Miltä tuntuu olla elämässä "kiinni"? Miltä tuntuu olla normaali ilman mt-ongelmia?
Oikeasti kiinnostaa.
Miltä tuntuu kun ei koko ajan tunne itseään ulkopuoliseksi ja huonoksi? Kun uskaltaa elää?
Kommentit (44)
Luulen että eivät edes osaa arvostaa ja tiedä miten asiat voisivat olla.
Jäin miettimään kahta peräkkäistä kommenttia 35 ja 36. Ensimmäinen kertoo siitä, miten nauttii elämästä ja tekemisistään, on kiinnostunut ja innostunut monista asioista. Toinen kertoo elämän suorittamisesta ja siitä, miten suorittamisellaan pakeni ongelmia, väsytti itsensä, "jotta möröt eivät ehtineet esiin ennen nukahtamista." Molempien elämä saattaisi näyttää päälle päin samalta, mutta niissä on valtava ero. Toinen menee jotain kohti, toinen pakenee jotain. Mutta miten joku löytää tekemisistään aidon ilon, ja toinen ei? Onko ero vain tekemisen motiiveissa? Minä en tältä istumalta tiedä vastausta, mutta tätä kannattanee pohtia.
Mikä helvetin Kela Gold postissa?
Uusi Kela-kortti. Kyllä minulle postitettiin uusi Kela-kortti pyytämättä. En ole ikinä käyttänyt sitä.
Tämä oli aika hyvin kiteytetty. En ole koskaan itse ollut masentunut tai sairas, joten vertailukohtana kaverilta kuultu ja työni kautta nähty. Vaikka elämässä on vastoinkäymisiä kuten kenellä tahansa, kaikki ei mene toiveiden mukaan ja tulee milloin mitäkin, on nimenomaan tuo tunne, että kyllä elämä kantaa ja kaikki järjestyy. Se on ehkä se olennaisin ero masentuneen ja terveen ihmisen välillä. Vaikka joku menisikin huonosti, niin kyllä se siitä. Jaksaa nähdä asioiden hyvät puolet ja tuntea iloa.
Olen kuitenkin nähnyt, että myös vakavasti masentunut on parantunut ja löytänyt uudestaan elämänilon, eli ei se mahdotonta ole muillekaan.