Miten voisin selvittää milloin minulla alkoi kuukautiset?
Tätä kysyttiin eräässä asiayhteydessä mutta en tiennyt. Kysyjä ihmetteli kun en muistanut, sen muistan että joskus siinä ala- ja yläasteen rajoilla, mutta en sen tarkemmin. Voisiko tämän tiedon kuitenkin saada vielä jostain? Merkitäänkö näitä mihinkään?
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä ikää kysytään tutkimustarkoituksiin toisinaan. On havaittu että aikainen alkamisikä nostaa mm. rintasyövän riskiä.
Ap voi kyllä varmaan vastata n. 12-vuotiaana mikäli haarukka on 11-13 v.
Minulla alkoi kuukautiset 11v. ja telkkari kauhisteli miten "aikaisin" oli alkaneet. Samalla pelotteli myös kaikilla sairauksilla ja muutenkin kommentoi tosi ikävästi. Ajattelin pitkään olevani vääränlainen ja viallinen. Terkkarit voisi vähän miettiä mitä sanovat. Ei se lapsi sitä kuukautisten alkamisikä itse valitse.
Siis terkkari, ei telkkari.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä ikää kysytään tutkimustarkoituksiin toisinaan. On havaittu että aikainen alkamisikä nostaa mm. rintasyövän riskiä.
Minulla alkoi kuukautiset 11v. ja telkkari kauhisteli miten "aikaisin" oli alkaneet. Samalla pelotteli myös kaikilla sairauksilla ja muutenkin kommentoi tosi ikävästi. Ajattelin pitkään olevani vääränlainen ja viallinen. Terkkarit voisi vähän miettiä mitä sanovat. Ei se lapsi sitä kuukautisten alkamisikä itse valitse.
Onhan tämä aikainen kun normaali keskimääräinen ikä on 13-14v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tämä aikainen kun normaali keskimääräinen ikä on 13-14v.
No ei ole. Keskimääräinen alkamisikä on noin 12v, ollut jo vuosikymmeniä.
Korkeintaan omasta päiväkirjastasi.
En tosin usko, että tuolla on mitään väliä, oleellisinta on tietää, oliko se aikaisin/normaali/myöhään.
Itse olin 15v, minulta ei ole sen jälkeen koskaan missään yhteydessä asiasta tiedusteltu, mutta siinä pari vuotta ennen kuukautisten alkamista olivat kyllä todella kiinnostuneita äitini iästä omien kuukautistensa alkamisen aikaan... Ehkä tyttären teini-iän koittaessa pääsen sitten tähänkin vastailemaan.