Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako työkkäriin kertoa sairauksista?

Vierailija
03.06.2024 |

Lähinnä mietin mitä siitä seuraa?

Sairastan mielialahäiriötä. Olen halunnut pitää sen visusti omana tietonani niin paljon kuin mahdollista. Tiedän että esim. työelämässä ei kovin korkealle arvostettaisi bipolaarista työmiestä, vaikka olisi työssään kuinka hyvä. Eli asiakkaille ja pomoille tätä en tietenkään kerro, ellei oireilu joskus muutu niin pahaksi ettei ole vaihtoehtoa. Työterveys tietää, heiltä sitä on hankala salata.

Toimin myös yrittäjänä ja se on mielestäni latvatapaukselle ihanteellisin ratkaisu. En ole kenellekään tilivelvollinen terveydentilasta. Asiakkaita ei kiinnosta, kuhan hommat hoituu.

Takaisin kysymykseen: Välillä tulee työttömiä jaksoja. Viimeksi kun näin oli, virkailija kyseli terveystietojani. Sanoin vain että ei ole mitään sairauksia tai rajotteita. Eikö sairauksista kannata pysyä hiljaa jos tavoitteena ei ole sairauspäivärahat, kuntoutukset sun muut ja ainoa tavoite on pysyä työnsyrjässä kiinni? Miksi te-virkailijoiden pitäisi tietää työkunto? Parhaiten kai minä terveen papereilla työllistyn, ja sairauteni on joka tapauksessa parantumaton joten ei se kertomalla muuksi muutu.

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Parhaiten kai minä terveen papereilla työllistyn"

Mutta kun sinä et ole oikeasti terve, ja sairaus voi joissain tapauksissa haitata tai vaikuttaa työntekoosi. Toivottavasti tulet jäämään valehtelustasi kiinni työkkärille.

Vierailija
2/40 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun sinä et ole oikeasti terve, ja sairaus voi joissain tapauksissa haitata tai vaikuttaa työntekoosi. Toivottavasti tulet jäämään valehtelustasi kiinni työkkärille.

Mitä sitten vaikka jäisin kiinni? Te-täti tulee vetää turpiin? Kerron sitten jos siltä tuntuu, mutta niin kauan kun itse koen pystyväni työskentelemään, niin en ymmärrä miksi sairauteni pitäisi kirjata (taas) johonkin online-järjestelmään. Perustele nyt vähän: mitä hyödyn siitä että kerron? Haluan vain apua työnhakuun, en kaipaa te-toimistolta mitään muuta. Tai oikestaan en kaipaa sieltä mitään, mutta he itse ottavat yhteyttä. Olen aina löytänyt työt ja perustanut firmat ilman heidän apuaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkä kertomasi ei riitä.Kanattaa hankkia lääkärin todistus  kaikista vaivoistasi työkkäriin.

Vierailija
4/40 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkkä kertomasi ei riitä.Kanattaa hankkia lääkärin todistus  kaikista vaivoistasi työkkäriin.

Mutta kun kysymykseni ydin on tämä: Mitä hyödyn jos kerron sairauksista ja toimitan lääkärintodistuksen? Mitä sen jälkeen tapahtuu? Minulla on jo hoitosuhde psykiatriin. Hän auttaa sairauden kanssa. Työkkärin rooli on auttaa työnhaussa ja mahdollistaa työmarkkinatuki. Mitä ne tekee mun terveystiedoilla?

Vierailija
5/40 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata. Se kirjataan asiapapereihin ja tulevaisuudessa läväytetään päin näköä ja juuri silloin kun siitä on sinulle eniten haittaa.

Vierailija
6/40 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sairaus ei haittaa työn tekemistä, niin ei tarvitse kertoa. Jos aiot olla vastaanottamatta työtä sairauden takia, niin siinä vaiheessa on syytä olla lääkärintodistus. (Työttömälle on käsittääkseni ilmainen terveystarkastus.) Muuten taitaa sanktioita napsahtaa. Jos on lääkärintodistus, niin tarjoavat vaan sellaisia töitä, joita voi tehdä.

Vierailija
7/40 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koskaan kannata kertoa vakavista sairauksista te-toimistoon, mikäli tuet kiinnostaa. Sairas ihminen tulkitaan niin että hän ei ole työmarkkinoiden käytettävissä ja sitten katkaistaan työmarkkinatuki. Mitään sairauspäivärahaa ei myöskään heru koska pelkkä diagnoosi ei riitä, vaan pitää olla myös työkyvytön. Ap ei ole työkyvytön.

