Ketuttaako arki muissa maissa kuin suomessa?
Itseäni ketuttaa joka päivä kun pientä eläintä. Onkohan muissa maissa sama fiilis?
Kommentit (33)
Korvien välistä kaikki lähtee ja muistaa olla kiitollinen siitä mitä on eikä valittaa siitä mitä puuttuu
Ulkosuomalainen viimeiset 30 vuotta
Terveisiä Tanskasta! Minua ei ketuta yhtään mikään, ei arki tai mikään muukaan. Porskutan onnellisena eteenpäin ihanan aviomieheni ja lasteni sekä lastenlasteni ilahduttamana. Minulla on kaikki hyvin.
Mottona on: Pikkuasioista ei kannata hermostua, ja kun tarkemmin ajattelee, kaikki asiat ovat pikkuasioita.
Vierailija kirjoitti:
Terveisiä Tanskasta! Minua ei ketuta yhtään mikään, ei arki tai mikään muukaan. Porskutan onnellisena eteenpäin ihanan aviomieheni ja lasteni sekä lastenlasteni ilahduttamana. Minulla on kaikki hyvin.
Mottona on: Pikkuasioista ei kannata hermostua, ja kun tarkemmin ajattelee, kaikki asiat ovat pikkuasioita.
Mutta osaatko arvioida: johtuuko ketuttamattomuus maasta vai asenteesta?
Asun Suomessa eikä mua juuri koskaan ketuta. Osaa suhtautua asioihin asioina.
Arki on arkea joka paikassa eli kyllä vaan ketuttaa. Olen asunut ulkomailla ja kyllä siellä oli sitten taas ihan omat ärtymyksen aiheensa. Suomessa mua ketuttaa pitkä talvi, mutta monessa muussa asiassa täällä taas on asiat oikein hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään. Ulkomailla on kaikki täydellistä ja ihanaa.
Ainakaan verokarhu ei vie koko tiliä muualla
Suomessa vie vähemmän kun täällä mun kotimaassa.
Juu ei tartte tulla kuin Ruotsiin ja päätyä tienaamaan 35 000kr/kk tai yli niin maksat ihan kiitettävästi veroja. Mun tän hetken 58 000kr/kk maksan pelkkää veroa 38% ja siihen lisäksi esimerkiksi sairasvakuutus, eläkesijoitus, jne. Ja Tukholman alue ei ainakaan halvempi ole kuin Helsinki.
Kettuna ketuttaa? Riippuu kai sijainnista vähän onko helpottavia tekijöitä kuten merituuli, voiko kastautua, onko hyvä suihku, maisema jossa helppo kulkea, toimiiko asiat, onko rahaa, auttaako läheinen tai kaveri jne. Miten tunteet. Tosin Suomesta vastaan.
No joo, varsinkin jos tulee ikävä Suomeen. :D
Täällä Afganistanissa ketuttaa tosi paljon kun olen yksi monista jalkavaimoista. Mutta en Suomeen uskalla palata kun sielläkin on kohta sharia-laki. Tein pahan virheen kun innostuin vihervasemmiston politiikasta ja islamista.
No jaa, tapasin juuri vuosi sitten täältä Briteistä Suomeen muuttanutta kaveripariskuntaa ja he olivat ihmeissään siitä kuinka paljon heillä riittää nyt aikaa kaikkeen muuhun kuin duuniin. Päivät ovat lyhyempiä eikä matkohin kulu tunteja päivässä. Ylityotunnit saa vapaana tai rahana kun Lontoossa niistä ei saa edes lämmintä kättä, mutta jos et niihin suostu pysähtyy urakehitys. Lastenhoito on puoli-ilmaista ja lapset niin paljon itsenäisempiä jo pienestä ettei niitä tarvitse kuskata koulumatkoja koko alakoulun ajan.
Kukaan ei oleta että vastailet meilihin lomallasi, täällä se on usein itsestäänselvää.
Mutta riippuu toki mitä kukakin arjessaan arvostaa. Itse olen asunut neljässä maassa eikä se arki mitään unelmaa ole missään, samaa ruuanlaittoa, pyykkirumbaa, pitkiä duunipäiviä ja lasten kuskaamista ja lasten koulujen toimintaan suht aktiivisesti osallistumista se on ollut joka maassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta osaatko arvioida: johtuuko ketuttamattomuus maasta vai asenteesta?
Asun Suomessa eikä mua juuri koskaan ketuta. Osaa suhtautua asioihin asioina.
Varmaan asenteella on suuri merkitys. Mutta olin onnellinen muutettuamme pois Suomesta enkä ole kaivannut takaisin. Joku siellä tuntui minua mättävän.
Vierailija kirjoitti:
Ei ketuttaisi, vaikka olisin Suomessa. Ruoho ei todellakkan ole vihreämpää aidan toisella puolella - vaikka voi näyttää siltä. Olen asunut Saksassa hyvin kauan, ja arki kuluu ihan samalla lailla. Mutta ihan pienenä vertauksena esimerkki: Saksassa lapsilisä on korkeampi eikä lopu lapsen ollessa 17 vaan jatkuu - jos lapsi opiskelee - hänen 25. syntymäpäiväänsä asti. Toisaalta: täällä ei ole äitiyspakkausta eikä ilmaista kouluruokaa. Eli MOLEMPI PAREMPI. Yritä nyt vain kestää sitä, että olet maassa, joka kuuluu rikkaisiin maihin, äläkä vertaa tilannettasi aina niihin ihmevaltioihin joista uneksit, ennenkuin olet ottanut selvää, mitä niissä esim. terveydvakuutuksissa pitää maksaa!
Rikkaisiin maihin? Yhä tänäänkin ja tästä eteenpäin?
Ensimmäiseksi kannattaa korjata se oma suhtautuminen ympäröivään maailmaan, eikä aina etsiä niitä epäkohtia, mihin tarttua. Mikäli elää tuolla tavalla, niin en yhtään ihmettele, että asiat ottavat päähän. Suomi on asumiskustannuksiltaan verrattain halpa, mikäli lähtee vertaamaan oikeasti isoja valtioita, ja niistä löytyviä miljoonakaupunkeja. Edes Helsingissä ei voida puhua mistään teitä tukkivista liikenneruuhkista tai saati ääriään myöten täynnä olevista junista/metroista.
Suomi on onnellisuustilastossa kärjessä seitsemättä vuotta. Voi siis huoletta arvella, että muissa maissa on vieläkin ikävämpiä arkeen liittyviä ongelmia vähentämässä hyvinvointia.
https://sdg.iisd.org/news/world-happiness-report-2024-assesses-happines…