Jos on hyväkuntoinen alle 100 000 ajettu yli 10v vanha pikkuauto (Toyota) jolla ajelee n. 4000km vuodessa, niin kuinka usein sitä pitää huoltaa ?
Viimeksi vuosi sitten oli isompi huolto jossa tarkistettiin kaikki ja nyt olisi katsastus tulossa.
Veisittekö huoltoon ennen katsastusta ?
Kommentit (24)
Kerran vuodessa huollattaisin. Tämä on myös valmistajan ohje. Katsastuksen kannalta huollon ajankohdalla ei sinänsä merkitystä. Melkein kannattaa pyytää katsastamaan auto huollon yhteydessä. Tulee molemmat hoidettua yhdellä käynnillä.
Kyllä mä kerran vuodessa käytän huollossa, vaikka kilometrit eivät täyttyisi. Autoille on yleensä määritelty kilometriraja huoltoväliksi tai sitten vuosi, kumpi nyt tuleekaan ensimmäisenä täyteen.
En tekisi noin vanhalle paskalle mitään muuta kuin öljynvaihdon 1 vuoden välein.
Sellainen 10000 km. Itse olen käyttänyt n kerran vuodessa, kun ajoa se 10000. Nyt venytin pidemmäksi, kun olen ajanut alle 10000 km vuodessa.
Noilla kilometreillä käyttäisin kerran vuodessa. Jos auto tuntuu ja kuulostaa normaalilta, eikä mitään vikavaloja pala, niin ei ole tarvetta käyttää erikseen huollossa ennen katsastusta. Kannattaa ehkä itse tarkistaa että kaikki valot toimii, niin ei tule turhia merkintöjä polttimoista.
Veisittekö huoltoon ennen katsastusta?
- kyllä, auto olisi hyvä käyttää ns katsastushuollossa ennen katsastusta. Huolto voi myös katsastaa auton samalla.
En huoltaisi enää noin vanhaa autoa. Ei ole mitään merkitystä, esim jälleenmyyntiarvoon.
Öljyt kerran vuodessa, vaikka ennen talvea ja jarru/jäähdytys nesteet 2-4 vuoden välein. Korjaat jos jotakin hajoaa tai autosi osaa pyytää jotakin.
Ap jatkaa :No mietin tässä tämän palautteen pohjalta että ehkä sen huollon voisi tehdä syksylläkin.
Nyt on vähän kiirettä ennen lomia ja sopivat huoltamot on aika kaukana. Vie puoli päivää aikaa jos jättää auton huoltoon ja hakee sen bussilla kulkien pois.
Jos veisi sen vaan tuohon lähelle katsastukseen kun en ole huomannut mitään ongelmaa.
Eikös se ole niin että mikään laki ei kai vaadi säännöllistä vuosihuoltoa ?
9 vuotta vanha MB ilmoittaa haluavansa huoltoa vuoden välein, oli kilometrejä 100 tai 10000. Olen täyttänyt toiveen, oli tarvetta tai ei vaikka kukkarossa sattuu.
Mikään laki ei huoltoa pakota. Vähentää riskiä jäädä tien päälle ja huollossa tarkastetaan jarrupalat ym joista katsastus huomauttaa.
Moottoriöljyn vaihto kerran vuodessa ja samalla yleistarkastus, jossa selviää esim. käsijarrun kunto sekä jarrulevyjen/palojen kuluneisuus. Ajokilometrien mukaan eli harvahkosti isompaa huoltoa - esim. jakohihnan vaihto (sen hajotessa ajossa koko moottori on sitten entinen). Huoltokirjasta näkee normaalit huoltotoimet ja -välit. Vanhalla autolla ihan kaikki ei ole tarpeen, mutta on siellä ihan oleellisia töitäkin.
Käytän yli 12 vuotta vanhaa autoani huollossa kerran vuodessa sen takia, että haluan sen olevan turvallinen. Silläkin on pieni arvo, ettei jää tien päälle tai pahimmassa tapauksessa kuole turhaan vikaan. Perus vuosihuolto maksaa 100-200 euroa ja luotettava korjaamo kyllä kertoo, onko autossa pahempaa vikaa.
Jos et halua huollattaa muuten autoa, öljynvaihto on täysin pakollinen kerran vuodessa. Jos sitä ei tehdä, moottori hajoaa, minkä seurauksena vanhan auton arvo putoaa nollaan.
En veisi yhtään mihinkään.
Olen mies ja teen sen itse.
Kyllä se vielä 5 vuotta menee, kunhan muistat tarkistaa öljyt ja nesteet muutaman kerran vuodessa.
Ei ole olemassa pakollisia öljynvaihtoja. Tästä on vankka noin 40 vuoden kokemus ja autoja on ollut paljon. Yksi moottori on hajonnut lopullisesti kesken matkan, luultavasti jostakin muusta syystä kuin siksi, että ei joja vuosi vaihdettu öljyjä.
4000km ajolla 2v välein öljyjen vaihto ja siinä se huolto oikeastaan on. Sitä mukaa kun katsastuksesta hylätään niin korjataan.
Vierailija kirjoitti:
Veisittekö huoltoon ennen katsastusta?
- kyllä, auto olisi hyvä käyttää ns katsastushuollossa ennen katsastusta. Huolto voi myös katsastaa auton samalla.
Auton pitäisi olla aina katsastuskunnossa. Sikäli siis ei tarvitse erikseen katsastushuoltoa.
Riippuu autosta. En tiedä muista mutta omissani on 25 000 km välein tai vuoden välein ja toisessa 2 vuoden välein ilman kilometrirajaa.
Siis bensa-auto kyseessä, perheen kakkosauto.