Vierailija
8/40 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina kertonut kaikki mahdolliset vaivat, eivät sitten tyrkytä mitään raskasta halpaduunia.

Vierailija
9/40 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sairaus ei haittaa työn tekemistä, niin ei tarvitse kertoa. Jos aiot olla vastaanottamatta työtä sairauden takia, niin siinä vaiheessa on syytä olla lääkärintodistus. (Työttömälle on käsittääkseni ilmainen terveystarkastus.) Muuten taitaa sanktioita napsahtaa. Jos on lääkärintodistus, niin tarjoavat vaan sellaisia töitä, joita voi tehdä.

Ei sitä terveystarkastusta lääkäri tee vaan hoitaja joka kyselee joitain perusjuttuja. 

Vierailija
10/40 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle sanottiin työkkäristä, että jos ei ole sairauksia jotka vaikeuttavat työnhakua niin ei ole mitään merkitystä. Siis tietysti sellainen kannattaa kertoa jos on vaikka selkävaivoja niin eivät tyrkytä siivoojaksi. Työkkäriä kiinnostaa vain työnhaun onnistuminen, ei työssä pysyminen.

Vierailija
11/40 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina kertonut kaikki mahdolliset vaivat, eivät sitten tyrkytä mitään raskasta halpaduunia.

Jep, kannattaa kertoa olevansa rampa ja mielisairas, koska silloin saa työtarjouksia pelkästään huippuvirkoihin.

Vierailija
12/40 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten vaikka jäisin kiinni? Te-täti tulee vetää turpiin? Kerron sitten jos siltä tuntuu, mutta niin kauan kun itse koen pystyväni työskentelemään, niin en ymmärrä miksi sairauteni pitäisi kirjata (taas) johonkin online-järjestelmään. Perustele nyt vähän: mitä hyödyn siitä että kerron? Haluan vain apua työnhakuun, en kaipaa te-toimistolta mitään muuta. Tai oikestaan en kaipaa sieltä mitään, mutta he itse ottavat yhteyttä. Olen aina löytänyt työt ja perustanut firmat ilman heidän apuaan.

Tarvitset rahat jotka heidän avullaan saat, älä viitsi valehdella.

Vierailija
13/40 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä terveystarkastusta lääkäri tee vaan hoitaja joka kyselee joitain perusjuttuja. 

Hoitaja kyllä ohjaa eteenpäin lääkärille, jos on lääkärin tutkimusta tai lääkitystä tarvitsevia vaivoja, tai jos työkkäri vaatii todistusta terveydentilasta.

Vierailija
14/40 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Ei kannata kertoa pelkästään. Pitää olla faktaa.

Vierailija
15/40 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarvitset rahat jotka heidän avulla

Mutta enhän mä nimenomaan silloin saa mitään tukia jos katsovat että olen liian sairas työelämään? Ja älä vastaa tähän että hae sairauseläkettä tms. Ei mitään saumaa saada niitä. Pitää olla työkyvytön saadakseen.

Vierailija
16/40 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata koskaan kertoa mitään jos ei ole ihan pakko. Ei kuulu heille. 

Vierailija
17/40 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä ainakaan kertonut työkkäriin muuta kuin että olen sairauslomalla, ei se niille kuulu. Kassaan piti toimittaa lääkärintodistus.

Vierailija
18/40 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras se on kertoa niin eivät pakota hakemaan töitä joihin kyseinen vaiva on este. Itse olen epileptikko ja se on ihan suunnitelmaankin merkitty.

Vierailija
19/40 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli kerran erikoinen tilanne ollessani vielä tuilla. Sossu vaati että olen työttömänä työnhakijana, mutta työkkärissä minua ei pidetty työkykyisenä ylipäätään vaan sanottiin, että pitäisi olla kuntoutustuella tai sairauspäivärahalla. Oli hieman vaikeuksia saada yhtään mitään tukea, kun kaikista suunnista väitettiin minun hakevan väärää tukea. Lopulta piti käydä hakemassa lääkäriltä B-todistus kuntoutusta varten ja sitten työkokeiluun.

Vierailija
20/40 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaahan sitä luetella kaikki diagnoosit ihottumasta alkaen niin pääset Kelan rahoille. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan seitsemän